FSpS:nk1066 Speciální pedagogika - Informace o předmětu
nk1066 Speciální pedagogika
Fakulta sportovních studiípodzim 2009
- Rozsah
- 8/8. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Pavla Třeštíková (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- nk1066/as_sped_s: Pá 9. 10. 16:00–18:00 K204, Pá 30. 10. 16:00–18:00 K113, Pá 11. 12. 16:00–17:20 K112, P. Třeštíková
nk1066/sped_p: Pá 23. 10. 16:00–18:00 E34/203 - seminární místnost, Pá 27. 11. 17:05–18:25 K113, Pá 4. 12. 15:30–17:30 pavilon B, schodiště B1, učebna 8.A, P. Třeštíková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-TV)
- Cíle předmětu
- Cílem je osvojit si základní informace o jednotlivých druzích zdravotního postižení, možnostech vzdělávání.
- Osnova
- *Speciální pedagogika - pojem, předmět, cíle, interdisciplinární vztahy, klasifikace oboru, terminologie. *Legislativa a integrace - pojem, terminologie, formy a možnosti integrace, kurikulární dokumenty, inkluze, individuální vzdělávací plán. *Diagnostika a pedagogicko-psychologický poradenský systém. *Tělesné postižení - charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, vzdělávání,DMO, LMD. *Mentální postižení- charakteristika, klasifikace dle WHO, etiologie, možnosti vzdělávání,Downův syndrom, demence, pseudooligofrenie. *Autismus - charakteristika, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání. Vhodná cvičení. *Zrakové postižení- charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání. * Sluchové postižení - charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání, protetika. * Narušená komunikační schopnost - charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, podpora. * Alternativní a augmentativní komunikace - charakteristika, jednotlivé systémy. * Specifické poruchy učení- charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, možnosti vzdělávání. * Poruchy chování - charakteristika, klasifikace, možnosti nápravy, zařízení. *Terapie ve speciálně pedagogické péči - canisterapie, hipoterapie.
- Literatura
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 13 s. edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-120-0. info
- BAZALOVÁ, Barbora. Psychopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 16 s. 2. vydání. ISBN 80-7315-120-0. info
- FIALOVÁ, Ilona. Specifika edukace dětí a žáků s epilepsií. In Pipeková, j. (ed.). Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, s. 189-198. ISBN 80-7315-120-0. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Výchova a vzdělávání dětí a žáků s autismem. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, s. 309 - 328, 19 s. ABA012. ISBN 80-7315-120-0. info
- Výukové metody
- Přednáška, praktický seminář.
- Metody hodnocení
- Požadavky k ukončení - aktivní účast na seminářích, vypracování semninární práce na dané téma, písemná zkouška.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2009/nk1066