FSS:ZUR272 Rozhlasový dokument - Informace o předmětu
ZUR272 Rozhlasový dokument
Fakulta sociálních studiíjaro 2010
- Rozsah
- 1/1. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Bc. Jan Hanák (cvičící)
- Garance
- prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová - Rozvrh
- Čt 25. 2. 19:45–21:15 AVC, Čt 11. 3. 19:45–21:15 AVC, Čt 18. 3. 19:45–21:15 AVC
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15 - Mateřské obory/plány
- předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Dokumentární tvorba v rozhlasu tvoří poměrně širokou oblast od publicistiky po umění. Dokument v názvu kurzu je míněn v obecném smyslu a zahrne různé dokumentární žánry, jako je pásmo, portrét, feature... Definice těchto žánrů není vždy jasná, vychází různě z odlišností ve formě i obsahu. Ovšem nejde o to tvořit do žánrové škatulky, ale dát vzniknout dílu, které komunikuje, "funguje" a formální hodnocení díla nechat spíš teoretikům. Přesto je samozřejmě třeba specifika těchto žánrů znát a této znalosti využít při vlastní autorské tvorbě. Což je prvním cílem kurzu.
Jedna věc je obecné know-how rozhlasového dokumentaristy, uchopení zvuku (nikoliv jen slova) jako stavebního kamene tvorby, což má kurz zprostředkovat a je jeho druhým cílem. Ale jiná a nezbytně nutná věc je osobitý rukopis dokumentaristy, který nelze získat během jednoho semestru, který vzniká "vypsáním", samotnou autorskou tvorbou. Podoba tohoto rukopisu je ovlivněna více mnohdy individuálními faktory, tříbí se a během tvůrčího života i vyvíjí a mění. Kurz nabízí možnost vytvořit možná první takové autorské dílo, svobodně, s minimálními omezeními, pod tvůrčím doprovázením vyučujícího, což je třetím cílem kurzu.
Kurz koncipovaný jako tvůrčí dílna předpokládá základní znalost rozhlasové tvorby, schopnost natáčení a střihu, čemuž se nebude věnovat. - Osnova
- Dokumentární tvorba v rozhlasu. Žánry.
- Zvuk stavebním kamenem rozhlasové tvorby. Zvuk slova, hudby, ruchů.
- K čemu námět a scénář?
- Příběh dokumentu, rozčleněný do obrazů, situací, scén, etud...
- Natáčení: práce s prostředím, práce s respondenty, práce s atmosférou. Rozhlasové "záběry": celky, polodetaily, detaily.
- Střih určující kompozici, utvářející rychlost rozhlasového textu. Střih jako nejvýraznější prostředek autorského vlivu.
- Míchání s hudbou a ruchy.
- Literatura
- Marie Štěrbová: Rozhlasový feature (bakalářská práce, FSS MU, Brno 2009)
- GAUTHIER, Guy. Dokumentární film, jiná kinematografie. Translated by Ladislav Šerý. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2004, 507 s. ISBN 8073310236. info
- Metody hodnocení
- Úvod ve formě přednášky ve stanovených časech, většina kurzu pak ve formě individuální tvorby. Podmínkou absolvování kurzu je vytvoření rozhlasového dokumentárního díla o stopáži kolem deseti, maximálně patnácti minut; nejprve námět a scénář, nad nimiž proběhne společná diskuse, pak samotné dílo, které bude představeno na společné závěrečné prezentaci na závěr semestru.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2010/ZUR272