nk4041 Etika a společenská odpovědnost

Fakulta sportovních studií
jaro 2021
Rozsah
7/7/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Vratislav Moudr, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Vratislav Moudr, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Mgr. Vratislav Moudr, Ph.D.
Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Pá 12. 3. 15:05–16:45 Virtuální místnost, Pá 26. 3. 14:15–15:55 Virtuální místnost, Pá 4. 6. 9:40–12:10 Virtuální místnost
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
nk4041/01: Pá 5. 3. 11:45–13:25 Virtuální místnost, Pá 16. 4. 12:35–14:15 Virtuální místnost, Pá 21. 5. 8:00–10:30 Virtuální místnost, V. Moudr
nk4041/02: Pá 5. 3. 15:05–16:45 Virtuální místnost, Pá 19. 3. 14:15–16:45 Virtuální místnost, Pá 9. 4. 14:15–15:55 Virtuální místnost, V. Moudr
nk4041/03: Pá 5. 3. 11:45–14:15 Virtuální místnost, Pá 30. 4. 13:25–15:05 Virtuální místnost, Pá 21. 5. 10:30–12:10 Virtuální místnost
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem je seznámit studenty se základními pojmy, poznatky a přístupy etiky, environmentální etiky i s konceptem společenské odpovědnosti.
Výstupy z učení
Cílem předmětu je studentovo porozumění vzniku, vývoji a funkci morálky a znalost základních pojmů, přístupů a problémů etiky a environmentální etiky. Student díky tomu pochopí odpovědnost za sebe, své jednání a své výtvory nejen vůči společnosti, ale také vůči širšímu přírodnímu prostředí (biosféře). Mezi základní pojmy, které si student osvojí a bude je umět charakterizovat, patří hodnoty, etika, morálka, morální přesvědčení a jednání, morální zdůvodnění aj. Student bude schopen rozumět etice jako teoretické disciplíně, která reflektuje morálku a bude umět rozlišit způsoby této reflexe: deskriptivní etika, metaetika, normativní etika, aplikovaná etika. Student pronikne do základních problémů podnikové, spotřebitelské etiky a bude umět rozlišit různé přístupy v environmentální etice. Díky osvojení základních způsobů zdůvodňování morálního přesvědčení (deontologické a konsekvencialistické přístupy normativní etiky) získá student nástroj pro racionální posuzování obtížných rozhodovacích situací a morálních dilemat.
Osnova
  • 01. Etika jako tradiční disciplína filosofie a současná spolupráce s empirickými vědami (neurovědy, evoluční biologie, kognitivní psychologie aj.); základní teze empirické etiky
  • 02. Základní pojmy (hodnoty, etika, morálka, morální přesvědčení a jednání, morální zdůvodnění) a souvislosti mezi nimi
  • 03. Vznik morálky z přírodních kořenů (altruismus u sociálně žijících zvířat), kulturní determinace morálky, sociální funkce morálky
  • 04. Deskriptivní etika, metaetika, normativní etika, aplikovaná etika
  • 05. Teorie normativní etiky jako způsoby zdůvodňování morálního přesvědčení (jednání)
  • 06. Aplikovaná etika – etika sportu
  • 07. Aplikovaná etika – podniková etika, spotřebitelská etika
  • 08. Aplikovaná etika – etika lidských zdrojů, společenská zodpovědnost podniků, fair trade
  • 09. Environmentální etika – biocentrismus, ekocentrismus, hlubinná ekologie
  • 10. Environmentální etika – antropocentrismus, zoocentrismus, teocentrismus
  • 11. Důvody odmítání etiky (sociobiologie) a environmentální etiky (neoliberální ekonomové – Simon, Klaus)
Literatura
  • BINKA, Bohuslav. Environmentální etika. In Etika, ekonomika, příroda. První vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2012, s. 84-123. ISBN 978-80-247-4293-9. info
  • ŠMAJS, Josef. Evoluční ontologie kultury a problém podnikání. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 250 s. ISBN 978-80-210-6180-4. info
  • KUNZ, Vilém. Společenská odpovědnost firem. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2012, 201 s. ISBN 9788024739830. URL info
  • KACETL, Jaroslav. Obchodní a podnikatelská etika. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011, 98 s. ISBN 9788074350955. info
  • BRÁZDA, Radim. Ethicum. první. Zlín: VeRBuM, 2010, 188 s. ISBN 978-80-904273-9-6. info
  • KLAPALOVÁ, Alena. Řízení vztahu se zákazníky a společenská odpovědnost podniku. In Ekonomika a management organizací – výzkum, výuka a praxe. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2010, s. 171-178. ISBN 978-80-210-5273-4. URL info
  • ŠMAJS, Josef, Bohuslav BINKA, Marie PUTNOVÁ a Pavel SEKNIČKA. Podnikatelská a environmentální etika. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 184 s. Pořadové číslo 4642/ESF-6/08-17/99. ISBN 978-80-210-4561-4. info
  • BRÁZDA, Radim. Srovnávací etika. první. Praha: KLP, 2002, 244 s. Kassandra. ISBN 80-85917-86-6. info
Výukové metody
Předmět je vyučován formou přednášek a seminářů. Přednášky slouží k explikaci základních témat a problémů. Na seminářích jsou řešeny a diskutovány konkrétní rozhodovací situace. Účast na semináři je podmíněna včasným a řádným odevzdáním stručné přípravy k tématu semináře. Nutná je účast na 2/3 seminářů konaných v semestru.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen ústní nebo písemnou zkouškou.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.