np2038 Aplikovaná tělesná výchova

Fakulta sportovních studií
podzim 2017
Rozsah
0/1. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PaedDr. Jitka Kopřivová, CSc. (přednášející), Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Jana Sklenaříková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kristýna Honková (pomocník)
Garance
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra gymnastiky a úpolů – Fakulta sportovních studií
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
np2038/01: Čt 12. 10. 13:50–15:20 E34/119 - univerzální tělocvična, Čt 26. 10. 13:50–15:20 E34/119 - univerzální tělocvična, Čt 9. 11. 13:50–15:20 E34/119 - univerzální tělocvična, Čt 23. 11. 13:50–15:20 E34/119 - univerzální tělocvična, Čt 7. 12. 13:50–15:20 E34/119 - univerzální tělocvična, Čt 14. 12. 13:50–15:20 E34/119 - univerzální tělocvična, J. Sklenaříková
np2038/02: Čt 21. 9. 13:50–15:20 E34/119 - univerzální tělocvična, Čt 5. 10. 13:50–15:20 E34/119 - univerzální tělocvična, Čt 19. 10. 13:50–15:20 E34/119 - univerzální tělocvična, Čt 2. 11. 13:50–15:20 E34/119 - univerzální tělocvična, Čt 16. 11. 13:50–15:20 E34/119 - univerzální tělocvična, Čt 30. 11. 13:50–15:20 E34/119 - univerzální tělocvična, J. Sklenaříková
Předpoklady
Student nesmí mít splněn předmět np 1038 nebo nk 1038
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získat základní teoretické informace o možnosti pohybových aktivit dětí, mládeže a dospělých se speciálními potřebami,o možnosti integrace osob se zdravotním postižením v oblasti pohybových aktivit a o vhodných pohybových aktivitách ve vztahu k jednotlivým handicapům. Student získá také praktické zkušenosti a bude je schopen využít spolu se získanými teoretickými poznatky při práci s osobami s postižením ve školní tělesné výchově (i z hlediska integrace).
Výstupy z učení
Student získá praktické zkušenosti a po absolvování předmětu je bude schopen využít spolu s teoretickými poznatky při práci s osobami se speciálními potřebami zejména ve volnočasových pohybových aktivitách.
Osnova
  • Integrace - pojem, terminologie, formy a možnosti integrace. Tělesné postižení - charakteristika, vhodná cvičení a pohybové aktivity, možnosti seberealizace v oblasti sportu (sitting volejbal, basketbal na vozíku,handbiky, tanec tělesně postižených) Mentální postižení- charakteristika, vhodná cvičení a pohybové hry, sport mentálně postižených(Boccia) Autismus - charakteristika, možnosti vzdělávání,vhodná cvičení. Zrakové postižení- charakteristika, cvičení prostorové orientace, vhodná cvičení a pohybové hry na základě sluchového a taktilního vnímání, vhodné sporty (Showdown, Goalball, zvuková střelba). Sluchové postižení - charakteristika. Cíl TV a sportu, vhodná cvičení a pohybové hry na rozvoj taktilního a zrakového vnímání a prostorové orientace, vhodné sporty. Narušená komunikační schopnost - charakteristika, vhodná cvičení z oblasti psychomotoriky. ADHD, ADD - didaktické zásady při cvičení, vhodná cvičení. Terapie ve speciálně pedagogické péči - canisterapie, hipoterapie.
Literatura
  • • Winnick, J. P. (2011). Adapted physical education and sport. (5th ed.). Champaign, IL: Human Kinetics.
  • • Kudláček, M., & Ješina, O. (2008). Integrace žáků s tělesným postižením do školní tělesné výchovy. Olomouc: UP v Olomouci.
  • • Bláha, L. (2010). Pohybové aktivity a zrakové postižení. Banská Bystrice: Univerzita Mateja Bela v Banksej Bystrici.
  • JEŠINA, Ondřej a Martin KUDLÁČEK. Aplikovaná tělesná výchova. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011, 180 stran. ISBN 9788024427386. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 13 s. edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-120-0. info
  • BAZALOVÁ, Barbora. Psychopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 16 s. 2. vydání. ISBN 80-7315-120-0. info
  • FIALOVÁ, Ilona. Specifika edukace dětí a žáků s epilepsií. In Pipeková, j. (ed.). Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, s. 189-198. ISBN 80-7315-120-0. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Výchova a vzdělávání dětí a žáků s autismem. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, s. 309 - 328, 19 s. ABA012. ISBN 80-7315-120-0. info
  • BLÁHA, Ladislav a Ladislav PYŠNÝ. Provozování pohybových aktivit zrakově handicapovanou populací. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2000, 214 s. ISBN 80-7044-323-5. info
Výukové metody
Praktická cvičení Součástí výuky budou přednášky externích odborníků z praxe (na podzim 2016 podpořeno projektem FRMU). Úkoly pro samostudium: studium doporučené literatury
Kontrola úkolů: v zápočtovém týdnu
Metody hodnocení
Výuka probíhá jednosemestrálně 0/1 - cvičení. Požadavky k ukončení - aktivní účast na cvičeních, metodický výstup.
Informace učitele
http://www.fsps.muni.cz/impact/aplikovana-telesna-vychova/
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018, podzim 2019.