PSY479 Psychometrika

Fakulta sociálních studií
jaro 2010
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jan Širůček, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Tomáš Urbánek, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
Mgr. Jan Širůček, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Jan Širůček, Ph.D.
Rozvrh
Út 18:00–19:30 U32
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSY479/01: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
PSY479/02: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
PSY479/03: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
PSY479/04: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
PSY479/05: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
PSY479/06: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
PSY479/07: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
Předpoklady
! PSY259 Základy psychometriky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Psychometrika je pomocnou disciplínou psychologických věd, zejména psychologické diagnostiky. Alternativně může být chápána jako teoretická vědní disciplína na pomezí psychologie a aplikované matematiky. V průběhu kurzu si studenti osvojí základy teorie měření v psychologii. Důraz je kladen zejména na klasickou testovou teorii, její kritiku a aplikaci. Po absolvování kurzu budou studenti schopni kriticky číst a vyhodnocovat manuály psychologických diagnostických metod, posoudit jejich psychometrické kvality a určit jejich adekvátní indikaci. Budou schopni samostatně naplánovat a s potřebnými teoretickými znalostmi technicky zajistit plnou standardizaci existující diagnostické metody, respektive jednodušší metodu vytvořit vlastními silami.
Osnova
  • 1) Vymezení psychometriky v systému psychologických věd a její smysl 2) Historie měření v psychologii, metodologické a etické aspekty i. Měření rozumových schopností ii. Psychometricky založený přístup v psychologii osobnosti 3) Základní pojmy z oblasti matematické analýzy dat i. Míry centrální tendence, analýza rozptylu, kovariance a korelace, úrovně měření a typy rozložení proměnných. 4) Teorie měření 5) Jednodimenzionární proměnná, latentní proměnná 6) Klasická teorie testů (CTT) 7) Reliabilita 8) Validita 9) Analýza položek 10) Kritika CTT 11) Standardizace a normalizace metody
Literatura
  • The handbook of psychological testing. Paul Kline. Routledge. 2000.
  • Modern Psychometrics - The Science of Psychological Assessment. J. Rust & S. Golombok. Routledge 2009.
  • URBÁNEK, Tomáš. Základy psychometriky. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita v Brně pro Filozofickou fakultu, 2002, 153 s. ISBN 8021027975. info
  • URBÁNEK, Tomáš. Strukturální modelování v psychologii. 1. vyd. Brno: Psychologický ústav AV ČR a Nakladatelství Pavel Křepela, 2000, 234 s. ISBN 80-902653-4-0. info
  • AIKEN, Lewis R. Rating scales & checklists : evaluating behavior, personality, and attitudes. New York: John Wiley & Sons, 1996, 312 s. ISBN 0471127876. info
Výukové metody
Výuka je realizována formou krátkých přednášek a interaktivních seminárních cvičení. Současně probíhá podpora výuky formou on-line diskuse a průběžnou zpětnou vazbou k seminárnímu projektu.
Metody hodnocení
Základním požadavkem k udělení zápočtu je vypracování metodické studie k dohodnuté psychologické diagnostické nebo výzkumné metodě. Práce na studii může probíhat individuálně nebo v max. trojčlenných týmech. Po odevzdání studie následuje písemný test. V případě, že odevzdaná metodická studie dosáhne vynikající úrovně ( = splní běžná kriteria pro publikování v odborném recenzovaném časopise), může vyučující předmětu udělit autorům zápočet i bez absolvování zápočtového testu. Absolvovat samotný test bez vypracování studie není možné.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.