FSpS:np2038 Aplikovaná tělesná výchova - Informace o předmětu
np2038 Aplikovaná tělesná výchova
Fakulta sportovních studiípodzim 2015
- Rozsah
- 0/1. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Jitka Kopřivová, CSc. (přednášející), Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kristýna Honková (pomocník) - Garance
- Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra gymnastiky a úpolů – Fakulta sportovních studií - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- np2038/01: Čt 13:00–13:45 E34/119 - univerzální tělocvična, A. Skotáková
np2038/02: Po 12:10–12:55 E34/119 - univerzální tělocvična, A. Skotáková
np2038/03: Po 11:20–12:05 E34/119 - univerzální tělocvična, A. Skotáková - Předpoklady
- Student nesmí mít splněn předmět np 1038 nebo nk 1038
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získat základní teoretické informace o možnosti pohybových aktivit dětí, mládeže a dospělých se speciálními potřebami,o možnosti integrace osob se zdravotním postižením v oblasti pohybových aktivit a o vhodných pohybových aktivitách ve vztahu k jednotlivým handicapům. Student získá také praktické zkušenosti a bude je schopen využít spolu se získanými teoretickými poznatky při práci s osobami s postižením ve školní tělesné výchově (i z hlediska integrace).
- Osnova
- Integrace - pojem, terminologie, formy a možnosti integrace. Tělesné postižení - charakteristika, vhodná cvičení a pohybové aktivity, možnosti seberealizace v oblasti sportu (sitting volejbal, basketbal na vozíku,handbiky, tanec tělesně postižených) Mentální postižení- charakteristika, vhodná cvičení a pohybové hry, sport mentálně postižených(Boccia) Autismus - charakteristika, možnosti vzdělávání,vhodná cvičení. Zrakové postižení- charakteristika, cvičení prostorové orientace, vhodná cvičení a pohybové hry na základě sluchového a taktilního vnímání, vhodné sporty (Showdown, Goalball, zvuková střelba). Sluchové postižení - charakteristika. Cíl TV a sportu, vhodná cvičení a pohybové hry na rozvoj taktilního a zrakového vnímání a prostorové orientace, vhodné sporty. Narušená komunikační schopnost - charakteristika, vhodná cvičení z oblasti psychomotoriky. ADHD, ADD - didaktické zásady při cvičení, vhodná cvičení. Terapie ve speciálně pedagogické péči - canisterapie, hipoterapie.
- Literatura
- • Kudláček, M., & Ješina, O. (2008). Integrace žáků s tělesným postižením do školní tělesné výchovy. Olomouc: UP v Olomouci.
- • Winnick, J. P. (2011). Adapted physical education and sport. (5th ed.). Champaign, IL: Human Kinetics.
- • Bláha, L. (2010). Pohybové aktivity a zrakové postižení. Banská Bystrice: Univerzita Mateja Bela v Banksej Bystrici.
- JEŠINA, Ondřej a Martin KUDLÁČEK. Aplikovaná tělesná výchova. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011, 180 stran. ISBN 9788024427386. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 13 s. edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-120-0. info
- BAZALOVÁ, Barbora. Psychopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 16 s. 2. vydání. ISBN 80-7315-120-0. info
- FIALOVÁ, Ilona. Specifika edukace dětí a žáků s epilepsií. In Pipeková, j. (ed.). Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, s. 189-198. ISBN 80-7315-120-0. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Výchova a vzdělávání dětí a žáků s autismem. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, s. 309 - 328, 19 s. ABA012. ISBN 80-7315-120-0. info
- BLÁHA, Ladislav a Ladislav PYŠNÝ. Provozování pohybových aktivit zrakově handicapovanou populací. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2000, 214 s. ISBN 80-7044-323-5. info
- Výukové metody
- Praktická cvičení
Úkoly pro samostudium: studium doporučené literatury
Kontrola úkolů: v zápočtovém týdnu - Metody hodnocení
- Výuka probíhá jednosemestrálně 0/1 - cvičení. Požadavky k ukončení - aktivní účast na cvičeních, metodický výstup.
- Informace učitele
- http://www.fsps.muni.cz/impact/aplikovana-telesna-vychova/
Přístupové jméno: visitor
Heslo: p1l0t (pé jedna el nula té)
Studijní materiál je v souladu se zákonem č. 121/2000 Sb. Autorským zákonem, ve znění pozdějších předpisů, považován za autorské dílo, ke kterému vykonává majetková práva autorská Masarykova univerzita. Upozorňujeme uživatele, že jakékoliv šíření, převzetí či další zpřístupnění jeho obsahu je bez souhlasu MU zakázáno.
Vážení studenti, tento předmět je inovován v rámci projektu OP VK Inovace a modernizace studijních oborů FSpS (IMPACT, reg. číslo CZ.1.07/2.2.00/28.0221), řešeném na Masarykově univerzitě, Fakultě sportovních studií v období leden 2012 – prosinec 2014.
Inovace předmětu spočívá v inovaci jeho sylabu a ve vytvoření e-learningové podpory výuky s využitím aktuální odborné literatury. Modernizace výuky bude spočívat rovněž ve využití nově nakoupených pomůcek a přístrojů.
Žádáme vás o poskytnutí zpětné vazby, jak k samotné inovované výuce (formou studijní ankety), tak i k předloženým studijním materiálům (kontaktní osoba Mgr. Aneta Fedrová – fedrova.aneta@gmail.com), aby mohlo dojít k jejich případné úpravě a doplnění. Budeme rádi za každou zpětnou vazbu a návrh úprav či doplnění.V čem spočívá inovace:
Inovace spočívá ve změně náročnosti předmětu. Výuka bude více orientována na získávání praktických zkušeností v oblasti výchovy a vzdělávání osob se zdravotním postižením. Studenti budou členy organizačního týmu, budou se podílet na přípravě a realizaci sportovní akce pro osoby se zdravotním postižením (závod, soutěž, turnaj apod. - dle aktuální situace). Akce bude realizována na základě teoretických znalostí a s využitím praktických zkušeností z předmětu Aplikovaná tělesné výchova. Časová náročnost bude různá dle typu akce, lektor podřizuje teoretické znalosti účastí na projektu. Teoretická východiska budou předávána jinými metodami než přímou praktickou výukou, budou prezentována ve výukových materiálech formou e-learningu pro podporu samostudia.
Výukový materiál (forma, název, rozsah): E-learningový kurz s krátkými videozáznamy k jednotlivým handicapům
Kategorie e-learningu: 3
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2015/np2038