FSS:HEN439 Environmentální etika - Informace o předmětu
HEN439 Environmentální etika
Fakulta sociálních studiíjaro 2008
- Rozsah
- 1/1. 10 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D. (přednášející)
Ing. Bc. Kateřina Kobosilová (pomocník) - Garance
- Ing. Zbyněk Ulčák, Ph.D.
Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ivona Tolarová - Rozvrh
- Út 16:00–17:40 exP24
- Předpoklady
- Schopnost číst anglické texty (alespoň v omezeném množství).
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 35 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/35, pouze zareg.: 0/35, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/35 - Mateřské obory/plány
- Environmentální studia (program FSS, N-HE)
- Humanitní environmentalistika (program FSS, N-HE3)
- Cíle předmětu
- Cíle předmětu Environmentální etika lze rodělit následujícím způsobem: A. Předat studentům základní představu o předmětu etických, morálních a mravních problémů. Ukázat zásadní rozdíl mezi světem faktů a světem hodnot a konečně přiblížit nejčastější odpovědi na otázku kde hledat zdroj našich etických postojů. B. Ukázat vývoj environmentální etiky a zdroje environmentálně-etických postojů. C. Na konkrétních příkladech přiblížit proces našeho mravního rozhodování.
- Osnova
- 1. Fakta a hodnoty. Principielní odlišnost hodnotového a faktického světa. Pokusy o překonání této odlišnosti (Putman). Základní mravní pojmy a postoje. 2. Zdroje odpovědí na otázku po dobrém I. - instinkt (nepřítomnost vidění etického), dogma (hodnoty jsou poznávány mimo nás a nezávisle na nás), tvrdý racionalismus (hodnoty poznává výhradně rozum), emotivismus (hodnoty poznávají výhradně naše emoce). 3. Zdroje odpovědí na otázku po dobrém II. - měkký racionalismus (rozum jako sluha i pán emocí), dynamická etika (vícezrojové rozhodování), utilitarismus (o hodnotách rozhodují důsledky našich činů), relativismus (subjektivní určení hodnot). 4. Environmentální etika - čím se liší environmentální etika od environmentálně příznivého života, kde jsou zdroje změny našich postojů. Proč environmentální etika tady a teď. 5. Typologie environmentální etiky I. - teocentrická environmentální etika. 6. Typologie environmentální etiky II. - biocentrická environmentální etika. 7. Typologie environmentální etiky III. - systémové pojetí environmentální etiky. 8. Typologie environmentální etiky IV. - hlubinná ekologie v pojetí Arne Naesse. 9. Typologie environmentální etiky V. - hlubinná ekologie v pojetí Naessových následovníků. 10. Zlo a problém zla ve světě - případová studie 10 zlých činů. 11. Environmentální etika - shrnutí typologie environmentálně příznivých postojů. 12. Dvě případové studie z environmentální etiky. 13. Vztah ke zvířatům - Peter Singer.
- Metody hodnocení
- Zkouška bude formou písemné práce a obsahově bude zahrnovat souhrn přednášené látky a četby. Četba se určuje ad-hoc vzhledem k roku absolvování předmětu.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- ENSn4439 Environmentální etika II
!HEN439&&!NOW(HEN439)&&typ_studia(N)
- ENSn4439 Environmentální etika II
- Statistika zápisu (jaro 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2008/HEN439