ENS203 Environmentální výchova

Fakulta sociálních studií
jaro 2011
Rozsah
2/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Michal Medek (přednášející)
Garance
Ing. Zbyněk Ulčák, Ph.D.
Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ivona Tolarová
Rozvrh
každé sudé pondělí 14:00–17:40 U32
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
předmět má 18 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Studenti se seznámí se současnou situací ekologické/environmentální výchovy(EV) v České republice. Kurz je zaměřen na cíle, didaktické přístupy, tématizaci, metody a institucionální zabezpečení EV, nikoliv na ekovýchovná témata jako taková. Výuka sestává ze šesti čtyřhodinových bloků, vlastní návštěvy ekovýchovného programu a dvoudenní exkurze. Bloky jsou věnovány školní a mimoškolní ekologické výchově dětí a mládeže, střediskům EV, nevládním organizacím, EV úředníků, podnikatelů a široké veřejnosti. Po absolvování kurzu budou studenti schopni se orientovat v šíři ekologické výchovy v ČR, budou schopni se podílet na sestavení ekovýchovného programu či projektu.
Osnova
  • 1 - 21/02 Úvod do environmentální výchovy, environmentální výchova v předškolním věku - cíle a kompetence nabyté v rámci kurzu, požadavky k zápočtu; - cíle a obsahy environmentální výchovy (EV); - didaktické zvláštnosti EV - zakotvení EV v oficiálních dokumentech ČR; - EV dětí předškolního věku: vybraná teoretická východiska, ukázky a hodnocení výukových programů. 2 - 21/03 Environmentální výchova na základní a střední škole - EV na ZŠ a SŠ – možnosti a role v rámci kurikulární reformy; - ekologické výukové programy jednodenní a pobytové; - didaktické zásady tvorby ekologických výukových programů; - projektová výuka v EV; - zadání témat závěrečných prací. 3 - 04/04 NNO v environmentální výchově, mimoškolní EV - střediska ekologické výchovy, ČSOP a Pavučina; - školní ekologické projekty; - mimoškolní EV – historie, vývoj a současnost; - ukázka tvorby plánu EV pro mimoškolní výchovu - zadání témat pro čtecí týden. 21/03-15/04 - vlastní návštěva a hodnocení ekologického výukového programu 4 - 18/04 EV veřejnosti, EV ve firmách a institucích - environmentální osvěta a vzdělávání na pracovištích; - environmentální management; - EVVO veřejnosti, ekologické poradenství; - interpretace místního dědictví - EVVO prostřednictvím chráněných území; - NNO v environmentální výchově a osvětě; 5- 02/05 Prezentace závěrečných prací, projekty EV - prezentace závěrečných prací; - možnosti podpory projektů v oblasti ekologické výchovy; 13/05-14/05 (konkrétní termín bude stanoven po domluvě se studenty) Terénní exkurze - využití biotopových zahrad v EV – Lipka, Rozmarýnek; - interpretace přírodního dědictví v praxi; - prezentace závěrečných prací; - zakončení kurzu.
Výukové metody
Interaktivní přednášky spojené s ukázkami aktivit, vlastní návštěva a hodnocení ekovýchovného programu, četba odborných periodik, zpracování samostatné práce.
Metody hodnocení
Písemný test, 3 hodnocené prezentace.
Informace učitele
Podmínkou úspěšného absolvování kurzu je vysoká míra aktivní účasti na jednotlivých seminářích a samostatná práce: četba, hodnocení, tvůrčí činnost.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.