FSpS:np2419 Aplikovaná psychologie v prost - Informace o předmětu
np2419 Aplikovaná psychologie v prostředí minoritních skupin
Fakulta sportovních studiípodzim 2016
- Rozsah
- 2/1. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Hana Válková, CSc. (přednášející)
Mgr. Michal Vičar, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Hana Válková, CSc.
Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií - Rozvrh
- St 8:00–9:30 B11/206
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Aplikovaná kineziologie (angl.) (program FSpS, N-TV)
- Aplikovaná kineziologie (program FSpS, N-TV)
- Cíle předmětu
- Student se má seznámit s možnými aplikacemi poznatků z psychologie do kontextu života minoritních skupin, a to v populačním spektru handicapu i nadání, kontextuální chápání „jinakosti“. Podtržen je význam životosprávy a pohybu ve volnočasové i výkonnostní úrovni pro psychiku člověka. Cílem je získat kompetence pro výkon adekvátní profese v kinantropologické oblasti (poradenství, získávání pozitivních postojů ke zdravému životnímu stylu, tvorba programů a jejich evaluace).
- Osnova
- • Basic terminology of the domain - normality - phenomenon "the other". • Legislattion: rights - responsibilities (development, current situation: CZ - foreign countries - reality in practice). • Contact theory, attitudes, principle of programs composing. • Exclusion - inclusion: disability - giftedness. • "the other individual" within family, school and leisure time environment (including physical activities and sports). • Interaction: individual - group - institution (background).. • Mutual communication (in environment of PA and sport, training in communication). • Benefits and patology linked with PA and sports environment.
- Literatura
- Matějček, Z. (2001). Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Praha, Česko: Nakladatelství H & H.
- Markus, B. H. & Forsyth, L., H. (2010). Psychologie aktivního způsobu života. Praha, Česko: Portál.
- Válková, H. (2012). Teorie aplikovaných pohybových aktivit pro užití v praxi 1. Olomouc, Česko: Univerzita Palackého.
- Pipeková, J. (2010). Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno, Česko: Paidó.
- Empowerment critical thinking. Holcomb Hathaway, Publisher, Scottsdale, Arizona.
- Reid, G. (1989). Ideas about motor behavior research with special population. Adapted Physical Activities Quarterly 6, 1-10.
- Perič, T. (2009). Sportovní nadání. Praha, Česko: Portál.
- Hendrych, L. (2010). Vybrané kapitoly z penologie. Opava, Česko: vězeňská služba.
- Časopis APA v teorii a praxi. www.apa.upol.cz
- Hodge, S.R., Murata, N.M., Block, M.E., Lieberman, L.J. (2003) Case studies in Adapted Physical Education.
- DePaw, K., Gavron, S. (1995). Disability and sport. Champaign IL: Human Kinetics.
- Křivohlavý, J. (2001). Psychologie zdraví. Praha, Česko: Portál.
- Vágnerová, M. (2003). Úvod do vývojové psychopatologie. Liberec, Česko: TU v Liberci.
- Výukové metody
- Přednášky, semináře, skupinové diskuse, samostudium, zkouška.
- Metody hodnocení
- Aktivní účast ve výuce (80 % účasti)– zpracování průběžných úkolů; projekt pro možné postojové změny (skupinová práce: písemně + ppt prezentace); fenomén „jinakosti“: reflexe vlastního setkání a komunikace (individuální práce: písemná esej). Zkouška: předložení vlastní bibliografie. Ústní – dle zadaných okruhů. Hodnocení na škále A - F.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2016/np2419