FSpS:np2103 Vybrané kapitoly z teorie spor - Informace o předmětu
np2103 Vybrané kapitoly z teorie sportovního tréninku
Fakulta sportovních studiípodzim 2017
- Rozsah
- 0/1. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Ladislav Bedřich, CSc. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Ladislav Bedřich, CSc.
Katedra sportovních her – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sportovních her – Fakulta sportovních studií - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- np2103/01: Po 8:00–8:45 B11/236, L. Bedřich
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-FY)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-MA)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-TV)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-TV, směr Sportovní edukace) (2)
- Cíle předmětu
- Ve výuce předmětu se syntetizují teoretické poznatky a praktické zkušenosti z absolvovaných předmětů TST 1 a 2, anatomie, fyziologie, antropomotoriky, biomechaniky, předmětů společensko-vědních a rozvíjejí v teoretických i praktických tématech aplikovaných v problematice adaptace lidského organizmu na různé typy sportovních výkonů respektive pohybového zatížení. Cílem výuky je seznámit studenty se základními principy a přístupy k rozvoji výkonnosti a trénovanosti prostřednictvím jednotlivých složek sportovního tréninku, charakteristik stimulace a rozvoje pohybových schopností, pohybových - sportovních dovedností, technologie a řízení sportovního procesu, efektů ST a jejich diagnostika. Součástí výuky jsou seminární výstupy studentů k zadané problematice.
- Výstupy z učení
- Po ukončení předmětu by měl být student schopen: • charakterizovat historický vývoj sportovního tréninku a akceptovat vývojové trendy jednotlivých sportovních činností, konkrétních druhů sportů • připravit plán tréninkového procesu kategorie dětí, mládeže, dospělých, mužů a žen a tento proces řídit • vést evidenci a provádět kontrolu tréninkového procesu • orientovat se v řízení a organizaci sportovního klubu, v problematice soutěžení a soutěží na úrovni republikové i mezinárodní
- Osnova
- 1. KONFRONTACE (DISTINKCE) TRÉNINKU MLÁDEŽE A DOSPĚLÝCH, MUŽŮ A ŽEN: somatická, fyziologická a psychologická charakteristika dětí, žen, mužů - jejich výkonnost, zvláštnosti tréninku, charakteristika dětského věku, hlavní principy a zásady tréninku v dětském věku, principy zatěžování 2. ASPEKTY REGENERACE VE SPORTOVNÍM TRÉNINKU: diagnostika únavy, fyziologické a biomechanické ukazatele únavy, pedagogické a psychologické prostředky regenerace, tradiční prostředky regenerace 3. METODOLOGICKÉ A FYZIOLOGICKÉ VÝKONNOSTNÍ REZERVY: biorytmy, aklimatizace, trénink v různém klimatu – v nadmořské výšce, teplotě… 4. BIOLOGICKÉ VELIČINY PRO ŘÍZENÍ TRÉNINKU: Diagnostika fyziologických stavů, zatížení, zatěžování, řízení sportovního tréninku – SF, LA, VO2max, spotřeba O2, močovina, kreatinkináza, amoniak, hematokrit a hemoglobin, glukóza, minerály 5. ŠKOLNÍ SPORT: co je školní sport, věkové kategorie, pohybové aktivity ve škole, školní SK, školní sportovní soutěže, sponzoring 6. PEDAGOGIKA SPORTU: výchova a sport, úkoly, přínos sportu i jeho kritiky, didaktický charakter ST 7. DIDAKTICKÉ STYLY: DS nad a pod kongitivním prahem, aplikace DS v rámci TJ 8. TYPOLOGIE TRENÉRŮ 9. SPORTOVNÍ TRÉNINK SENIORŮ: zvláštnosti tréninku, charakteristika věku, hlavní principy a zásady tréninku, principy zatěžování 10. SPORTOVNÍ TRÉNINK ZDRAVOTNĚ POSTIŽENÝCH: stavby a řízení tréninku tělesně postižených, soutěže 11. MODERNÍ SPORTOVNÍ KLUB: řízení a administrativa SK, TJ, management, marketing 12. ETIKA PRO UČITELE – TRENÉRA: etický kodex z aspektu sportu - etické normy, definice a principy fair play, etické chování a právo 13. NONVERBÁLNÍ KOMUNIKACE: mimika, haptika, proxemika, posturologie, gestika, kinezika, vizika, chronemika, paralingvistika, grafologie 14. KOUČOVÁNÍ VE SPORTU: definice, příprava na výkon a standardy koučinku 15. KOMUNIKAČNÍ DOVEDNOSTI: standardy úspěšné komunikace, umění ovlivňovat a přesvědčovat, zvládání projevů zlosti a agresivity, regulace nadměrné sdílnosti 16. MODERNÍ SPORTOVNÍ KLUB: řízení a administrativa SK, TJ
- Literatura
- povinná literatura
- PERIČ, Tomáš a Josef DOVALIL. Sportovní trénink. 1. vyd. Praha: Grada, 2010, 157 s. ISBN 9788024721187. info
- DOVALIL, Josef. Výkon a trénink ve sportu. 3. vyd. Praha: Olympia, 2009, 331 s. ISBN 9788073761301. info
- PERIČ, Tomáš. Sportovní příprava dětí. 2. dopl. vyd. Praha: Grada, 2008, 192 s. ISBN 9788024726434. info
- doporučená literatura
- BOMPA, Tudor O. a Greg HAFF. Periodization : theory and methodology of training. 5th ed. Champaign: Human Kinetics, 2009, xii, 411. ISBN 9780736074834. info
- PERIČ, Tomáš. K možnostem identifikace struktury sportovní talentovanosti. Vyd. 1. Praha: Karlinum, 2008, 228 s. ISBN 9788024615066. info
- Současný sportovní trénink : Sborník příspěvků z konference : Praha, 23. ledna 2008. Edited by Josef Dovalil - Monika Chalupecká. Praha: Olympia, 2008, 346 s. ISBN 9788073760793. info
- BOMPA, Tudor O. a Michael CARRERA. Periodization training for sports. 2nd ed. Champaign, IL: Human Kinetics, 2005, ix, 259. ISBN 0736055592. info
- DOVALIL, Josef. Věkové zvláštnosti dětí a mládeže a sportovní trénink. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 36 s. ISBN 8071846538. info
- DOVALIL, Josef. Malá encyklopedie sportovního tréninku. 1. vyd. Praha: Olympia, 1982, 239 s. URL info
- Výukové metody
- semináře, samostudium
- Metody hodnocení
- Tolerance 2 absencí (ze 13)na seminářích Písemný test na PC (uzavřené odpovědi), předpoklad úspěšnosti zk je dosažení 80 % z celkové bodové dotace konkrétního testu, aktivní účast na seminářích, vypracování seminární práce na vybrané téma a její PP prezentace
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2017/np2103