FSS:PSY434 Rogersovský přístup - Informace o předmětu
PSY434 Rogersovský přístup v psychoterapii a poradenství
Fakulta sociálních studiíjaro 2005
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Ladislav Nykl, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Ladislav Nykl, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Radana Šrubařová - Rozvrh
- Pá 18. 3. 9:00–17:00 G31, So 19. 3. 9:00–17:00 G31, Pá 29. 4. 9:00–17:00 G31, Pá 3. 6. 9:00–12:30 G31
- Předpoklady
- PSY406 Psychoterapie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Jiné omezení: Min. 8 studentů pro otevření kurzu. - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Cíle předmětu
- Kurz seznamuje se základy procesů růstu osobnosti podle přístupu zaměřeného na člověka. Zakladatelem tohoto humanistického přístupu v psychoterapii a poradenství (jakož i v encountrových skupinách a při supervizi) je americký psycholog Carl R.Rogers. V průběhu semináře má student možnost poznat tento jedinečný přístup na základě vlastních zkušeností ve skupině.
- Osnova
- 1. blok: Seznámení s přístupem zaměřeným na člověka - vývoj a základní předpoklady. Klíčové pojmy: akceptace, empatické porozumění , autenticita. Průběh terapeutického sezení. Podmínky terapeutického procesu v terapii individuální i skupinové. Skupinový proces, jeho začátek a vývoj.
- 2. blok: Přístup zaměřený na člověka v terapii, poradenství a encountrové skupině. Řešení konfliktu ve skupině. Demonstrace terapeutického rozhovoru. Terapeutický proces - proces uzdravení a osobního růstu. Skupinová práce. Shrnutí osobních a skupinových zážitků ve vztahu k procesu a vlastním změnám.
- 3. blok: Role vedoucího skupiny, direktivnost - nedirektivnost. Video "Die Kraft des Guten" s C.R.Rogersem a video s R.Tauschem. Zařazení se do skupinového procesu. Je aktivní účast pro vlastní vývoj nutná? Jaký dopad má, když se jedinec nezúčastní? Rozhodnutí k terapii a osobnímu růstu. Skupinová práce. Shrnutí osobní a skupinových zážitků ve vztahu k procesu i změnám mimo skupinu.
- Literatura
- NYKL, Ladislav. Pozvání do rogersovské psychologie - přístup zaměřený na člověka. Brno: Barrister & Principal, 2004, 140 s. ISBN 80-86598-69-1. info
- ROGERS, Carl R. Způsob bytí :klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Translated by Jiří Krejčí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 292 s. ISBN 80-7178-233-5. info
- ROGERS, Carl Ransom. On becoming a person : a therapist's view of psychotherapy. Boston: Houghton Mifflin, 1961, 420 p. info
- ROGERS, Carl R. Freedom to learn :a view of what education might become. Columbus, Ohio: Charles E. Merrill, 1969, x, 358 s. ISBN 0-675-09579-4. info
- ROGERS, Carl R. O osobnej moci. Translated by Matúš Dobšovič. Modra: Persona, 1998, 231 s. ISBN 80-967980-1-4. info
- ROGERS, Carl R. Spôsob bytia. Modra: Inštitút Rozvoja Osobnosti, 1997, 265 s. ISBN 80-967832-0-3. info
- ROGERS, Carl R. Entwicklung der Persönlichkeit :Psychotherapie aus der Sicht eines Therapeuten. Translated by Jacqueline Giere. Stuttgart: Ernst Klett Verlag, 1961, 409 s. ISBN 3-12-906880-5. info
- ROGERS, Carl R. Die nicht-direktive Beratung :Counseling and Psychotherapy. München: Kindler, 1972. ISBN 3-463-02176-5. info
- ROGERS, Carl R. Stávame sa partnermi : manželstvo a jeho alternatívy. Modra: Persona, 2001, 192 s. ISBN 80-867980-5-7. info
- Metody hodnocení
- 80 % aktivní účast, kurz předpokládá aktivní zapojení do skupinového procesu (introspekci a exploraci) a orientovanost ve vybrané literatuře. Indikátorem úspěšného zakončení je písemná práce o obsahu asi 6 stran z rámce tématů výuky vztažené aspoň na jednu knihu z dané literatury. Kniha "On encounter groups" od C. Rogers je jedna ze základních. Existuje v originálu a je skvěký německý překlad, kniha je přeožena též do slovenštiny a je v knihovně fakulty. Každý účastník zavěsí svoji práci do IS-systemu a hodnotí dvě jiné písemné práce. Písemné práce mohou být vypracovány týmově (tým 2-3 studenti), práce pak obsahuje vcelku ca 10 stran. Písemné práce odpadají pro účastníky podzimního semináře 2004.
- Informace učitele
- http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
Termin: pátek (sobota) 18.3., 19.3., 29.4.2005. od 9.00 do 17.00 hod. Závěrečný rozhovor: 3.6.2005. pohovor a skládá se z vlastního hodnocení, zhodnocení písemných prací a závěrečného zhodnocení lektorem. Kurs se realizuje, přihlásí-li se minimálně 8 zájemců. Max. počet je 15. Kurz probíhá převážně v rámci procesů encontrových skupin podle C.Rogerse. Pokud se někdo nedostane do výběru a má opravdový zájem, přijdte prosím na první hodinu. Pokud bude místo budete zařazeni. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2005, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2005/PSY434