FSpS:np2104 Pedagogika sportu - Informace o předmětu
np2104 Pedagogika sportu
Fakulta sportovních studiípodzim 2018
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (přednášející)
Mgr. Tereza Gállová (cvičící)
Mgr. Kateřina Jakubcová (cvičící)
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií - Rozvrh
- Út 25. 9. 17:00–18:40 B11/235, Út 9. 10. 17:00–18:40 B11/235, Út 23. 10. 17:00–18:40 B11/235, Út 6. 11. 17:00–18:40 B11/235, Út 20. 11. 17:00–18:40 B11/235, Út 4. 12. 17:00–18:40 B11/235
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- Základy sociálních věd.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-TV, směr Kondiční trenér) (2)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-TV, směr Sportovní edukace) (2)
- Cíle předmětu
- Hlavní cíle kurzu jsou:
- osvojení odborné terminologie pedagogiky sportu
- porozumění humanistické koncepci soudobé pedagogiky sportu
- analýza sportovní edukace - Výstupy z učení
- Na konci kurzu bude student schopen:
- vysvětlit soudobé trendy pojetí sportovní edukace
- interpretovat výsledky empirických výzkumů sportovní edukace
- analyzovat sportovní nabídky různých institucí
- vytvořit kvalitní program sportovní edukace - Osnova
- 01. Vymezení a rysy sportovní edukace
- 02. Prvky sportovně edukačního procesu (cíle, účastníci, podmínky, prostředky)
- 03. Stručný přehled vzniku a vývoje pedagogiky sportu
- 04. Pedagogika sportu v systému věd
- 05. Pojetí a obsah pedagogiky sportu u nás a v zahraničí (např. Slovensko, Německo, USA)
- 06. Empirická a normativní koncepce pedagogiky sportu a jejich význam
- 07. Metodologické problémy pedagogiky sportu. Výzkumné metody pedagogiky sportu
- 08. Základní oblasti sportovní edukace z hlediska vzdělávacích institucí, věku, výkonnostní úrovně ad.
- 09. Cíle, obsah a význam školního sportu. Školní sportovní kluby
- 10. Edukační aspekty rekreačního sportu
- 11. Pedagogické problémy soutěžního sportu. Duální kariéra
- 12. Sportovní pedagog (učitel TV, trenér, cvičitel aj.) jako profese a semiprofese
- 13. Vzdělávání sportovních pedagogů. Projekt AEHESIS
- 14. Pedagogické kompetence sportovních pedagogů
- 15. Cesta k trenérské profesi a její gradace
- 16. Výzkumné nálezy a rysy úspěšných trenérů
- 17. Pedagogická diagnostika a autodiagnostika ve sportovní edukaci
- 18. Sport a sociální edukace
- 19. Aplikace pedagogických principů ve sportovní edukaci
- 20. EU a sport – dokumenty a projekty (např. Evropský rok výchovy sportem – EYES 2004, Evropský týden sportu ad.)
- Literatura
- povinná literatura
- JANSA, P. a kol. Pedagogika sportu. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2026-8.
- doporučená literatura
- SVOBODA, Bohumil. Pedagogika sportu. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2003, 250 s. ISBN 8024601567. info
- JŮVA, Vladimír. Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium. Brno: Paido, 2001, 118 s. ISBN 80-85931-95-8. info
- GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 stran. ISBN 8085931796. info
- JŮVA, Vladimír. Sport a sociální edukace. In SEKOT, Aleš, Dušan LEŠKA a Jozef OBORNÝ. Sociální dimenze sportu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004, s. 211-239. ISBN 80-210-3581-1. info
- JŮVA, Vladimír. Trenér v normativní koncepci pedagogiky sportu. In Sborník prací Fakulty sportovních studií. Brno: Masarykova univerzita, 2006, s. 49-65. ISBN 80-210-4136-6. info
- JANSA, Petr a Josef DOVALIL. Sportovní příprava : vybrané kinantropologické obory k podpoře aktivního životního stylu : stručné dějiny tělesné výchovy a sportu, základy pedagogiky a psychologie sportu, fyziologie sportu, sportovní trénink, zvláštnosti sportovní. Edited by Hana Válková - Antonín Rychtecký - Jiří Krauskopf. Rozš. 2. vyd. Praha: Q-art, 2009, 295 s. ISBN 9788090328099. info
- Výukové metody
- přednáška, skupinová diskuze, individuální konzultace, individuální domácí práce.
- Metody hodnocení
- Pro úspěšné absolvování je nutná aktivní účast, příprava a prezentace domácí práce, písemný test, ústní zkouška.
- Informace učitele
- http://www.fsps.muni.cz/impact/uvod-do-pedagogiky-sportu/
Podrobnější informace dostupné z http://www.fsps.muni.cz/~juva/ - Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2018/np2104