FSS:PSY155 Základy psychologie tvořivosti - Informace o předmětu
PSY155 Základy psychologie tvořivosti
Fakulta sociálních studiíjaro 2006
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Eva Pavlíková (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D. - Rozvrh
- Po 10:00–11:40 U23
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Jiné omezení: Pro otevření kurzu je potřeba minimálně 10 zapsaných studentů. - Mateřské obory/plány
- předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem tohoto výběrového semináře je nejen se poučit o tvořivosti akademicky, tj. studiem a diskusí teoretických východisek, ale především si zkusit tvořit a prožít pocity provázející proces vlastního tvoření. Seminář je svou povahou AKTIVNÍ a INTERAKTIVNÍ očekává se účast nikoliv pouze fyzická :-). Předmět je určen studentům bakalářského studie - přednostně 2. a 3. ročníků.
- Osnova
- 1. definice tvořivosti v psychologii, 2. historie zájmu o lidskou tovořivost, 3. možnosti a limity diagnostiky tvořivosti, přehled hlavních metod - "testů" tvořivosti, 4. tvůrčí proces, charakteristiky tvůrcího myšlení (fluence, flexibilita, originalita, elaborace, persistence), 5. bariéry tvořivosti, 6. osobnosti psychologie tvořivosti (Guilgord, Buzan, deBono, Osborn aj.), 7. praktické možnosti rozvíjení a užívání tvůrčího myšlení - Mind Map, brainstorming, banka nápadů, 8. aplikace psychologie tvořivosti v praxi - pedagogové, manažeři, obchodníci.
- Literatura
- DACEY, John S. a Kathleen LENNON. Kreativita : souhra biologických, psychologických a sociálních faktorů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2000, 250 s. ISBN 8071699039. info
- HLAVSA, Jaroslav. Psychologické základy teorie tvorby. Vyd. 1. Praha: Academia, 1985, 353 s. URL info
- HLAVSA, Jaroslav. Psychologické metody výchovy k tvořivosti. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 189 s. URL info
- KIRST, Werner a Ulrich DIEKMEYER. Trénink tvořivosti :hry a cvičení pro děti i dospělé. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 125 s. ISBN 80-7178-227-0. info
- FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se :praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 172 s. ISBN 80-7178-120-7. info
- VIEWEGH, Josef. Fantazie : teoretická studie. Praha: Academia, 1986, 99 s. URL info
- BUZAN, Tony. Use your head. London: BBC, 2000, 160 s. ISBN 0-563-53729-9. info
- ZELINA, Miron a Milota ZELINOVÁ. Rozvoj tvorivosti detí a mládeže. Vyd. 1. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatel'stvo, 1990, 130 s. ISBN 8008004428. info
- BEAN, Reynold. Jak rozvíjet tvořivost dítěte. 1. vyd. Praha: Portál, 1995, 86 s. ISBN 80-7178-035-9. info
- GARDNER, Howard. Dimenze myšlení :teorie rozmanitých inteligencí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 398 s. ISBN 80-7178-279-3. info
- BUZAN, Tony. Jděte na to chytře! : 10 cest pro využití vašich přirozených schopností. Translated by Jiří Martínek. V Praze: Columbus, 2003, 193 s. ISBN 8072491466. info
- DE BONO, Edward. Šest klobouků, aneb, Jak myslet. Vyd. 1. Praha: Argo, 1997, 185 s. ISBN 8072031287. info
- OLMROVÁ, Jiřina a Bohuslav BLAŽEK. Krása a bolest : úloha tvořivosti, umění a hry v životě trpících a postižených. Praha: Panorama, 1985. info
- Metody hodnocení
- ZÁPOČET - podmínky: 1.alespoň 75% aktivní účasti na lekcích 2.odevzdání seminární práce nejpozději na poslední lekci. Seminární práce je: písemná práce o rozsahu cca 5 normostran. Očekává se originální příspěvek - "vlastní odborné literární tvoření" s inspirací alespoň tří titulů specializované literatury (nikoliv pouze základních učebnic psychologie). 3. Jinou možností splnění seminární povinnosti je prezentace své tvořivosti nějakým vlastním výtvorem trojrozměrným, virtuálním, slovním, hudebním... :-).
- Informace učitele
- Pořadí a obsah jednotlivých lekcí budou pružně reagovat na složení skupiny a zaměření jednotlivých jejích členů. O detailech a nabídce různých souvisejících akcí (výstavy, workshopy) budou zapsaní studenti předem informováni prostřednictvím elektronické pošty.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován jednou za dva roky.
- Statistika zápisu (jaro 2006, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2006/PSY155