FSS:PSYn5460 Selected topics from contempor - Informace o předmětu
PSYn5460 Selected topics from contemporary neurosciences
Fakulta sociálních studiípodzim 2019
- Rozsah
- 4 bloky (3 x 90 min). 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Luboš Brabenec, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Pavla Horká Linhartová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Jáni, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jakub Kraus, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D. (přednášející)
Klára Marečková, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
Mgr. Kristína Mitterová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Monika Pupíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lenka Sakálošová (přednášející)
Miguel Salazar Adams, M.Sc., Ph.D. (přednášející)
Mgr. Patrik Šimko, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jaroslav Točík (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Martin Jáni, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Pá 27. 9. 8:00–13:40 U43, Pá 11. 10. 8:00–13:40 U43, Pá 1. 11. 8:00–13:40 U43, Pá 22. 11. 8:00–13:40 U23, Pá 13. 12. 8:00–13:40 U43
- Předpoklady
- ! PSY546 Selected topics from contemporary neurosciences
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Psychologie (program FSS, N-PSY)
- Cíle předmětu
- The aim of this course is to introduce students to selected topics and latest advances in social neurosciences. As a part of the course, students will visit Multimodal and Functional Imaging Laboratory (MAFIL) at Central European Institute of Technology, where various neuroimaging techniques will be demonstrated.
- Výstupy z učení
- At the end of the course, students will
- understand the basics of neuroimaging techniques and the practical aspects of research in neuroscience.
- have knowledge about recent advances in selected areas of social neuroscience research. - Osnova
- Introduction to Contemporary Neuroscience
- Biomarkers and underlying mechanisms of psychiatric diseases
- Cognitive reserve
- Research methods in neuroscience
- Non-invasive brain stimulation
- EEG, TMS & MRI demonstrations
- Exploring communication in neuroscience
- Visual processing
- Neurobiology of attachment
- Social cognition in schizophrenia
- Non-pharmacological approaches to enhance neuroplasticity and cognition
- Lesion-Behavior Mapping in Contemporary Cognitive Neuroscience fMRI real-time neurofeedback
- Presentations & Discussions
- Literatura
- de Haan, B., & Karnath, H. O. (2018). A hitchhiker's guide to lesion-behaviour mapping. Neuropsychologia, 115, 5-16.
- Cuthbert, B. N., & Insel, T. R. (2013). Toward the future of psychiatric diagnosis: the seven pillars of RDoC. BMC medicine, 11(1), 126.
- Rossetti, Y., Pisella, L., & McIntosh, R. D. (2017). Rise and fall of the two visual systems theory. Annals of physical and rehabilitation medicine, 60(3), 130-140.
- Tatti, E., Rossi, S., Innocenti, I., Rossi, A., & Santarnecchi, E. (2016). Non-invasive brain stimulation of the aging brain: State of the art and future perspectives. Ageing research reviews, 29, 66-89.
- Zimmer, C., & Clark, R. (2014). Secrets of the brain. Nat. Geogr, 28-58.
- Luck, S. J. (2005). Ten simple rules for designing ERP experiments. Event-related potentials: A methods handbook, 262083337.
- Logothetis, N. K. (2008). What we can do and what we cannot do with fMRI. Nature, 453(7197), 869.
- Linhartová, P., Látalová, A., Kóša, B., Kašpárek, T., Schmahl, C., & Paret, C. (2019). fMRI neurofeedback in emotion regulation: A literature review. NeuroImage, 193, 75-92.
- Carter, M., & Shieh, J. C. (2015). Chapter 1 - Whole Brain Imaging. Guide to research techniques in neuroscience. Academic Press.
- Green, M. F., Horan, W. P., & Lee, J. (2015). Social cognition in schizophrenia. Nature Reviews. Neuroscience, 16(10), 620
- Lawrence, B. J., Gasson, N., Bucks, R. S., Troeung, L., & Loftus, A. M. (2017). Cognitive training and noninvasive brain stimulation for cognition in Parkinson’s disease: A meta-analysis. Neurorehabilitation and Neural Repair, 31(7), 597-608.
- Todorov, A., Harris, L. T., & Fiske, S. T. (2006). Toward socially inspired social neuroscience. Brain research, 1079(1), 76-85.
- Feldman, R. (2017). The neurobiology of human attachments. Trends in Cognitive Sciences, 21(2), 80-99.
- Výukové metody
- Lectures; laboratory visit at CEITEC at University Campus at Bohunice
- Metody hodnocení
- Reading: 1-3 papers prior to each block
Writing: a neuroscience research proposal OR presentation of a neuroscientific topic
Attendance: absence on 1 block is allowed, if you need to skip an entire block, you will be asked to write an additional assignment
Students will be given their credits based on attendance and writing assignments. - Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2019/PSYn5460