FSpS:bp2087 Psychologie sportu - Informace o předmětu
bp2087 Psychologie sportu
Fakulta sportovních studiípodzim 2014
- Rozsah
- 1/1. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Jan Mach, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Hana Válková, CSc. (přednášející)
PhDr. Jiří Voborný, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Kavková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Hana Válková, CSc.
Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií - Rozvrh
- St 15:30–16:15 B11/206
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
bp2087/02: Čt 18:50–19:35 B11/236, V. Kavková
bp2087/03: Čt 10:30–11:15 B11/311, V. Kavková - Předpoklady
- ( bp1031 Základy psychologie || bk1031 Základy psychologie || bp1243 Základy psychologie || bk1243 Základy psychologie || bp1256 Základy psychologie a sociologie || bk1256 Základy psychologie a sociologie || bp2031 Základy psychologie || bk2031 Základy psychologie || bp2256 Základy psychologie a sociologie || bk2256 Základy psychologie a sociologie || bp2342 Základy psychologie a sociologie || bk2342 Základy psychologie a sociologie || bk2027 Pádová technika || bp2027 Pádová technika ) && (! bp011p Psychologie sportu ) && (! bk011p Psychologie sportu ) && (! bp1087 Psychologie sportu ) && (! bk1087 Psychologie sportu ) && (! bk2087 Psychologie sportu ) && (! bp2264 Psychologie sportu ) && (! bk2264 Psychologie sportu ) && !NOWANY( bp011p Psychologie sportu , bk011p Psychologie sportu , bp1087 Psychologie sportu , bk1087 Psychologie sportu , bk2087 Psychologie sportu , bp2264 Psychologie sportu , bk2264 Psychologie sportu )
Znalost obecných základů psychologie. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 11 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto předmětu bude student schopen:
- používat základní psychodiagnostické nástroje pro základní diagnostiku osobnosti sportovce, učitele tělesné výchovy a sportovního trenéra
- analyzovat psychologické problémy při provádění sportovního výkonu
- rozeznávat jednotlivé fáze motorického učení (potřeby)z pohledu psychologie sportu
- prakticky používat regulační prostředky pro regulaci předstartovních stavů a psychologického selhání
- využívat pravidla duševní hygieny sportovce pro udržení rovnováhy osobnosti sportovce - Osnova
- 1. Systém psychologie sportu, historický vývoj, současné postavení psychologie sportu, typologie sportu
- 2. Osobnost sportovce - schopnosti se vztahem ke sportovní činnosti
- 3. Diagnostika osobnosti sportovce - temperament, výkonová motivace, pozornost, soustředěnost, agresivita, aspirace apod.
- 4. Fáze motorického učení, plató efekt a křivka zapomínání
- 5. Předstartovní, startovní a soutěžní stavy, psychologické selhání
- 6. Regulační prostředky a principy regulace sportovce
- 7. Sport a duševní zdraví, duševní hygiena sportovce
- 8. Agresivita ve sportu
- 9. Asertivita a její využívání při sportovní činnosti
- 10. Koučování, úkoly kouče, dyadická interakce
- 11. Psychomotorika a její využití při práci se sportovci
- 12. Ontogeneze člověka se vztahem ke sportovní činnosti
- Literatura
- povinná literatura
- SLEPIČKA, Pavel, Václav HOŠEK a Běla HÁTLOVÁ. Psychologie sportu. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2006, 230 s. ISBN 8024612909. info
- doporučená literatura
- SEILER, Roland a Andreas STOCK. Psychotrénink : ve sportu i v životě. 1. vyd. Praha: Olympia, 1996, 149 s. ISBN 8070334142. info
- MACÁK, Ivan a Václav HOŠEK. Psychologie tělesné výchovy a sportu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 221 s. URL info
- MACHAČ, Miloš, Helena MACHAČOVÁ a Jiří HOSKOVEC. Emoce a výkonnost. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 283 s. URL info
- VANĚK, Miroslav. Psychologie sportu [Vaněk, 1984]. 2., přeprac. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 197 s. info
- KODÝM, Miloslav. Psychologie tělesné výchovy : pro studium učitelství na 1. stupni základní školy. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1982, 181 s. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava formou přednášek a seminářů, cvičení, samostatné studium
- Metody hodnocení
- Seminární práce (záznamy ze cvičení)s praktickým využitím psychodiagnostických metod - jako předpoklad vstupu ke zkoušce. Ústní zkouška skládající se ze 3 částí: a) řešení praktického příkladu, b) všeobecná část, c) motorické učení
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2014/bp2087