FSpS:np4424 Pedagogika volného času - Informace o předmětu
np4424 Pedagogika volného času
Fakulta sportovních studiíjaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (cvičící)
Mgr. Petr Soják, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Petr Soják, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- np4424/01: Po 10:00–11:40 B11/311, P. Soják
- Předpoklady
- BOZP_OK(bozp_po_stud) && BOZP_OK(bozp_po_stud_fsps)
Základy pedagogiky. Požadavky na získání zápočtu 1. aktivní účast na všech seminářích (min 80% účast) 2. praktické vedení hry / herní aktivity 3. odevzdání všech seminárních prací - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Aplikovaná kineziologie (program FSpS, N-KTAK) (2)
- Cíle předmětu
- Hlavní cíle kurzu jsou: osvojení odborné terminologie pedagogiky volného času; porozumění humanistické koncepci soudobé pedagogiky volného času; analýza volnočasové edukace různých věkových skupin. V rámci semináře se studující:
Seznámí se s možnostmi využití her, ze všech možných oblastí souvisejících přímo či nepřímo se zážitkovou pedagogikou.
Vytváří si kartotéku her a seznámí se s hrami ostatních studujících v kontextu rozvoje osobnosti. - Výstupy z učení
- Na konci kurzu bude studující schopen: - vysvětlit soudobé trendy pojetí volného času; - interpretovat výsledky empirických výzkumů volného času; - analyzovat nabídky volnočasových institucí; - vytvořit kvalitní volnočasové programy; - orientovat se v současných metodách a technikách z oblastí volnočasové pedagogiky, zážitkově a zkušenostního učení; - dokázat pracovat s dynamikou, kohezí a atmosférou skupiny klientů; - připravovat, realizovat a vyhodnotit lekci pro různorodé cílové skupiny s ohledem na organizaci práce s nimi; - provázet klienty skrz metody zážitkové pedagogiky; ● mít jasnou úroveň vlastní sebezkušenosti pro vedení týmu a pro lektorování klientů.
- Osnova
- 1. Pojetí a vymezení volného času. 2. Historické aspekty volného čase. 3. Rysy a funkce volného času. 4. Pedagogické zhodnocení volného času. 5. Typologie volnočasových aktivit ve vztahu k různým cílovým skupinám. 6. Didaktické aspekty volnočasových aktivit. Animativní didaktika. 7. Hra jako edukační prostředek. 8. Pohybové a sportovní volnočasové aktivity. 9. Osobnost pedagoga (animátora) volného času. 10. Využití pedagogické diagnostiky při výchově ve volném čase. 11. Volnočasová sdružení a organizace. 12. Organizační, pedagogické, ekonomické ad. aspekty volnočasových aktivit. 13. Využití zážitkové pedagogiky ve volnočasových aktivitách. Specifikace úkolů pro seminární práci: - přesné zadání je k dispozici v interaktivní osnově
- Literatura
- doporučená literatura
- JIRÁSEK, Ivo. Zážitková pedagogika : teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Vydání první. Praha: Portál, 2019, 265 stran. ISBN 9788026214854. info
- KAPLÁNEK, Michal. Volný čas a jeho význam ve výchově. Vydání první. Praha: Portál, 2017, 207 stran. ISBN 9788026212508. info
- KAPLÁNEK, Michal. Animace: studijní text pro přípravu animátorů mládeže. Praha: Portál, 2013. info
- KNOTOVÁ, Dana. Pedagogické dimenze volného času. 1. vyd. Brno: Paido, 2011, 195 s. 333. ISBN 978-80-7315-223-9. info
- HOFBAUER, Břetislav. Kapitoly z pedagogiky volného času : soubor pojednání o volném čase a jeho výchovném zhodnocování. Edited by Michal Kaplánek. Vydání 1. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, 2010, 164 stran. ISBN 9788073942403. info
- SLEPIČKOVÁ, Irena. Sport a volný čas : vybrané kapitoly. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2005, 115 s. ISBN 8024610396. info
- neurčeno
- SOJÁK, Petr, Veronika NÝDRLOVÁ, Markéta SEDLÁKOVÁ a Dušan KLAPKO. Kuchařka pro lektory zážitkově orientovaných kurzů aneb (Ne)vaříme z vody. Online. 2015. ISBN 978-80-210-8149-9. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8149-2015. info
- Výukové metody
- přednáška, diskuse, samostatné studium literatury, příprava seminárního výstupu
- Metody hodnocení
- hodnocení studentské prezentace, seminární výstup
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2025/np4424