FSpS:nk2002 Psychologie pro učitele - Informace o předmětu
nk2002 Psychologie pro učitele
Fakulta sportovních studiípodzim 2018
- Rozsah
- 7/7/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Hana Válková, CSc. (přednášející)
PhDr. Petr Fiľo, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Hana Válková, CSc.
Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií - Rozvrh
- Pá 26. 10. 8:00–10:30 B11/235, Pá 9. 11. 10:30–12:10 B11/236, Pá 7. 12. 14:40–16:20 B11/335
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- (! np005 Společenské vědy V ) && !NOW( np005 Společenské vědy V )
znalost obecné psychologie. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-TV, směr Kondiční trenér) (2)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-TV, směr Sportovní edukace) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je vybavit studenty informacemi potřebnými pro pedagogickou praxi – vývojová psychologie, teorie učení a strategie efektivního učení, ožehavá témata jako šikana, stres učitele, odměny a tresty aj.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude studující schopen
- pochopit základní pojmy a principy pedagogického působení (intervenčních programů) na jedince všech populačních skupin, a to včetně teorií výchovy a vzdělávání a jejich uplatnění v praxi
- definovat a analyzovat výchovně vzdělávací postupy v prostředí běžném, speciálním či inklusivním
- chápat výchovně vzdělávací konsekvence v různých typech edukativního prostředí a aplikovat je do praxe
- vlastní sebereflexe v edukativním prostředí - Osnova
- Otázky z vývojové psychologie
- Definice vývoje, periodizace vývoje, charakteristika jednotlivých vývojových období od prenatálního až po stáří
- Problematika učení v jednotlivých obdobích
- Psychologie vyučování a výchovy – výchova, styly výchovy a výchovné metody
- Rizika některých výchovných metod
- Teorie učení, styly učení, podmínky pro učení
- Konstruktivismus a učení
- Psychologické aspekty učitelství, osobnostní kompetence učitele
- Specifika učitelství tělesné výchovy (osobnost učitele TV, role učitele TV, praktické dovednosti, postavení učitele TV ve škole, specifika hodnocení, motivace a specifické vztahy)
- Komunikace s žákem a rodiči
- Zvládání třídy
- Literatura
- LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2006, 368 stran. ISBN 9788024712840. URL info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Translated by Karel Balcar. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 80-7178-626-8. info
- KOHOUTEK, Rudolf. Vývojová psychologie. Brno, 2003, 84 s. info
- ČÁP, Jan a Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178-463-X. info
- Vývojová psychologie :dětství, dospělost, stáří. Edited by Marie Vágnerová. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 522 s. ISBN 80-7178-308-0. info
- MAREŠ, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 239 s. ISBN 80-7178-246-7. info
- Výukové metody
- přednášky, samostudium.
- Metody hodnocení
- případová studie (písemná prezentace), 80% účast na seminářích.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2018/nk2002