FSS:PSY546 Selected topics from contempor - Informace o předmětu
PSY546 Selected topics from contemporary neurosciences
Fakulta sociálních studiípodzim 2018
- Rozsah
- 4 bloky (3 x 90 min). 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Beáta Havlice Špiláková (přednášející)
Mgr. et Mgr. Pavlína Hlavatá (přednášející)
Mgr. Petra Holštajn Zemánková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Pavla Horká Linhartová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Jáni, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D. (přednášející)
Klára Marečková, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
Mgr. Lenka Sakálošová (přednášející)
Miguel Salazar Adams, M.Sc., Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Pá 5. 10. 8:00–12:30 M117, Pá 26. 10. 8:00–12:30 bude_upresneno, Pá 16. 11. 8:00–12:30 M117, Pá 7. 12. 8:00–12:30 U32
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Cíle předmětu
- The aim of this course is to introduce students to selected topics and latest advances in social neurosciences. As a part of the course, students will visit Multimodal and Functional Imaging Laboratory (MAFIL) at Central European Institute of Technology, where various neuroimaging techniques will be demonstrated.
- Výstupy z učení
- At the end of the course, students will
- understand the basics of neuroimaging techniques and the practical aspects of research in neuroscience.
- have knowledge about recent advances in selected areas of social neuroscience research. - Osnova
- Introduction to Contemporary Neuroscience
- Biomarkers and underlying mechanisms of psychiatric diseases
- Impulsivity
- Introduction to imaging techniques and brain stimulation
- Magnetic resonance imaging
- EEG, TMS & MRI demonstrations
- The probabilistic nature of the nervous system
- Ambiguity in social cognition
- Social cognition in schizophrenia
- Meta-analysis in neuroscience
- Altruism, cooperation & competition
- Presentations & Discussions
- Literatura
- Krakauer, J. W., Ghazanfar, A. A., Gomez-Marin, A., MacIver, M. A., & Poeppel, D. (2017). Neuroscience needs behavior: correcting a reductionist Bias. Neuron, 93(3), 480-490.
- Cuthbert, B. N., & Insel, T. R. (2013). Toward the future of psychiatric diagnosis: the seven pillars of RDoC. BMC medicine, 11(1), 126.
- Bowers, J. S., & Davis, C. J. (2012). Bayesian just-so stories in psychology and neuroscience. Psychological bulletin, 138(3), 389.
- Todorov, A., Harris, L. T., & Fiske, S. T. (2006). Toward socially inspired social neuroscience. Brain research, 1079(1), 76-85.
- Green, M. F., Horan, W. P., & Lee, J. (2015). Social cognition in schizophrenia. Nature Reviews. Neuroscience, 16(10), 620
- Zimmer, C., & Clark, R. (2014). Secrets of the brain. Nat. Geogr, 28-58.
- Luck, S. J. (2005). Ten simple rules for designing ERP experiments. Event-related potentials: A methods handbook, 262083337.
- Logothetis, N. K. (2008). What we can do and what we cannot do with fMRI. Nature, 453(7197), 869.
- Výukové metody
- Lectures; laboratory visit at CEITEC at University Campus at Bohunice
- Metody hodnocení
- Reading: 1-2 papers prior to each block
Writing: a neuroscience research proposal OR presentation of a neuroscientific topic
Attendance: absence on 1 lecture is allowed, if you need to skip an entire block, you will be asked to write an additional assignment
Students will be given their credits based on attendance and writing assignments. - Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2018/PSY546