ZUR379 Agenturní zpravodajství

Fakulta sociálních studií
jaro 2010
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Kristina Vurmová-Labohá (přednášející), Ing. Rudolf Burgr, Ph.D. (zástupce)
Garance
Ing. Rudolf Burgr, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Rozvrh
Čt 25. 2. 12:00–13:30 Studio 527, 14:00–17:40 PC54, Čt 18. 3. 12:00–13:30 Studio 527, 14:00–17:40 PC54, Čt 15. 4. 12:00–13:30 Studio 527, 14:00–17:40 PC54, Čt 13. 5. 12:00–13:30 Studio 527, 14:00–17:40 PC54
Předpoklady
ZUR130 Úvod do zpravodajství
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz nabízí základní informace o zpravodajství v tiskových agenturách. Cílem je seznámit studenty se specifiky práce ve zpravodajské agentuře, upozornit je na odlišnosti agenturního zpravodajství v porovnání s výrobou zpráv v ostatních, převážně komerčních médiích a naučit je napsat agenturní zprávu v redakci i v terénu. Posluchači se seznámí se stavbou agenturní zprávy, naučí se pracovat se zdroji a s citacemi, dozvědí se o jazykové problematice agenturních zpráv, budou poučeni o posledních trendech v agenturním zpravodajství. Posluchači mají po úspěšném absolvování přehled o fungování hlavních agentur v Česku i v zahraničí i o práci zpravodaje v jednotlivých redakcích agentury (zahraniční, domácí, ekonomická..). Posluchači budou schopni napsat agenturní zprávu použitelnou v praxi. Studenti si také osvojí základní teoretické i praktické dovednosti nutné k profesionální práci agenturního reportéra v terénu i editora v redakci.
Osnova
  • 1. Jak se dělá zpravodajství v tiskových agenturách
  • 2. Zpravodajské agentury doma i ve světě a jejich fungování
  • 3. Stavba agenturní zprávy
  • 4. Zásady agenturního zpravodajství
  • 5. Agenturní zpravodajství z terénu
  • 6. Agenturní zpravodajství „vyráběné“ v redakci
  • 7. Redakční systémy a zpravodajství
  • 8. Jazyk agenturního zpravodajství
  • 9. V čem se nejčastěji chybuje v agenturním zpravodajství
  • 10. Novinářská etika
Literatura
  • TRAMPOTA, Tomáš. Zpravodajství. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 191 s. ISBN 8073670968. URL info
  • MUNDIL, Stanislav. Paříž do uzávěrky : od Chiraka k Amélii. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2004, 258 s. ISBN 8072544896. info
  • OSVALDOVÁ, Barbora a Alena LÁBOVÁ. Zpravodajství v médiích. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2001, 155 s. ISBN 8024602482. info
  • CAPPON, René J. The Associated Press guide to news writing. 3rd ed. Forest City, CA: IDG Books Worldwide, 2000, vii, 136. ISBN 0028637550. info
  • OSVALDOVÁ, Barbora a Jan HALADA. Encyklopedie praktické žurnalistiky. 1. vyd. Praha: Libri, 1999, 256 s. ISBN 80-85983-76-1. info
  • BROOKS, Brian. News reporting and writing. 6th ed. Boston: Bedford/St. Martin's, 1999, xxiv, 579. ISBN 0312180195. info
  • TRUNEČKOVÁ, Ludmila. Tiskové agentury. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1997, 109 s. ISBN 8071844594. info
  • LUHAN MAC, Marshall. Jak rozumět médiím. 1. vyd. Praha: Odeon, 1991, 349 s. info
Výukové metody
Teoretická část: společná analýza agenturních materiálů, jejich srovnávání se zprávami ostatních médií, odborná literatura. Důraz bude kladen na praktická cvičení, kdy studenti budou podle probraných materiálů sami vytvářet zprávy.
Metody hodnocení
Docházka, zpracování zadaných úkolů. Na závěr studenti vypracují vlastní zprávu z později upřesněné akce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2010/ZUR379