FSS:PSY403 Psychodiagn. dětí, ml., rod. - Informace o předmětu
PSY403 Psychodiagnostika dětí, mládeže, rodiny
Fakulta sociálních studiíjaro 2011
- Rozsah
- 1/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc. (přednášející)
Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Radka Neužilová Michalčáková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Lenka Šamánková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc. - Rozvrh
- Út 8:00–9:40 exP24
- Předpoklady
- Studenti jednooborové psychologie z jiných fakult než je FSS MU si tento předmět mohou zapsat POUZE po úspěšném absolvování souborné zkoušky (či jejího ekvivalentu) nebo bakalářské zkoušky.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: pouze pro studenty jednooborového magisterského studia psychologie na FSS MU, event. studenty magisterského studia psychologie na FF MU po souborné zkoušce - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit frekventanty se základy psychologické diagnostiky dětí, adolescentů a rodiny. Důraz bude kladen na proces hodnoceni dítěte a volbu vhodných metod v diagnostické situaci. Způsoby tvorby diagnózy a klinické rozhodování bude rámcem úvah o užití diagnostického instrumentária. Reference o konkrétních a v praxi nejčastěji používaných diagnostických metodách budou spojovány s širším kontextem nejenom diagnostickým, ale i vývojovým a psychopatologickým. Absolvent kurzu by měl umět zvolit vhodné diagnostické metody, s jejichž pomocí by dokázal identifikovat obraz a etiopatogenezi problému dítěte.
- Osnova
- a) Obecná psychodiagnostika 1.Základní principy psychologické diagnostiky (teoretické modely: psychoanalýza, sociální učení, sociální kognice, behaviorismus, ekletický či integrativní přístup, diagnostika ve vztahu k intervenci či řešení problému, etické souvislosti, objektivita, kvantitativní a kvalitativní údaje, druhy diagnostických pomůcek). 2.Diagnóza, klasifikační systémy (formulace problému, kladení otázek, formulace hypotéz, volba metod, tvorba diagnózy, diferenciální diagnóza, vývojově pojatá diagnóza, specifika diagnostiky dětí, zdroje diagnózy, diagnóza a terapie, DSM IV, MKN 10, multiaxiální posuzovací systém). 3.Přímé pozorování chování, diagnostické interview, anamnéza 4.Peer-rating, sociometrické techniky, sebeposuzovací diagnostické nástroje (dotazníky) 5.Diagnostika inteligence a schopností 6.Projektivní a výrazové techniky b) Psychodiagnostika v praxi 7.Diagnostika raného vývoje, diagnostika předškolního dítěte 8.Diagnostika školního výkonu (mentální retardace, parciální poruchy učení) 9.Diagnostika externalizovaných a internalizovaných problémů (ADHD/ADD, disharmonické vývoje, dětské psychopatie, emocionální problémy dětí a adolescentů, dětské neurózy, deficity v sociálních vztazích, autismus) 10.Neuropsychologická diagnostika dětí a adolescence (percepčně motorické poruchy, organická poškození CNS) 11.Diagnostika rodiny a forenzní diagnostika 12.Psychologické vyšetření, zpráva z vyšetření, diagnostický nález
- Literatura
- SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 791 s. Studium. ISBN 80-7178-545-8. info
- Výukové metody
- přednášky, analýza případů, nácvik vedení anamnestického rozhovoru, nácvik administrace některých diagnostických metod
- Metody hodnocení
- Ústní zkouška
- Informace učitele
- http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
Studenti jednooborové psychologie z jiných fakult než je FSS MU si tento předmět mohou zapsat POUZE po úspěšném absolvování souborné zkoušky (či jejího ekvivalentu) nebo bakalářské zkoušky. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2011/PSY403