PSY403 Psychodiagnostika dětí, mládeže, rodiny

Fakulta sociálních studií
jaro 2018
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Ondřej Bouša (přednášející)
prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc. (přednášející)
Mgr. Veronika Hanáčková (přednášející)
Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petra Pátková Daňsová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Dana Seryjová Juhová (přednášející)
Mgr. Jan Širůček, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
každé liché pondělí 13:30–15:00 Aula
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSY403/01: každé sudé pondělí 13:30–15:00 U34
PSY403/02: každé sudé pondělí 15:15–16:45 U33
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: pouze pro studenty jednooborového magisterského studia psychologie na FSS MU, event. studenty magisterského studia psychologie na FF MU po souborné zkoušce
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit frekventanty se základy psychologické diagnostiky dětí, adolescentů a rodiny. Důraz bude kladen na proces hodnoceni dítěte a volbu vhodných metod v diagnostické situaci a sepsání diagnostické zprávy. Způsoby tvorby diagnózy a klinické rozhodování bude rámcem úvah o užití diagnostického instrumentária. Reference o konkrétních a v praxi nejčastěji používaných diagnostických metodách budou spojovány s širším kontextem nejenom diagnostickým, ale i vývojovým a psychopatologickým.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu by studenti měli:
- znát základní principy a metody užívané v dětské psychologické diagnostice
- rozumět základním benefitům nejčastěji používaných metod a být si vědomi i jejich limitů
- umět identifikovat, které anamnestické údaje jsou relevantní k diagnostické otázce a být schopen je získat
- při popisu pozorovaného chování brát v úvahu diagnostickou otázku a věk dítěte
- psát diagnostické zprávy, které a) integrují informace z více zdrojů, b) odpovídají na diagnostickou otázku, c) nabízejí i alternativní vysvětlení/hypotézy
Osnova
  • Kontext rodinného prostředí v diagnostice dětí a zjišťování názoru dítěte (zkušenosti z rozvodových situací a únosových kauz)
  • Rozhovor a pozorování
  • Diagnostika raného vývoje (raný vztah matka-dítě, poruchy regulace)
  • Projektivní metody
  • Diagnostika inteligence a rozumových schopností
  • Základní postupy a principy v diagnostice dětí; důležitost anamnézy, psaní zpráv; etické aspekty diagnostiky
  • Kojenecký věk a batolecí období – škály psychomotorického vývoje
  • Předškolní věk
  • Školní věk – praktické ukázky administrace metod vyšetření rozumových schopností
  • ADHD, PAS, úzkostnost, depresivita
Literatura
    povinná literatura
  • Braaten, E. (2007). The Child Clinician's Report-Writing Handbook Handbook. New York: Guilford Press.
  • Lichtenberger, E. O., Mather, N., Kaufman, N. L., & Kaufman, A. S. (2004). Essentials of Assessment Report Writing. New York: John Wiley & Sons.
  • Zuckerman, E. L.(2010): Clinician’s thesaurus. The guide to conducting interviews and writing psychological reports (7th ed.). New York: Guilford Press.
  • VÁGNEROVÁ, Marie a Jarmila KLÉGROVÁ. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2008, 538 stran. ISBN 9788024615387. info
  • SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 791 s. Studium. ISBN 80-7178-545-8. info
Výukové metody
přednášky, semináře, videa, kazuistiky, skupinové diskuze, hraní rolí, samostatné učení a studium manuálů diagnostických metod, samostatné vyšetření a sepsání zprávy
přednášky jsou věnovány základním principům a oblastem diagnostiky
semináře jsou věnovány diagnostickým metodám a specifikům diagnostiky v různých vývojových obdobích
Metody hodnocení
zápočet:
- aktivní účast na seminářích (povolena je jedna absence)
- přijetí diagnostické zprávy
závěrečná zkouška se skládá:
- z písemné části pokrývající diagnostické metody (jejich užití, výhody a nevýhody), principy dětské psychologické diagnostiky, etiku a principy psaní diagnostických zpráv
- z ústní části, v níž studenti musí zformulovat své diagnostické úvahy nad modelovou kazuistikou (anamnestickými údaji dítěte a výsledky testů), kterou dostanou u zkoušky
Informace učitele
http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html


Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019.