np4117 Didaktika plaveckých sportů

Fakulta sportovních studií
podzim 2019
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Dita Hlavoňová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Marcela Keberlová (cvičící)
Garance
Mgr. Dita Hlavoňová, Ph.D.
Katedra atletiky, plavání a sportů v přírodě – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra atletiky, plavání a sportů v přírodě – Fakulta sportovních studií
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
np4117/01: St 12:00–12:50 bazén TJ Tesla Lesná, St 17:00–18:40 B11/206, D. Hlavoňová, M. Keberlová
Předpoklady
- základní plavecké dovednosti
- technika plaveckých způsobů prsa, znak a kraul
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti si osvojí základní teoretické vědomosti a praktické dovednosti o plaveckém sportu z pohledu jeho vývoje, významu pro zdraví člověka, výuky plavání a základů první pomoci z hlediska jejich budoucí pedagogické praxe.
Výstupy z učení
Po ukončení předmětu bude student schopen:
- charakterizovat základní strukturu výuky plavání
- aplikovat své znalosti a dovednosti do metodiky výuky plavání
- konstruovat plaveckou jednotku dle úrovně a počtu svých svěřenců
- posoudit plavcovu techniku, na základě identifikace chyb formulovat návrhy na jejich korekci
- vyhodnotit konkrétní situaci a aplikovat své dovednosti při záchraně tonoucího
Osnova
  • Struktura plaveckých sportů
  • Výuka plavání na různých úrovních
  • Specifika výuky plavání dětí a dospělých, strach a motivace ve výuce plavání
  • Faktory determinující plavecký výkon
  • Vývoj jednotlivých plaveckých způsobů
  • Technika plaveckých způsobů
  • Hry ve vodě
  • Metodika nácviku jednotlivých plaveckých způsobů
  • Pravidla plavání, plánování vyučovací jednotky ve vodě
  • První pomoc ve školských zařízeních
Literatura
    doporučená literatura
  • ČECHOVSKÁ, Irena a Tomáš MILER. Plavání. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2008, 127 s. ISBN 9788024721545. info
  • ČECHOVSKÁ, Irena. Plavání dětí s rodiči : "plavání" kojenců a batolat, plavecká výuka předškolních dětí předškolního věku, hry a říkadla do vody. 1. vyd. Praha: Grada, 2002, 132 s. ISBN 8024702118. info
  • MOTYČKA, Jaroslav et al. Teorie plaveckých sportů. Plavání, synchronizované plavání, vodní pólo, skoky do vody, záchrana tonoucího. 1. vyd. Brno: PdF MU, 2001, 205 s. ISBN 80-210-2711-8. info
  • ROZTOČIL, Tomáš a Jiří ŠVEC. Technika a didaktika plavání :(učební texty pro posluchače oboru tělesná výchova). 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 1996, 71 s. ISBN 80-7041-613-0. info
Výukové metody
Praktická výuka formou cvičení.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen po:
- absolvování písemné a ústní zkoušky
- absolvování metodického výstupu
- odevzdání závěrečné zprávy z výuky plavání předškolních dětí
- splnění požadované docházky v praktické výuce
Písemná zkouška je studentovi udělena na základě zdárného absolvování závěrečného písemného testu, ve kterém prokáže teoretické znalosti. V ústní zkoušce má student prokázat schopnost aplikace těchto znalostí v plavecké praxi.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.