ZUR272 Rozhlasový dokument

Fakulta sociálních studií
jaro 2005
Rozsah
0/2. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Bc. Jan Hanák (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Drahomíra Soldánová
Rozvrh
každou sudou středu 10:00–13:30 G03
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Rozhlasový dokument je specifický publicistický útvar oscilující od denní užité publicistiky až po umění. Inspiruje se mnohými rozhlasovými útvary a často je využívá. Rozhlasový dokument rovněž rozvíjí aktuální publicistiku a po svém tvůrci vyžaduje dobrou zkušenost s její realizací. Kurz je koncipován jako tvůrčí dílna (workshop) a zaměří se vedle nutné teorie zejména na osvojení dovedností pro tvorbu rozhlasového dokumentu (z pozice scénáristy, režiséra, tvůrce jednotlivých variabilních částí, okrajově i technika). Jde o strukturu rozhlasového dokumentu (značně proměnlivou vzhledem k šíři typů dokumentů), užití klasických rozhlasových útvarů pro jeho specifické potřeby, užití mnohdy uměleckých prostředků (zvuky, hudba etc.), s respektem vůči tvůrčí autorské invenci, která je nutná, a která významným způsobem formuje výsledné dílo. Kurz má poskytnout základní vademecum pro tvorbu rozhlasového dokumentu. Výstupem kurzu se stane dokument (při dosažení odpovídající kvality publikovaný - Radio Proglas, ČRo?), jehož téma a zpracování se bude odvíjet během kurzu z práce zainteresovaných studentů. Podmínkou absolvování je aktivní účast na jeho tvorbě.
Osnova
  • 1. Co to je rozhlasový dokument 2. Typy rozhlasových dokumentů (ukázky, diskuse nad nimi) 3. Základní struktura rozhlasového dokumentu v závislosti na typu 4. Užití publicistických útvarů při tvorbě dokumentu 5. Užití zvuků a hudby jako specifických prostředků sdělení (ne výplň, podkres..) 6. Rozhlasový dokument kolektivní práce (role scénáristy, režiséra, tvůrce jednotlivých částí, technika zvukového mistra) 7. Základní kroky při tvorbě dokumentu (bodově s variacemi podle typu dokumentu) a) (u stolu) hledání tématu, solidní seznámení s tématem (problematikou), příprava k natáčení (aktéři, otázky..), první bodový scénář b) (v terénu) natáčení c) (v archívu) dohledávání vhodných starších záznamů, zvuků a hudby d) (ve střižně) úprava natočeného materiálu, zvuků a hudby; výběr e) (u stolu) hledání a domluva vhodných mluvčí (průvodní slovo, překlad), definitivní podrobný scénář f) práce ve studiu 8.-13. Výroba vlastního studentského dokumentu
Literatura
  • VEDRAL, Jan a Jan VEDRAL. Jiří Horčička - rozhlasový režisér. 1. vyd. Brno: Větrné mlýny, 2003, 210 s. ISBN 80-86151-83-2. info
  • PERKNER, Stanislav a Jan HYVNAR. Řeč dramatu : (umění vnímat umění). 1. vyd. Praha: Horizont, 1987, 306 s. URL info
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Podmínkou zápisu je absolvování kurzu ZUR271 nebo absolvování jiného rozhlasového kurzu, příp. zkušenost z rozhlasové praxe (dle domluvy s přednášejícím).
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010.