FSS:ZUR379 Agenturní zpravodajství - Informace o předmětu
ZUR379 Agenturní zpravodajství
Fakulta sociálních studiíjaro 2010
- Rozsah
- 2/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Kristina Vurmová-Labohá (přednášející), Ing. Rudolf Burgr, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- Ing. Rudolf Burgr, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová - Rozvrh
- Čt 25. 2. 12:00–13:30 Studio 527, 14:00–17:40 PC54, Čt 18. 3. 12:00–13:30 Studio 527, 14:00–17:40 PC54, Čt 15. 4. 12:00–13:30 Studio 527, 14:00–17:40 PC54, Čt 13. 5. 12:00–13:30 Studio 527, 14:00–17:40 PC54
- Předpoklady
- ZUR130 Úvod do zpravodajství
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Kurz nabízí základní informace o zpravodajství v tiskových agenturách. Cílem je seznámit studenty se specifiky práce ve zpravodajské agentuře, upozornit je na odlišnosti agenturního zpravodajství v porovnání s výrobou zpráv v ostatních, převážně komerčních médiích a naučit je napsat agenturní zprávu v redakci i v terénu. Posluchači se seznámí se stavbou agenturní zprávy, naučí se pracovat se zdroji a s citacemi, dozvědí se o jazykové problematice agenturních zpráv, budou poučeni o posledních trendech v agenturním zpravodajství. Posluchači mají po úspěšném absolvování přehled o fungování hlavních agentur v Česku i v zahraničí i o práci zpravodaje v jednotlivých redakcích agentury (zahraniční, domácí, ekonomická..). Posluchači budou schopni napsat agenturní zprávu použitelnou v praxi. Studenti si také osvojí základní teoretické i praktické dovednosti nutné k profesionální práci agenturního reportéra v terénu i editora v redakci.
- Osnova
- 1. Jak se dělá zpravodajství v tiskových agenturách
- 2. Zpravodajské agentury doma i ve světě a jejich fungování
- 3. Stavba agenturní zprávy
- 4. Zásady agenturního zpravodajství
- 5. Agenturní zpravodajství z terénu
- 6. Agenturní zpravodajství „vyráběné“ v redakci
- 7. Redakční systémy a zpravodajství
- 8. Jazyk agenturního zpravodajství
- 9. V čem se nejčastěji chybuje v agenturním zpravodajství
- 10. Novinářská etika
- Literatura
- TRAMPOTA, Tomáš. Zpravodajství. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 191 s. ISBN 8073670968. URL info
- MUNDIL, Stanislav. Paříž do uzávěrky : od Chiraka k Amélii. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2004, 258 s. ISBN 8072544896. info
- OSVALDOVÁ, Barbora a Alena LÁBOVÁ. Zpravodajství v médiích. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2001, 155 s. ISBN 8024602482. info
- CAPPON, René J. The Associated Press guide to news writing. 3rd ed. Forest City, CA: IDG Books Worldwide, 2000, vii, 136. ISBN 0028637550. info
- OSVALDOVÁ, Barbora a Jan HALADA. Encyklopedie praktické žurnalistiky. 1. vyd. Praha: Libri, 1999, 256 s. ISBN 80-85983-76-1. info
- BROOKS, Brian. News reporting and writing. 6th ed. Boston: Bedford/St. Martin's, 1999, xxiv, 579. ISBN 0312180195. info
- TRUNEČKOVÁ, Ludmila. Tiskové agentury. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1997, 109 s. ISBN 8071844594. info
- LUHAN MAC, Marshall. Jak rozumět médiím. 1. vyd. Praha: Odeon, 1991, 349 s. info
- Výukové metody
- Teoretická část: společná analýza agenturních materiálů, jejich srovnávání se zprávami ostatních médií, odborná literatura. Důraz bude kladen na praktická cvičení, kdy studenti budou podle probraných materiálů sami vytvářet zprávy.
- Metody hodnocení
- Docházka, zpracování zadaných úkolů. Na závěr studenti vypracují vlastní zprávu z později upřesněné akce.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2010/ZUR379