FSpS:nk4710 Speciální pedagogika - Informace o předmětu
nk4710 Speciální pedagogika
Fakulta sportovních studiípodzim 2019
- Rozsah
- 7/7/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Katedra gymnastiky a úpolů – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra gymnastiky a úpolů – Fakulta sportovních studií - Rozvrh
- Pá 11. 10. 11:20–13:00 B11/236, Pá 1. 11. 12:10–14:40 B11/236, Pá 8. 11. 8:00–9:40 D33/227 velká zasedací místnost
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Aplikovaná sportovní edukace bezpečnostních složek (program FSpS, N-ASEBS) (2)
- Cíle předmětu
- Osvojit si základní informace o jednotlivých typech zdravotního postižení, možnostech vzdělávání osob s postižením, integrace, o problematice pohybových aktivit a sportu osob s postižením. Důraz je kladen na problematiku etopedie a komunikaci s osobami se specifickými potřebami.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se v problematice jednotlivých typů postižení
- popsat, jaké možnosti vzdělávání mají lidé se specifickými potřebami
- navrhnout možnosti pohybových a sportovních aktivit pro osoby s různým typem postižení
- aplikovat základy a principy komunikace s osobami se specifickými potřebami
- orientovat se v systému výchovy a vzdělávání žáků s poruchami chování a emocí - Osnova
- - Základní pojmy – speciální pedagogika (pojem, předmět, cíle, interdisciplinární vztahy, klasifikace oboru, terminologie), legislativa a integrace, inkluze, terapie, pohybové aktivity osob se specifickými potřebami
- - Diagnostika a pedagogicko-psychologický poradenský systém
- - Tělesné postižení – charakteristika, komunikace osob s tělesným postižením, vhodná cvičení a pohybové aktivity, možnosti seberealizace v oblasti sportu (sitting volejbal, basketbal na vozíčku, handbiky)
- - Mentální postižení – charakteristika, vhodná cvičení a pohybové hry, sport mentálně postižených, komunikace osob s mentálním postižením
- - Autismus – charakteristika, možnosti vzdělávání Zrakové postižení – charakteristika, cvičení prostorové orientace, vhodná cvičení a pohybové hry na základě sluchového a taktilního vnímání, vhodné sporty (Showdown, Goalball, zvuková střelba), komunikace osob se zrakovým postižením
- - Sluchové postižení – charakteristika, vhodná cvičení a pohybové hry na rozvoj taktilního a zrakového vnímání a prostorové orientace, vhodné sporty, komunikace osob se sluchovým postižením
- - ADHD, ADD – didaktické zásady při cvičení, vhodná cvičení
- - Etopedie – současné pojetí poruch emocí a chování, segregační tendence, dnešní terminologie, ústavní a ochranná výchova
- - Terapie ve speciálně pedagogické péči – canisterapie, hipoterapie
- Literatura
- SKOTÁKOVÁ, Alena. Speciální pedagogika. Online. Brno: Masarykova univerzita, 2014, s. nestránkováno, 81 s. ISBN 978-80-210-6996-1. URL info
- VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie. 1. vydání. Brno: Paido, 2008, 128 s. pedagogická literatura. ISBN 978-80-7315-166-9. info
- Výukové metody
- přednáška, praktický seminář (součástí výuky budou přednášky externích odborníků z praxe); úkoly pro samostudium: studium doporučené literatury; kontrola úkolů: v zápočtovém týdnu.
- Metody hodnocení
- Požadavky k ukončení:
- aktivní účast na seminářích
- vypracování seminární práce na dané téma
- písemná zkouška - Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2019/nk4710