np2103 Vybrané kapitoly z teorie sportovního tréninku

Fakulta sportovních studií
podzim 2018
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PaedDr. František Langer, CSc. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Jiří Nykodým, Ph.D.
Katedra kineziologie – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sportovních her – Fakulta sportovních studií
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
np2103/01: Út 19:00–19:50 B11/236, F. Langer
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Ve výuce Vybrané kapitoly sportovního tréninku se rozšiřují poznatky z předmětů TSpT 1 + TSpT 2, syntetizují se teoretické vědomosti a praktické dovednosti bakalářského studijního programu. Po ukončení předmětu by měl být student schopen:
- charakterizovat historický vývoj sportovního tréninku a akceptovat vývojové trendy jednotlivých sportovních činností, konkrétních druhů sportů
- připravit plán tréninkového procesu kategorie dětí, mládeže, dospělých, mužů a žen a tento proces řídit
- vést evidenci a provádět kontrolu tréninkového procesu
- orientovat se v řízení a organizaci sportovního klubu, v problematice soutěžení a soutěží na úrovni republikové i mezinárodní
Výstupy z učení
Po absolvování tohoto předmětu by měl být každý student schopen:
a) vypracovat plán výcviku pro konkrétní zatížení v určitém sportu
b) vytvořit zdravotní plán pohybu
c) vysvětlit a používat základní principy výcviku v hypoxickém prostředí
d) brát v úvahu odlišnost spojenou s pěstováním dětí a mládeže v procesu výcviku
e) vysvětlit rozdíly mezi sportovním tréninkem muže a ženy a být schopen tyto znalosti využít při přípravě plánů výcviku
f) určit sportovní talent
g) vedení vzdělávacího procesu v krátkodobém, střednědobém a dlouhodobém horizontu
h) vysvětlit a využít různé druhy školení pro seniory a osoby s tělesným postižením v praxi
Osnova
  • 01. Školní sport
  • 02. Aktuální jevy a trendy ve sportu (pohyb jako základní projev života, hranice lidských možností /SR/, sport na počátku 21. století)
  • 03. Druhy senzomotorického učení – imitační učení – instrukční učení – zpětnovazební učení – problémové učení – ideomotorické učení
  • 04. Pedagogika sportu (výchova a sport, úkoly, přínos sportu i jeho kritiky)
  • 05. Didaktické styly, typologie trenérů, způsoby vedení týmu
  • 06. Kontrolní činnost, vyhodnocení tréninkového procesu. Zátěžová diagnostika (laboratorní a terénní diagnostika, formy zátěžové diagnostiky)
  • 07. Konfrontace sportovního tréninku mládeže a dospělých, mužů a žen. SpT seniorů. SpT zdravotně postižených (somatická, fyziologická a psychologická charakteristika dětí, žen, mužů – jejich výkonnost, zvláštnosti tréninku aj.), výběr talentů
  • 08. Činitelé motorického učení (motivace – schopnosti – cíl učení – stimulace – zpevňování – retence – integrace – transfer – interference). Druhy senzomotorického učení (imitační – instrukční – zpětnovazební – problémové – ideomotorické)
  • 09. Fyziologické ukazatele řízení tréninku
  • 10. Metodologické a fyziologické výkonnostní rezervy, biorytmy (aklimatizace, trénink v různém klimatu – v nadmořské výšce, teplota…).
  • 11. Etika pro učitele, etika pro trenéra, etický kodex z aspektu sportu, definice a principy fair play
  • 12. Nonverbální komunikace
  • 13. Moderní sportovní klub (řízení a administrativa SK, TJ)
  • 14. Aspekty regenerace ve SpT (diagnostika únavy, fyziologické a biomechanické ukazatele únavy, pedagogické a psychologické prostředky regenerace, tradiční prostředky regenerace)
  • 15. Koučování ve sportu
  • 16. Analýza sportu (hry – zápasu – sportovního výkonu) – biomechanické a bioenergetické zabezpečení sportovního výkonu – pohybová a fyziologická charakteristika)
Literatura
    povinná literatura
  • PERIČ, Tomáš a Josef DOVALIL. Sportovní trénink. 1. vyd. Praha: Grada, 2010, 157 s. ISBN 9788024721187. info
  • DOVALIL, Josef. Výkon a trénink ve sportu. 3. vyd. Praha: Olympia, 2009, 331 s. ISBN 9788073761301. info
  • PERIČ, Tomáš. Sportovní příprava dětí. 2. dopl. vyd. Praha: Grada, 2008, 192 s. ISBN 9788024726434. info
    doporučená literatura
  • BOMPA, Tudor O. a Greg HAFF. Periodization : theory and methodology of training. 5th ed. Champaign: Human Kinetics, 2009, xii, 411. ISBN 9780736074834. info
  • PERIČ, Tomáš. K možnostem identifikace struktury sportovní talentovanosti. Vyd. 1. Praha: Karlinum, 2008, 228 s. ISBN 9788024615066. info
  • Současný sportovní trénink : Sborník příspěvků z konference : Praha, 23. ledna 2008. Edited by Josef Dovalil - Monika Chalupecká. Praha: Olympia, 2008, 346 s. ISBN 9788073760793. info
  • BOMPA, Tudor O. a Michael CARRERA. Periodization training for sports. 2nd ed. Champaign, IL: Human Kinetics, 2005, ix, 259. ISBN 0736055592. info
  • DOVALIL, Josef. Věkové zvláštnosti dětí a mládeže a sportovní trénink. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 36 s. ISBN 8071846538. info
  • DOVALIL, Josef. Malá encyklopedie sportovního tréninku. 1. vyd. Praha: Olympia, 1982, 239 s. URL info
Výukové metody
semináře, samostudium.
Metody hodnocení
- písemný test na PC (uzavřené odpovědi)
- předpoklad úspěšnosti zk je dosažení 80 % z celkové bodové dotace konkrétního testu, aktivní účast na seminářích, vypracování seminární práce na vybrané téma a její PP prezentace, 100% účast na seminářích, PP prezentace vybraného téma
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019, podzim 2020.