FSpS:np2420 Aplikované pohybové aktivity I - Informace o předmětu
np2420 Aplikované pohybové aktivity I (handicap)
Fakulta sportovních studiípodzim 2019
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra gymnastiky a úpolů – Fakulta sportovních studií - Rozvrh
- St 10:20–11:10 E34/119 - univerzální tělocvična
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Aplikovaná kineziologie (angl.) (program FSpS, N-TV)
- Aplikovaná kineziologie (program FSpS, N-TV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získat vědomosti o možnostech rozličných pohybových aktivit dětí, mládeže a dospělých se speciálními potřebami, nabýt vědomosti o přístupech a možnostech integrace osob se zdravotním postižením v oblasti pohybových aktivit, teoreticky znát vhodné pohybové aktivity ve vztahu k participaci u různých lidí se speciálními potřebami. Student získá také praktické zkušenosti a po absolvování předmětu je bude schopen využít spolu s teoretickými poznatky při práci s osobami s postižením, zejména ve volnočasových pohybových aktivitách.
- Výstupy z učení
- Student získá praktické zkušenosti a po absolvování předmětu je bude schopen využít spolu s teoretickými poznatky při práci s osobami se speciálními potřebami, zejména ve volnočasových pohybových aktivitách.
- Osnova
- Tělesné postižení – charakteristika, vhodná cvičení a pohybové aktivity
- Tělesná postižení – možnosti seberealizace v oblasti sportu (sitting volejbal, basketbal, rugby na vozíku, handbiky, tanec tělesně postižených)
- Mentální postižení – charakteristika, vhodná cvičení a pohybové hry
- Sport mentálně postižených (Boccia, Iboccia)
- Autismus – charakteristika, možnosti vzdělávání, vhodná cvičení
- Zrakové postižení – charakteristika, cvičení prostorové orientace
- Zraková postižení – vhodná cvičení a pohybové hry na základě sluchového a taktilního vnímání
- Vhodné sporty pro jedince se zrakovým postižením (Showdown, Goalball, zvuková střelba, tanec)
- Sluchové postižení – charakteristika, cíl TV a sportu, vhodná cvičení a pohybové hry na rozvoj taktilního a zrakového vnímání a prostorové orientace, vhodné sporty
- Narušená komunikační schopnost – charakteristika, vhodná cvičení z oblasti psychomotoriky
- ADHD, ADD – didaktické zásady při cvičení, vhodná cvičení
- Terapie ve speciálně pedagogické péči – canisterapie, hipoterapie
- Literatura
- Ješina, O., Hamřík a kol. (2011). Podpora aplikovaných pohybových aktivit v kontextu volného času. (1.vyd.). Olomouc, Česko: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Sherrill, C. (2004). Adapted physical aktivity, recreation and sport: Crossdisciplinary and lifespan (6th Ed.). Boston, MA: WCB/McGraw – Hill.
- Winnick, J. P. (2011). Adapted physical education and sport. (5th ed.). Champaign, IL, USA: Human Kinetics.
- Jones, J., A. (ed.). (1988). Training Guide to Cerebral Palsy Sports. Champaign IL: Hum. Kin. Books,.
- Davis, R. (2011) Teaching Disability Sport. (2nd Ed.). Champign, IL: Human Kinetics.
- Kudláček, M., Ješina, O. (2008). Integrace žáků s tělesným postižením do školní tělesné výchovy. Olomouc, Česko: UP v Olomouci.
- Bláha, L., Pyšný, L. (2000). Provozování pohybových aktivit zrakově handicapovanou populací. (1.vyd.). Ústí nad Labem, Česko: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem.
- Bláha, L. (2010). Pohybové aktivity a zrakové postižení. Banská Bystrica, Slovensko: UMB v Banskej Bystrici.
- Bláha, L., Pyšný, L. (2000). Provozování pohybových aktivit zrakově handicapovanou populací. Vyd. 1. Ústí nad Labem, Česko: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem.
- Ješina, O. , Kudláček,M. (2011). Aplikovaná tělesná výchova. (1. vyd.). Olomouc, Česko: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Bláha, L. (2010). Pohybové aktivity a zrakové postižení. Banská Bystrica, Slovensko: Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici.
- Horvat, M., Block, M., & Kelly, L. E. (2007). Developmental and Adapted Physical aktivity Assessment. Champiagn, IL: Human Kinetisc.
- Výukové metody
- - praktická cvičení (teoretická východiska budou předávána pomocí e-learningového materiálu a diskusí při praktických cvičeních; součástí výuky budou přednášky externích odborníků z praxe)
- úkoly pro samostudium: studium doporučené literatury, e-learningového textu; kontrola úkolů: průběžně - Metody hodnocení
- - 90% aktivní účast na cvičení
- předvedení metodického výstupu na zadané téma, hodnoceno na škále A–F
- hodnocení vědomostí formou ústní zkouška, hodnocení vědomostí na škále A–F - Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2019/np2420