FSpS:np2419 Aplikovaná psychologie v prost - Informace o předmětu
np2419 Aplikovaná psychologie v prostředí minoritních skupin
Fakulta sportovních studiípodzim 2018
- Rozsah
- 2/1. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Hana Válková, CSc. (přednášející)
Mgr. Michal Vičar, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Hana Válková, CSc.
Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií - Rozvrh
- St 12:00–13:40 B11/311
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Aplikovaná kineziologie (angl.) (program FSpS, N-TV)
- Aplikovaná kineziologie (program FSpS, N-TV)
- Cíle předmětu
- Cílem je získat kompetence pro výkon adekvátní profese v kinantropologické oblasti (poradenství, získávání pozitivních postojů ke zdravému životnímu stylu, tvorba programů a jejich evaluace). Student se má seznámit s možnými aplikacemi poznatků z psychologie do kontextu života minoritních skupin, a to v populačním spektru handicapu i nadání, kontextuálního chápání „jinakosti“. Podtržen je význam životosprávy a pohybu ve volnočasové i výkonnostní úrovni pro psychiku člověka.
- Výstupy z učení
- Student po absolvování kursu má být schopen:
- rozlišovat typy minoritních skupin a akceptovat individualitu v rámci typu
- komunikovat a zajistit doprovod
- realizovat adekvátní aktivity volnočasového charakteru
- pochopit principy pohybových aktivit a sportu v inkluzivním, paralelním a specifickém programu
- pochopit proces inkluze v celoživotním kontextu jako prostředek socializace - Osnova
- Základní terminologie „jinakosti“, normality
- Legislativa: práva a povinnosti v ČR a zahraničí. Legislativa a realita
- Kontaktní teorie, postoje, principy tvorby programů, theory
- Exkluze – inkluze: postižení – nadání
- Fenomén jinakosti ve vztahu k prostředí: rodina – škola – zaměstnání – volnočasové aktivity (včetně PA a sportu)
- Interakce: jedinec – skupina – instituce a PA
- Přehled možností v PA a sportu včetně olympijských sportovních soutěží
- Prostředky vzájemné komunikace (včetně prostředí PA a sportu)
- Přínosy a patologie související s prostředím PA a sportu
- Literatura
- Reid, G. (1989). Ideas about motor behavior research with special population. Adapted Physical Activities Quarterly 6, 1-10.
- Hendrych, L. (2010). Vybrané kapitoly z penologie. Opava, Česko: vězeňská služba.
- Empowerment critical thinking. Holcomb Hathaway, Publisher, Scottsdale, Arizona.
- Pipeková, J. (2010). Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno, Česko: Paidó.
- Křivohlavý, J. (2001). Psychologie zdraví. Praha, Česko: Portál.
- DePaw, K., Gavron, S. (1995). Disability and sport. Champaign IL: Human Kinetics.
- Matějček, Z. (2001). Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Praha, Česko: Nakladatelství H & H.
- Válková, H. (2012). Teorie aplikovaných pohybových aktivit pro užití v praxi 1. Olomouc, Česko: Univerzita Palackého.
- Markus, B. H. & Forsyth, L., H. (2010). Psychologie aktivního způsobu života. Praha, Česko: Portál.
- Časopis APA v teorii a praxi. www.apa.upol.cz
- Perič, T. (2009). Sportovní nadání. Praha, Česko: Portál.
- Vágnerová, M. (2003). Úvod do vývojové psychopatologie. Liberec, Česko: TU v Liberci.
- Hodge, S.R., Murata, N.M., Block, M.E., Lieberman, L.J. (2003) Case studies in Adapted Physical Education.
- Výukové metody
- přednášky, semináře, skupinové diskuse, samostudium, zkouška.
- Metody hodnocení
- - aktivní účast ve výuce (80 % účasti)
– zpracování průběžných úkolů; projekt pro možné postojové změny (skupinová práce: písemně + ppt prezentace); fenomén „jinakosti“: reflexe vlastního setkání a komunikace (individuální práce: písemná esej)
- zkouška: předložení vlastní bibliografie; ústní – dle zadaných okruhů, hodnocení na škále A–F - Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2018/np2419