PSY434 PCA - přístup zaměřený na člověka podle Carla Rogerse

Fakulta sociálních studií
jaro 2010
Rozsah
1/1/1. interaktivní skupina. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Jan Holeyšovský (přednášející), prof. PhDr. Zbyněk Vybíral, Ph.D. (zástupce)
Garance
prof. PhDr. Zbyněk Vybíral, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
St 26. 5. až Čt 27. 5. každý pracovní den 8:00–19:30 U23
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 18 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/18, pouze zareg.: 0/18, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/18
Jiné omezení: Min. 8 studentů pro otevření kurzu.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po skončení kurzu by studenti měli rozumět základním procesům růstu osobnosti v poradenství, psychoterapii a ve všech mezilidských vztazích. Mentorem přístupu zaměřeného na člověka je nejznámější americký psycholog Carl R. Rogers. Studenti budou moci shodnotit tento jedinečný a v psychologii esenciální přístup na základě vlastních zkušeností v interaktivním procesu ve skupině.
Osnova
  • 1. blok: Seznámení s přístupem zaměřeným na člověka - vývoj a základní předpoklady. Klíčové pojmy: akceptace, empatické porozumění, autenticita. Průběh terapeutického sezení. Podmínky terapeutického procesu v terapii individuální i skupinové. Skupinový proces, jeho začátek a vývoj. Aktivní naslouchání – cvičení v malých skupinach. 2. blok: Přístup zaměřený na člověka v terapii, poradenství a encountrové skupině. Řešení konfliktu ve skupině. Demonstrace terapeutického rozhovoru. Terapeutický proces - proces uzdravení a osobního růstu. Skupinový proces. Shrnutí osobních a skupinových zážitků ve vztahu k procesu a vlastním změnám. 3. blok: Interaktivní skupinový proces. Role vedoucího skupiny, direktivnost - nedirektivnost. Video "Die Kraft des Guten" s C. R. Rogersem a video s R. Tauschem. Je aktivní účast pro vlastní vývoj nutná? Jaký dopad má, když se jedinec nezúčastní? Rozhodnutí klienta k terapii a osobnímu růstu. Skupinová práce. Shrnutí osobní a skupinových zážitků ve vztahu k procesu i změnám mimo skupinu. Poznámka: všechny bloky probíhají převážně jako encountrové skupiny podle C. Rogers. Jednotlivé body programu jsou non-direktivní součástí skupinového procesu.
Literatura
  • NYKL, Ladislav. Pozvání do rogersovské psychologie - přístup zaměřený na člověka. Brno: Barrister & Principal, 2004, 140 s. ISBN 80-86598-69-1. info
  • ROGERS, Carl R. Způsob bytí :klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Translated by Jiří Krejčí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 292 s. ISBN 80-7178-233-5. info
  • ROGERS, Carl Ransom. On becoming a person : a therapist's view of psychotherapy. Boston: Houghton Mifflin, 1961, 420 p. info
  • ROGERS, Carl R. Freedom to learn :a view of what education might become. Columbus, Ohio: Charles E. Merrill, 1969, x, 358 s. ISBN 0-675-09579-4. info
  • ROGERS, Carl R. O osobnej moci. Translated by Matúš Dobšovič. Modra: Persona, 1998, 231 s. ISBN 80-967980-1-4. info
  • ROGERS, Carl R. Spôsob bytia. Modra: Inštitút Rozvoja Osobnosti, 1997, 265 s. ISBN 80-967832-0-3. info
  • ROGERS, Carl R. Entwicklung der Persönlichkeit :Psychotherapie aus der Sicht eines Therapeuten. Translated by Jacqueline Giere. Stuttgart: Ernst Klett Verlag, 1961, 409 s. ISBN 3-12-906880-5. info
  • ROGERS, Carl R. Die nicht-direktive Beratung :Counseling and Psychotherapy. München: Kindler, 1972. ISBN 3-463-02176-5. info
  • ROGERS, Carl R. Stávame sa partnermi : manželstvo a jeho alternatívy. Modra: Persona, 2001, 192 s. ISBN 80-867980-5-7. info
  • NYKL, Ladislav. Beziehung im Mittelpunkt der Persönlichkeitsentwicklung - C. Rogers im Vergleich mit Behaviorismus, Psychoanalyse und anderen Theorien - Mutter-Kind und andere Beziehungen. Münster Berlin Hamburg London Wien: LIT Veralg, 2005, 190 s. ISBN 80-86598-69-1. URL URL info
Výukové metody
Tři celodenní bloky sestávajících se ze seminářů, skupinová práce.
Metody hodnocení
80 % aktivní účast, kurz předpokládá aktivní zapojení do skupinového procesu (introspekci a exploraci) a orientovanost ve vybrané literatuře. Indikátorem úspěšného zakončení je písemná práce o obsahu asi 6 stran z rámce tématů výuky vztažené aspoň na jednu knihu z dané literatury. Každý účastník zavěsí svoji práci do IS-systemu a hodnotí dvě jiné písemné práce. Písemné práce mohou být vypracovány týmově (tým 2-3 studenti), práce pak obsahuje vcelku ca 12 stran. Písemné práce odpadají pro účastníky dřívějších seminářů a studenty, kteří se zůčastnili na vytvoření e-learningových podkladů. Kniha "On encounter groups" od C. Rogers je jedna ze základních. Existuje v originálu a je skvěký německý překlad, kniha je přeožena též do slovenštiny a je v knihovně fakulty.
Informace učitele
http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
Termin: pátek (sobota) 16.3., 17.3., 27.4.2007. od 9.00 do 17.00 hod. Závěrečný rozhovor: 15.6.2007. Pohovor se skládá z vlastního hodnocení, zhodnocení písemných prací a závěrečného hodnocení lektorem. Kurz probíhá převážně v rámci procesů encontrových skupin podle C. Rogerse. Pro knihovnu jsem opatřil čtyři videa o Carlu Rogersovi a skupinách vedených Reinhardem Tauschem, jakož i DVD: DVD: Carl Rogers and the Person-Centered Approach - Howard Kirschenbaum Videa: Carl Rogers - Kraft des Guten Reinhard Tausch und Anne-Marie Tausch - Familientherapie Reinhard Tausch und Anne-Marie Tausch - Auf dem Weg zueinander Reinhard Tausch und Anne-Marie Tausch - Reise zum unbekannten Ich - Encountergruppe
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
základní podklady jsou přístupné na způsob e-learningu v IS-systemu.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.