FSpS:np2038 Aplikovaná tělesná výchova - Informace o předmětu
np2038 Aplikovaná tělesná výchova
Fakulta sportovních studiípodzim 2018
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra gymnastiky a úpolů – Fakulta sportovních studií - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- np2038/01: Po 17. 9. 10:20–12:00 E34/118 - pohybová tělocvična, Po 1. 10. 10:20–12:00 E34/118 - pohybová tělocvična, Po 15. 10. 10:20–12:00 E34/118 - pohybová tělocvična, Po 29. 10. 10:20–12:00 E34/118 - pohybová tělocvična, Po 12. 11. 10:20–12:00 E34/118 - pohybová tělocvična, Po 26. 11. 10:20–12:00 E34/118 - pohybová tělocvična, A. Skotáková
- Předpoklady
- Student musí mít splněn předmět np 1038 nebo nk 1038.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-FY)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-MA)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-TV)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-TV, směr Kondiční trenér) (2)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-TV, směr Sportovní edukace) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získat základní teoretické informace o možnosti pohybových aktivit dětí, mládeže a dospělých se speciálními potřebami, o možnosti integrace osob se zdravotním postižením v oblasti pohybových aktivit a o vhodných pohybových aktivitách ve vztahu k jednotlivým handicapům. Student získá také praktické zkušenosti a bude je schopen využít spolu se získanými teoretickými poznatky při práci s osobami s postižením ve školní tělesné výchově (i z hlediska integrace).
- Výstupy z učení
- Student získá praktické zkušenosti a po absolvování předmětu je bude schopen využít spolu s teoretickými poznatky při práci s osobami se speciálními potřebami, zejména ve volnočasových pohybových aktivitách.
- Osnova
- Integrace – pojem, terminologie, formy a možnosti integrace
- Tělesné postižení – charakteristika, vhodná cvičení a pohybové aktivity, možnosti seberealizace v oblasti sportu (sitting volejbal, basketbal na vozíku, handbiky, tanec tělesně postižených)
- Mentální postižení – charakteristika, vhodná cvičení a pohybové hry, sport mentálně postižených (Boccia)
- Autismus – charakteristika, možnosti vzdělávání, vhodná cvičení
- Zrakové postižení – charakteristika, cvičení prostorové orientace, vhodná cvičení a pohybové hry na základě sluchového a taktilního vnímání, vhodné sporty (Showdown, Goalball, zvuková střelba)
- Sluchové postižení – charakteristika, cíl TV a sportu, vhodná cvičení a pohybové hry na rozvoj taktilního a zrakového vnímání a prostorové orientace, vhodné sporty
- Narušená komunikační schopnost – charakteristika, vhodná cvičení z oblasti psychomotoriky
- ADHD, ADD – didaktické zásady při cvičení, vhodná cvičení
- Terapie ve speciálně pedagogické péči – canisterapie, hipoterapie
- Literatura
- • Kudláček, M., & Ješina, O. (2008). Integrace žáků s tělesným postižením do školní tělesné výchovy. Olomouc: UP v Olomouci.
- • Winnick, J. P. (2011). Adapted physical education and sport. (5th ed.). Champaign, IL: Human Kinetics.
- • Bláha, L. (2010). Pohybové aktivity a zrakové postižení. Banská Bystrice: Univerzita Mateja Bela v Banksej Bystrici.
- JEŠINA, Ondřej a Martin KUDLÁČEK. Aplikovaná tělesná výchova. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011, 180 stran. ISBN 9788024427386. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 13 s. edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-120-0. info
- BAZALOVÁ, Barbora. Psychopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 16 s. 2. vydání. ISBN 80-7315-120-0. info
- FIALOVÁ, Ilona. Specifika edukace dětí a žáků s epilepsií. In Pipeková, j. (ed.). Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, s. 189-198. ISBN 80-7315-120-0. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Výchova a vzdělávání dětí a žáků s autismem. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, s. 309 - 328, 19 s. ABA012. ISBN 80-7315-120-0. info
- BLÁHA, Ladislav a Ladislav PYŠNÝ. Provozování pohybových aktivit zrakově handicapovanou populací. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2000, 214 s. ISBN 80-7044-323-5. info
- Výukové metody
- - praktická cvičení (součástí výuky budou přednášky externích odborníků z praxe)
- úkoly pro samostudium: studium doporučené literatury; kontrola úkolů: v zápočtovém týdnu - Metody hodnocení
- Výuka probíhá jednosemestrálně: 0/1 – cvičení. Požadavky k ukončení: aktivní účast na cvičeních, metodický výstup.
- Informace učitele
- http://www.fsps.muni.cz/impact/aplikovana-telesna-vychova/
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2018/np2038