nk2001 Školní pedagogika

Fakulta sportovních studií
podzim 2012
Rozsah
7/7. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (přednášející)
Mgr. Eva Valkounová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Pá 5. 10. 13:45–15:15 B11/236, Pá 12. 10. 15:45–18:00 B11/305, Pá 26. 10. 8:00–9:30 B11/236
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
nk2001/01: Pá 26. 10. 17:30–19:00 B11/236, Pá 9. 11. 17:15–19:30 B11/305, Pá 23. 11. 18:30–20:00 B11/236, E. Valkounová
nk2001/02: Pá 12. 10. 18:30–20:00 B11/305, Pá 16. 11. 16:45–19:00 B11/236, Pá 14. 12. 16:25–17:55 B11/305, E. Valkounová
Předpoklady
(! np005 Společenské vědy V ) && !NOW( np005 Společenské vědy V )
Žádné předpoklady
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Školní pedagogika - cílem předmětu je seznámit studenty s okruhem profesních aktivit učitele a rozvinout nad nimi teoretickou reflexi zohledňující dosavadní teoretické znalosti studentů.
Osnova
  • Školní pedagogika: 1. Struktura výuky (obsah výuky, cíle výuky, proces výuky) 2. Klasické výukové metody (přehled, charakteristika jednotlivých metod);Aktivizující výukové metody (přehled, charakteristika jednotlivých metod); Komplexní výukové metody (přehled, charakteristika jednotlivých metod) 3. Učitel (osobnost, klíčové kompetence, řídicí styly) 4. Žák (osobnost, styly učení žáků) 5. Učivo, struktura učiva, kurikulum 6. Bílá kniha, Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program 7. Zkoušení a hodnocení žáků (klasifikace, slovní hodnocení žáků) 8. Pedagogická komunikace (formy, druhy, funkce, typy, proces pedagogické komunikace, zpětná vazba) 9. Pedagogická diagnostika (předmět, proces, fáze, postupy, klasifikace, diagnostikování učitele, diagnostikování žáka) 10. Plánování a příprava vyučování, pedagogické dokumenty (kroky při plánování vyučování, typy pedagogických dokumentů) 11. Didaktické principy (charakteristika principů, jejich význam a uplatnění v praxi) 12. Školní třída (klima třídy, klima školy, možnosti jejího ovlivňování) 13. Vztahy mezi školou, rodinou a veřejností (efektivní způsoby výchovné kooperace) 14. Škola a další instituce (volnočasové, kulturní, sportovní, masmédia atd.) 15. Šikana a její prevence ve škole (stupně šikany, projevy, řešení); Protidrogová prevence, sexuální výchova a její problémy (prevence AIDS, postupy ve škole); Kázeň a mravní výchova (hodnotová orientace, metody mravní výchovy)
Literatura
    povinná literatura
  • JANÍKOVÁ, Marcela. Základy školní pedagogiky. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 119 stran. ISBN 9788021048799. info
    doporučená literatura
  • Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7
  • Kolář, Michal. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-014-3
  • PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-579-2.
  • PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2002, s. 326-333. ISBN 80-7178-681-0.
  • PRŮCHA, J. Učitel. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7.
  • KALHOUS, Z.; OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002, s. 354-365. ISBN 80-7178-253-X.
  • MAREŠ, J.; KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : MU, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
  • Kyriacou, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3
  • MAŇÁK, Josef, Tomáš JANÍK a Vlastimil ŠVEC. Kurikulum v současné škole. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 169 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-175-1. info
  • BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 375 s. ISBN 80-7178-479-6. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 80-7178-049-9. info
    neurčeno
  • MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
Výukové metody
Přednáška, skupinová diskuze, individuální konzultace, nácviková cvičení, individuální domácí práce
Metody hodnocení
Pro úspěšné absolvování je nutná aktivní účast, příprava a prezentace domácí práce, písemný test, ústní zkouška.
Informace učitele
http://www.fsps.muni.cz/~janikova
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.