PSY155 Základy psychologie tvořivosti

Fakulta sociálních studií
jaro 2011
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Eva Pavlíková (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.
Rozvrh
Po 10:00–11:40 U23
Předpoklady
Je vhodné mít mít absolvováno:
PSY 101 Uvedení do psychologie
PSY 105 Psychologie kognitivních procesů (Obecná psychologie)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Jiné omezení: Pro otevření kurzu je potřeba minimálně 10 zapsaných studentů.
Mateřské obory/plány
předmět má 29 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cíle kursu PSY155 Základy psychologie tvořivosti:
- nejen se poučit o psychologickém pojetí tvořivosti akademicky, tj. výkladem a studiem příslušné teorie,
- ale především si zkusit tvořit, prožít pocity provázející proces vlastního tvoření a
- uvědomit si kognitivní i nekognitivní součásti tvůrčího děje na sobě a
- poznat a naučit se používat některé metody identifikace tvořivosti a nakonec
- být tvořivější (nebo se o to aspoň vědomě snažit...)
Kurs je AKTIVNÍ a INTERAKTIVNÍ – očekáváme bdělou a nadšením sršící účast, nikoliv toliko fyzickou. Optimismus, dobrá nálada, ochota si hrát a skupinově pracovat jsou výhodou :-).
Osnova
  • - Předpsychologická historie tvořivosti
  • - Teorie v psychologii tvořivosti (biologické základy tvořivosti, definování tvořivosti, tvůrčí proces, tvořivá osobnost, Perkinsův model)
  • - Tvůrčí myšlení (konvergentní a divergentní myšlení, charakteristiky tvůrčího myšlení – fluence, flexibilita, elaborace, originalita…)
  • - Vnitřní zdroje a bariéry tvořivosti (Adams)
  • - Možnosti a meze identifikace tvořivosti: testy tvořivosti (Torranceho test tvořivého myšlení, Test Urban-Jelenův, THT); dotazníky (KAI, Raudsepp); sebeposuzovací metody; praktické a metodologické problémy zjišťování tvořivosti
  • - Tvořivost a pedagogická praxe (tvořivostí učitele (mistra) k tvořivosti žáků)
  • - Osobnosti psychologie tvořivosti (P. Guilforg, E. deBono, T. Buzan, Osborn)
  • - Metody facilitované produkce nápadů (brainstorming, brainwtitting aj.)
  • - Mentální mapování aneb Informace v obraze (T. Buzan)
  • - Pravohemisférové aktivity
  • - Tvořivost zakotvená v hlavě versus tvořivost zakotvená v těle, každodennní tvořivost, tvořivý životní styl.
Literatura
  • DACEY, John S. a Kathleen LENNON. Kreativita : souhra biologických, psychologických a sociálních faktorů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2000, 250 s. ISBN 8071699039. info
  • STERNBERG, Robert J. Kognitivní psychologie. Translated by František Koukolík. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 636 s. ISBN 80-7178-376-5. info
  • HLAVSA, Jaroslav. Psychologické metody výchovy k tvořivosti. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 189 s. URL info
  • HLAVSA, Jaroslav. Psychologické základy teorie tvorby. Vyd. 1. Praha: Academia, 1985, 353 s. URL info
  • HLAVSA, Jaroslav. Psychologické metody výchovy k tvořivosti. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 189 s. URL info
  • HLAVSA, Jaroslav. Psychologické problémy výchovy k tvořivosti. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, 239 s. URL info
  • BUZAN, Tony. Mentální mapování. Translated by Jiří Foltýn. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 165 s. ISBN 9788073672003. info
  • DE BONO, Edward. Šest klobouků, aneb, Jak myslet. Vyd. 1. Praha: Argo, 1997, 185 s. ISBN 8072031287. info
  • LOKŠOVÁ, Irena a Jozef LOKŠA. Tvořivé vyučování. Vyd. 1. Praha: Grada, 2003, 208 s. ISBN 8024703742. info
  • LOKŠA, Jozef a Irena LOKŠOVÁ. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole : [teoretická východiska a praktické postupy, hry a cvičení]. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 199 s. ISBN 80-7178-205-X. info
  • BUZAN, Tony. Síla kreativní inteligence : 10 cest k pramenům vašich tvůrčích schopností. Translated by Hana Krejčí. 1. vyd. V Praze: Columbus, 2002, 126 s. ISBN 8072491318. info
Výukové metody
přednášky, praktická cvičení, individuální a skupinové prezentace, seminární práce
Metody hodnocení
klasifikovaný zápočet Podmínky jeho získání:
1. 80%docházka
2. písemný "vstupní úkol"
3. prezentace vlastní tvořivosti
4. písemná seminární práce
5. prokázání vědomostí v testu či kolokviu
Informace učitele
Nejaktuánější informace hledejte v 1. interaktivní osnově a 2. v sylabu - obojí je ve studijních materiálech předmětu pro daný semestr. Pokud nenajdete, co hledáte či vyvstanou otázky, ptejte se učitele: epavliko@fss.muni.cz.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.