np4121 Reflexe praxe 1

Fakulta sportovních studií
jaro 2025
Rozsah
0/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Olga Čechová (pomocník)
Garance
Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Předpoklady
( np4111 Úvod do pedagogické praxe || n4111 Úvod do pedagogické praxe ) &&BOZP_OK(bozp_po_stud) && BOZP_OK(bozp_po_stud_fsps)
Podmínkou zápisu předmětu je předchozí splnění předmětu n4111 Úvod do pedagogické praxe. A protože je předmět obsahově propojen se souběžně realizovanou pedagogickou praxí, lze jej plnit pouze v případě, že studující současně plní i předmět n4120 Pedagogická praxe 1.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem předmětu je aktivně zapojit studující do reflektování realizované nebo pozorované výuky a rozvíjet tak jejich diagnostické, hodnotící, sebehodnotící a komunikativní kompetence. Hlavní cíl je naplňován prostřednictvím vymezení metod a postupů reflexe a sebereflexe, vnímáním procesuální stránky reflexe a sebereflexe, nastavením základních pravidel podávání zpětné vazby, a především získáváním konkrétních zkušeností s reflektováním výuky.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu studující:
­vymezí jednotlivé metody a postupy reflexe a sebereflexe výuky
­charakterizuje procesuální stránku reflexe a sebereflexe
­definuje pravidla pro poskytování zpětné vazby
­vhodným způsobem dává zpětnou vazbu
­stanoví konkrétní cíl reflexe a respektuje potřebné podmínky reflexe, působící faktory a nezbytná pravidla
­objasní význam reflexe pro další profesní rozvoj
­na základě reflexe formuluje cíle svého dalšího profesního rozvoje
­stanoví kritéria pro vyhodnocení naplňování stanovených cílů svého profesního rozvoje
Osnova
  • 1. Metody a postupy reflexe a sebereflexe výuky (reflektivní model ALACT, reflektivní metodika 3A, didaktická kazuistika, analýza videozáznamu výuky).
  • 2. Procesuální stránka reflexe a sebereflexe (podmínky, faktory).
  • 3. Zpětná vazba a pravidla jejího poskytování.
  • 4. Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství.
  • 5. Formulace cíle profesního rozvoje a nastavení hodnotících kritérií.
Literatura
    povinná literatura
  • JANÍK, Tomáš a Petr NAJVAR. Fred A. J. Korthagen - Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno: Paido, 2011, 294 s. ISBN 978-80-7315-221-5. info
    doporučená literatura
  • DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
  • REITMAYEROVÁ, Eva. Cílená zpětná vazba : metody pro vedoucí skupin a učitele. Illustrated by Věra Broumová. Vydání první. Praha: Portál, 2007, 173 stran. ISBN 9788073673178. info
  • PÍŠOVÁ, Michaela. Klinický rok: procesy profesního rozvoje studentů učitelství a jejich podpora. první. Pardubice: Univerzita Pardubice, Fakulta humanitních studií, 2005, 231 s. Monografica. ISBN 80-7194-744-X. info
  • NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi : význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky. Vydání 1. Praha: Grada, 2005, 171 stran. ISBN 8024707381. URL info
  • JANÍK, Tomáš a Jiří HAVEL. Pedagogická praxe a profesní rozvoj studentů. 2005. info
  • KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Translated by Dagmar Tomková. Vydání první. Praha: Portál, 2005, 151 stran. ISBN 8071789453. info
  • NAVRÁTIL, Stanislav a Jan MATTIOLI. Školní konflikty : jak jim předcházet? jak je řešit? Brno: Paido, 2005, 72 s. ISBN 8073151065. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. K možnostem reflexivní práce ve vzdělávání učitelů. In Vzdělávat učitele. Příspěvky o inovativní praxi. 1. vyd. Brno: Paido, 2001, s. 54-70. ISBN 80-7315-013-1. info
  • NEZVALOVÁ, Danuše. Reflexe v pregraduální přípravě učitele. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2000, 72 s. ISBN 8024402084. info
Výukové metody
Metody diskusní a dialogické, skupinová výuka, samostatná práce, brainstorming, kritické myšlení, videotrénink.
Metody hodnocení
Formativní zpětná vazba v rámci jednotlivých aktivit ve výuce a na základě analýzy odevzdaných písemných podkladů, kriteriální hodnocení.
Navazující předměty
Informace učitele
S ohledem na obsahovou návaznost předmětu na realizaci pedagogické praxe je předmět zařazen v rozvrhu obvykle až ke konci semestru, aby studující měli svoji pedagogickou praxi již zcela, nebo alespoň z větší části, splněnou. Výuka proto probíhá zpravidla v seminárních blocích, přičemž pro studující je povinná účast na každém takovém bloku výuky.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.