d002 Pedagogika sportu

Fakulta sportovních studií
podzim 2018
Rozsah
12 hodin/semestr. 5 kr. Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
d002/01: Čt 11. 10. 13:50–16:20 E34/225 - seminární místnost, Čt 18. 10. 13:50–16:20 E34/225 - seminární místnost, Čt 25. 10. 13:50–16:20 E34/225 - seminární místnost, Čt 1. 11. 13:50–16:20 E34/225 - seminární místnost
Předpoklady
Úspěšně absolvovaný předmět pedagogika sportu v magisterském studiu. Pokud uvedený předmět nebyl absolvován, je nutné zvládnout jeho obsah - viz předmět np101 v ISu, podrobnější informace jsou dostupné na http://www.fsps.muni.cz/~juva/PedSportu.htm
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu jsou: osvojení odborné terminologie pedagogiky sportu; porozumění humanistické koncepci soudobé pedagogiky sportu; analýza sportovní edukace.
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student schopen: - vysvětlit soudobé trendy pojetí sportovní edukace; - interpretovat výsledky empirických výzkumů sportovní edukace; - analyzovat sportovní nabídky institucí; - evaluovat programy sportovní edukace; - aplikovat výzkumné metody pedagogiky sportu.
Osnova
  • 1. Pedagogika sportu v systému kinantropologických věd a věd o sportu. 2. Stručný přehled vzniku a vývoje pedagogiky sportu. 3. Pedagogická, psychologická, sociologická a filozofická determinace pedagogiky sportu. 4. Pojetí pedagogiky sportu u nás a v zahraničí (např. Slovensko, Německo, USA). 5. Normativní a empirická koncepce pedagogiky sportu. 6. Metodologie pedagogiky sportu. Výzkumné metody pedagogiky sportu. 7. Výzkumné nálezy základních oblastí sportovní edukace (školní, soutěžní a rekreační sport; instituce, věk, výkonnostní úroveň ad.). 8. Aktuální problémy sportovně-pedagogických profesí. 9. Aktuální témata pedagogiky sportu (např. vztah k sociální a multikulturní edukaci, možnosti integrace a inkluze ve sportovní edukaci ad.). 10. Cíle a úkoly sportovní edukace v rámci EU. 11. Kvantitativní a kvalitativní výzkumný design v pedagogice sportu.
Literatura
    povinná literatura
  • JANSA, Petr, Vladimír JŮVA a Zbyněk SVOZIL. Metodologická východiska pedagogiky sportu. In JANSA, P. Pedagogika sportu. Praha: Karolinum, 2012, s. 46-76. FTVS UK. ISBN 978-80-246-2026-8. info
    doporučená literatura
  • SVOBODA, Bohumil. Stručná pedagogika sportu. Praha: Karolinum, 1997, 113 s. ISBN 8071843253. info
  • SVOBODA, Bohumil. Pedagogika sportu. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2003, 250 s. ISBN 8024601567. info
  • JŮVA, Vladimír. Trenér v normativní koncepci pedagogiky sportu. In Sborník prací Fakulty sportovních studií. Brno: Masarykova univerzita, 2006, s. 49-65. ISBN 80-210-4136-6. info
  • PROHL, Robert. Grundriss der Sportpädagogik. 2., stark überarbeitete Auf. Wiebelsheim: Limpert Verlag, 2006, 392 s. ISBN 3785316879. info
  • Handbuch Sportpädagogik. Edited by H. Altenberger - Herbert Haag - Albrecht Hummel. Schorndorf: Hofmann, 2001, 514 s. ISBN 3-7780-1831-0. info
  • Sportpädagogische Forschung :Konzepte - Ergebnisse - Perspektiven : Jahrestagung der dvs-Sektion Sportpädagogik vom 14.-16.6.2001 in Münster. Edited by Georg Friedrich. 1. Aufl. Hamburg: Czwalina Verlag, 2002, 349 s. ISBN 3-88020-403-9. info
  • HRČKA, Jozef. Základy športovej edukológie. Bratislava: Fakulta telesnej výchovy a športu Univerzity Komenského v Bratislave, 2000, 160 s. ISBN 8088901375. info
    neurčeno
  • SEKOT (ED.), Sekot, Oborný OBORNÝ, Jůva JŮVA a Leška LEŠKA. Sociální dimenze sportu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 245 s. ISBN 80-210-3581-1. info
Výukové metody
Blokový seminář, diskuse, studium odborné literatury, projekt, e-learningový materiál
Metody hodnocení
zápočet 1. Prostudování základní české literatury k pedagogice sportu (Jansa a kol., Svoboda, Sekot a kol., Jůva). 2. Excerptum v rozsahu 18 000 znaků jedné zahraniční vybrané publikace k pedagogice sportu (její výběr doporučujeme upřesnit s vyučujícím) 3. Stručný písemný přehled vztahu zpracovávané disertace k pedagogice sportu (v rozsahu 1 normostrany) 4. Rozprava k bodům v osnově předmětu a k písemným podkladům (podklady je nutno zaslat v předstihu v elektronické podobě vyučujícímu)
Informace učitele
http://www.fsps.muni.cz/impact/pedagogika-sportu/
Vážení studenti. Před vlastním kolokviem doporučuji využít osobní konzultaci, a to zvláště v případech, kdy nebyl absolvován předmět Pedagogika sportu v magisterském studiu. Je možno dále konzultovat elektronicky (např. o výběru zahraniční literatury pro excerptum). Vladimír Jůva
Přístupové údaje k elearningu:
Přístupové jméno: visitor
Heslo: p1l0t (pé jedna el nula té)
Studijní materiál je v souladu se zákonem č. 121/2000 Sb. Autorským zákonem, ve znění pozdějších předpisů, považován za autorské dílo, ke kterému vykonává majetková práva autorská Masarykova univerzita. Upozorňujeme uživatele, že jakékoliv šíření, převzetí či další zpřístupnění jeho obsahu je bez souhlasu MU zakázáno.
Vážení studenti, tento předmět je inovován v rámci projektu OP VK Inovace a modernizace studijních oborů FSpS (IMPACT, reg. číslo CZ.1.07/2.2.00/28.0221), řešeném na Masarykově univerzitě, Fakultě sportovních studií v období leden 2012 – prosinec 2014.
Inovace předmětu spočívá v inovaci jeho sylabu a ve vytvoření e-learningové podpory výuky s využitím aktuální odborné literatury. Modernizace výuky bude spočívat rovněž ve využití nově nakoupených pomůcek a přístrojů.
Žádáme vás o poskytnutí zpětné vazby, jak k samotné inovované výuce (formou studijní ankety), tak i k předloženým studijním materiálům (kontaktní osoba Mgr. Aneta Fedrová – fedrova.aneta@gmail.com), aby mohlo dojít k jejich případné úpravě a doplnění. Budeme rádi za každou zpětnou vazbu a návrh úprav či doplnění.

V čem spočívá inovace: - prohloubení obsahu předmětu – doplnění o nové, především zahraniční koncepty pedagogiky sportu, rozšíření metodologický otázek pedagogiky sportu - tvorba e-learningu (www aplikace) k pedagogice sportu - doplnění nové české a zahraniční studijní literatury v KUK - příprava studijního textu – Metodologické problémy pedagogiky sportu - zapojení externího odborníka do výuky

Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, jaro 2005, podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019.