np2419 Aplikovaná psychologie v prostředí minoritních skupin

Fakulta sportovních studií
podzim 2018
Rozsah
2/1. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Hana Válková, CSc. (přednášející)
Mgr. Michal Vičar, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Hana Válková, CSc.
Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
St 12:00–13:40 B11/311
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
np2419/01: St 16:00–16:50 B11/311, H. Válková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je získat kompetence pro výkon adekvátní profese v kinantropologické oblasti (poradenství, získávání pozitivních postojů ke zdravému životnímu stylu, tvorba programů a jejich evaluace). Student se má seznámit s možnými aplikacemi poznatků z psychologie do kontextu života minoritních skupin, a to v populačním spektru handicapu i nadání, kontextuálního chápání „jinakosti“. Podtržen je význam životosprávy a pohybu ve volnočasové i výkonnostní úrovni pro psychiku člověka.
Výstupy z učení
Student po absolvování kursu má být schopen:
- rozlišovat typy minoritních skupin a akceptovat individualitu v rámci typu
- komunikovat a zajistit doprovod
- realizovat adekvátní aktivity volnočasového charakteru
- pochopit principy pohybových aktivit a sportu v inkluzivním, paralelním a specifickém programu
- pochopit proces inkluze v celoživotním kontextu jako prostředek socializace
Osnova
  • Základní terminologie „jinakosti“, normality
  • Legislativa: práva a povinnosti v ČR a zahraničí. Legislativa a realita
  • Kontaktní teorie, postoje, principy tvorby programů, theory
  • Exkluze – inkluze: postižení – nadání
  • Fenomén jinakosti ve vztahu k prostředí: rodina – škola – zaměstnání – volnočasové aktivity (včetně PA a sportu)
  • Interakce: jedinec – skupina – instituce a PA
  • Přehled možností v PA a sportu včetně olympijských sportovních soutěží
  • Prostředky vzájemné komunikace (včetně prostředí PA a sportu)
  • Přínosy a patologie související s prostředím PA a sportu
Literatura
  • Reid, G. (1989). Ideas about motor behavior research with special population. Adapted Physical Activities Quarterly 6, 1-10.
  • Hendrych, L. (2010). Vybrané kapitoly z penologie. Opava, Česko: vězeňská služba.
  • Empowerment critical thinking. Holcomb Hathaway, Publisher, Scottsdale, Arizona.
  • Pipeková, J. (2010). Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno, Česko: Paidó.
  • Křivohlavý, J. (2001). Psychologie zdraví. Praha, Česko: Portál.
  • DePaw, K., Gavron, S. (1995). Disability and sport. Champaign IL: Human Kinetics.
  • Matějček, Z. (2001). Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Praha, Česko: Nakladatelství H & H.
  • Válková, H. (2012). Teorie aplikovaných pohybových aktivit pro užití v praxi 1. Olomouc, Česko: Univerzita Palackého.
  • Markus, B. H. & Forsyth, L., H. (2010). Psychologie aktivního způsobu života. Praha, Česko: Portál.
  • Časopis APA v teorii a praxi. www.apa.upol.cz
  • Perič, T. (2009). Sportovní nadání. Praha, Česko: Portál.
  • Vágnerová, M. (2003). Úvod do vývojové psychopatologie. Liberec, Česko: TU v Liberci.
  • Hodge, S.R., Murata, N.M., Block, M.E., Lieberman, L.J. (2003) Case studies in Adapted Physical Education.
Výukové metody
přednášky, semináře, skupinové diskuse, samostudium, zkouška.
Metody hodnocení
- aktivní účast ve výuce (80 % účasti)
– zpracování průběžných úkolů; projekt pro možné postojové změny (skupinová práce: písemně + ppt prezentace); fenomén „jinakosti“: reflexe vlastního setkání a komunikace (individuální práce: písemná esej)
- zkouška: předložení vlastní bibliografie; ústní – dle zadaných okruhů, hodnocení na škále A–F
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019.