FSS:PSYn4600 Praktikum školní psychologie - Informace o předmětu
PSYn4600 Praktikum školní psychologie
Fakulta sociálních studiípodzim 2023
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. David Macek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petra Pátková Daňsová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marie Rudolfová (přednášející) - Garance
- Mgr. Petra Pátková Daňsová, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Po 25. 9. 8:00–11:40 U34, Po 9. 10. 8:00–11:40 U34, Po 23. 10. 8:00–11:40 U34, Po 6. 11. 8:00–11:40 U34, Po 20. 11. 8:00–11:40 U34, Po 4. 12. 8:00–11:40 U34
- Předpoklady
- ! PSY460 Praxe ve školní psychologii
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 8/24, pouze zareg.: 0/24 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Psychologie (program FSS, N-PSY)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studenty s nejobvyklejšími aspekty práce školního psychologa se zaměřením na prohloubení praktických dovedností za pomoci kazuistik a modelových situací z praxe. Student by na základě absolvování kurzu měl mít k dispozici paletu konkrétních technik a postupů pro práci školního psychologa s různými klienty – s dítětem, s malou skupinou dětí, se školní třídou - při různých zakázkách.
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu by studenti měli být schopni a) popsat specifické techniky a metody používané školním psychologem v praxi při různých zakázkách s různými klienty včetně jejich výhod a možných rizik; b) analyzovat problémy v oblasti školní praxe a zvolit vhodnou diagnostickou a intervenční techniku při práci s jednotlivcem, třídou i malou skupinou dětí; c) vytvořit plán práce školního psychologa; d) zvažovat etické aspekty práce školního psychologa s jednotlivými klienty.
- Osnova
- 1) Uvedení do kurzu, pozice školního psychologa, klienti, nejčastější zakázky, nástup na pozici apod. 2) Práce školního psychologa s jednotlivcem (příklady možných zakázek, použití různých technik a jejich benefity a rizika, práce s pískovištěm, terapeutickými kartami apod.) 3) Speciálně-pedagogické aspekty práce školního psychologa (náprava specifických poruch učení, doporučení v případě školní nezralosti v různých oblastech apod.). 4) Práce s malou skupinou dětí (seberozvojové skupiny na škole). 5) Práce se třídou na prvním a druhém stupni (příklady konkrétních technik a programů se třídou při různých zakázkách, diagnostika třídních kolektivů – příklady metod, administrace a vyhodnocování metod, problémy při administraci, práce s výsledky diagnostiky apod.). 6) Práce školního psychologa na střední škole
- Literatura
- povinná literatura
- BRAUN, Richard, Dana MARKOVÁ a Jana NOVÁČKOVÁ. Praktikum školní psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 214 s. ISBN 9788026201762. info
- neurčeno
- Zapletalová, J. a kol. (2014). Metodika pro práci školního psychologa zapojeného ve školním poradenském pracovišti. Praha: NÚV
- Výukové metody
- Přednášky, Semináře, Přípravy na semináře
- Metody hodnocení
- Zápočet: vypracování seminární práce. Zakončení kurzu: skupinové kolokvium.
- Informace učitele
- http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2023/PSYn4600