FSS:ENSb1307 Flourishing within limits - Informace o předmětu
ENSb1307 Flourishing within limits to growth
Fakulta sociálních studiípodzim 2024
- Rozsah
- Výuka bude probíhat blokově. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Brian D. Fath, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Karel Stibral, Ph.D.
Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Hendrychová
Dodavatelské pracoviště: Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Čt 26. 9. 15:00–18:00 bude_upresneno, Čt 3. 10. 15:00–18:00 bude_upresneno, Čt 10. 10. 15:00–18:00 bude_upresneno, Čt 17. 10. 15:00–18:00 bude_upresneno, Čt 24. 10. 15:00–15:50 U23, 16:00–17:40 U43, Čt 31. 10. 15:00–18:00 bude_upresneno
- Předpoklady
- TYP_STUDIA(B)
None - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 15/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Jiné omezení: Minimum: 15 students - Mateřské obory/plány
- předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- 1. To provide students with a basic understanding of the environment as a system including the biological, physical, and chemical foundations of ecosystem services
2. To understand how nature provides resources and constraints to socio-economic development and to students’ everyday life.
3. To learn how human activities impact and interfere with this ecological functioning
4. To explore how human activities could promote sustainable, win-win, flourishing outcomes within these limits - Výstupy z učení
- Students will be able to:
1. Gather and analyze evidence from a variety of sources pertinent to the issue under study.
2. Communicate arguments and conclusions effectively and clearly.
3. Use quantitative reasoning to analyze and/or support scientific information.
4. Know the historical development and the structural nature of a specific scientific discipline.
5. Explain scientific issues of importance to society within scientific, technological, societal and ethical contexts. - Osnova
- Course Outline: Arranged in 6- 4 hour blocks; specific readings from Encyclopedia of Ecology, Fath and Jørgensen (eds). 2018. Elsevier; and, Jørgensen SE, Fath BD, Nielsen SN, Pulselli F, Fiscus D, Bastianoni S. 2015. Flourishing Within Limits to Growth: Following nature’s way. Earthscan Publisher. 220 pp.
- Sept 19 - 3 hours (virtual) 15:00–18:00: Lecture 1: Systems thinking: Where it comes from and where it goes, Human Ecology; Energy sources
- Readings: Ecological Systems Thinking: D W Orr Human Ecology: Overview: F Steiner
- Sept 26 - 3 hours (virtual) 15:00–18:00: Lecture 2: Natural ecosystems, ecological succession, ecosystem services, Limits to Growth
- Readings: Ecosystem Services: K A Brauman and G C Daily Limits to Growth: B D Fath; Flourishing within limits: Jørgensen et al. 2015 Chapter 1
- Oct 3 - 3 hours (virtual) 15:00–18:00: Lecture 3: Flourishing within limits
- Readings: Flourishing within limits: Jørgensen et al. 2015 Chapters 2 & 3
- Oct 10 - 3 hours In person 15:00–18:00: Lecture 4: Flourishing within limits
- Readings: Flourishing within limits: Jørgensen et al. 2015 Chapters 4 &5
- Oct 17 - 3 hours (virtual) 15:00–18:00: Lecture 5: Flourishing within limits; summary
- Readings: Flourishing within limits: Jørgensen et al. 2015 Chapters 6 & 7
- Oct 24 - 3 hours In person 15:00-18:00, Lecture 6: A path to Sustainability
- Readings: Flourishing within limits: Jørgensen et al. 2015 Chapters 8 & 9, Ecological Footprint: M Wackernagel and J Kitzes, Exercises relating to ecological footprint and sustainability
- Literatura
- Výukové metody
- lectures, class discussion
- Metody hodnocení
- Active participation in class, final written exam
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- Brian D. Fath Fulbright Distinguished Chair Professor, Department of Biological Sciences, Towson University, USA
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2024/ENSb1307