FSS:PSYn5460 Selected topics from contempor - Informace o předmětu
PSYn5460 Selected topics from contemporary neurosciences
Fakulta sociálních studiípodzim 2024
- Rozsah
- 4 bloky (3 x 90 min). 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- MUDr. David Antoš (přednášející)
Mgr. Luboš Brabenec, Ph.D. (přednášející)
Klára Marečková, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Ľubomíra Nováková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Julie Páleník (přednášející)
Mgr. Jan Farkaš (přednášející)
Mgr. David Voženílek (přednášející)
Mgr. David Ulčák (přednášející)
Mgr. Barbora Urbancová (přednášející)
doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D. (pomocník) - Garance
- doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Julie Páleník
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Pá 4. 10. 8:00–11:40 U34, Pá 25. 10. 8:00–11:40 U35, Pá 8. 11. 8:00–11:40 U34, Pá 29. 11. 8:00–11:40 U34, Pá 13. 12. 8:00–11:40 U34
- Předpoklady
- ! PSY546 Selected topics from contemporary neurosciences
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 20/25, pouze zareg.: 1/25 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Psychologie (program FSS, N-PSY)
- Cíle předmětu
- The aim of this course is to introduce students to selected topics and latest advances in social neurosciences. As a part of the course, students will visit Multimodal and Functional Imaging Laboratory (MAFIL) at Central European Institute of Technology, where various neuroimaging techniques will be demonstrated.
- Výstupy z učení
- At the end of the course, students will
- understand the basics of neuroimaging techniques and the practical aspects of research in neuroscience.
- have knowledge about recent advances in selected areas of social neuroscience research. - Osnova
- Introduction to Contemporary Neuroscience
- Basics of consciousness research
- Sense of ownership and agency
- Intracranial EEG in cognitive neuroscience
- Cognitive deficits in epilepsy
- Functional/conversion disorders and their implications for understanding the brain
- Repetitive transcranial magnetic stimulation
- Neuropharmacology and the reward system
- Research methods in neuroscience
- EEG, TMS & MRI demonstrations
- Presentations & Discussions
- Literatura
- Arias-Carrión, O., Stamelou, M., Murillo-Rodríguez, E. et al. (2010). Dopaminergic reward system: A short integrative review. Int Arch Med. 3:24, 1-26.
- Van den Bergh, O., Witthöft, M., Petersen, S., & Brown, R. J. (2017). Symptoms and the body: Taking the inferential leap. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 74, 185–203. https://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2017.01.015
- Carter, M., & Shieh, J. C. (2015). Chapter 1 - Whole Brain Imaging. Guide to research techniques in neuroscience. Academic Press.
- Logothetis, N. K. (2008). What we can do and what we cannot do with fMRI. Nature, 453(7197), 869.
- Botvinick, M., and Cohen, J., (1998). Rubber hands ‘feel’ touch that eyes see. Nature 391, 756–756.
- Johnson, E. L., Kam, J. W. Y., Tzovara, A., & Knight, R. T. (2020). Insights into human cognition from intracranial EEG: A review of audition, memory, internal cognition, and causality. Journal of Neural Engineering, 17(5), 051001. https://doi.org/10.108
- Shreeve, J. (2005). Beyond the brain. National Geographic, 207(3), 2-31.
- Tatti, E., Rossi, S., Innocenti, I., Rossi, A., & Santarnecchi, E. (2016). Non-invasive brain stimulation of the aging brain: State of the art and future perspectives. Ageing research reviews, 29, 66-89.
- Novak A, Vizjak K, Rakusa M. Cognitive impairment in people with epilepsy. JCM. 2022;11(1):267. doi:10.3390/jcm11010267
- Koob, G. F., & Volkow, N. D. (2010). Neurocircuitry of addiction. Neuropsychopharmacology, 35(1), 217-238. https://doi.org/10.1038/npp.2009.110
- Melloni, L., Mudrik, L., Pitts, M., & Koch, C. (2021). Making the hard problem of consciousness easier. Science, 372(6545), 911–912. https://doi.org/10.1126/science.abj3259
- Výukové metody
- Lectures; laboratory visit at CEITEC at University Campus at Bohunice
- Metody hodnocení
- Reading: 1-3 papers prior to each block
Writing: a neuroscientific research proposal or a presentation on a neuroscientific topic
Attendance: absence on 1 block is allowed, if you need to skip an entire block, you will be asked to write an additional assignment
Students will be given their credits based on attendance and writing assignments. - Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2024/PSYn5460