FSS:PSY434 Rogersovský přístup - Informace o předmětu
PSY434 PCA - přístup zaměřený na člověka podle Carla Rogerse
Fakulta sociálních studiíjaro 2011
- Rozsah
- 1/1/1. interaktivní skupina. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Jan Holeyšovský (přednášející), prof. PhDr. Zbyněk Vybíral, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- prof. PhDr. Zbyněk Vybíral, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- St 25. 5. 8:00–19:40 U23, Čt 26. 5. 8:00–19:40 U23
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 18 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/18, pouze zareg.: 0/18, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/18
Jiné omezení: Min. 8 studentů pro otevření kurzu. - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Psychoterapeutická studia (program FSS, N-PS)
- Cíle předmětu
- Po skončení kurzu by studenti měli rozumět základním procesům růstu osobnosti v poradenství, psychoterapii a ve všech mezilidských vztazích. Mentorem přístupu zaměřeného na člověka je nejznámější americký psycholog Carl R. Rogers. Studenti budou moci shodnotit tento jedinečný a v psychologii esenciální přístup na základě vlastních zkušeností v interaktivním procesu ve skupině.
- Osnova
- 1. blok: Seznámení s přístupem zaměřeným na člověka - vývoj a základní předpoklady. Klíčové pojmy: akceptace, empatické porozumění, autenticita. Průběh terapeutického sezení. Podmínky terapeutického procesu v terapii individuální i skupinové. Skupinový proces, jeho začátek a vývoj. Aktivní naslouchání – cvičení v malých skupinach. 2. blok: Přístup zaměřený na člověka v terapii, poradenství a encountrové skupině. Řešení konfliktu ve skupině. Demonstrace terapeutického rozhovoru. Terapeutický proces - proces uzdravení a osobního růstu. Skupinový proces. Shrnutí osobních a skupinových zážitků ve vztahu k procesu a vlastním změnám. 3. blok: Interaktivní skupinový proces. Role vedoucího skupiny, direktivnost - nedirektivnost. Video "Die Kraft des Guten" s C. R. Rogersem a video s R. Tauschem. Je aktivní účast pro vlastní vývoj nutná? Jaký dopad má, když se jedinec nezúčastní? Rozhodnutí klienta k terapii a osobnímu růstu. Skupinová práce. Shrnutí osobní a skupinových zážitků ve vztahu k procesu i změnám mimo skupinu. Poznámka: všechny bloky probíhají převážně jako encountrové skupiny podle C. Rogers. Jednotlivé body programu jsou non-direktivní součástí skupinového procesu.
- Literatura
- NYKL, Ladislav. Pozvání do rogersovské psychologie - přístup zaměřený na člověka. Brno: Barrister & Principal, 2004, 140 s. ISBN 80-86598-69-1. info
- ROGERS, Carl R. Způsob bytí :klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Translated by Jiří Krejčí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 292 s. ISBN 80-7178-233-5. info
- ROGERS, Carl Ransom. On becoming a person : a therapist's view of psychotherapy. Boston: Houghton Mifflin, 1961, 420 p. info
- ROGERS, Carl R. Freedom to learn :a view of what education might become. Columbus, Ohio: Charles E. Merrill, 1969, x, 358 s. ISBN 0-675-09579-4. info
- ROGERS, Carl R. O osobnej moci. Translated by Matúš Dobšovič. Modra: Persona, 1998, 231 s. ISBN 80-967980-1-4. info
- ROGERS, Carl R. Spôsob bytia. Modra: Inštitút Rozvoja Osobnosti, 1997, 265 s. ISBN 80-967832-0-3. info
- ROGERS, Carl R. Entwicklung der Persönlichkeit :Psychotherapie aus der Sicht eines Therapeuten. Translated by Jacqueline Giere. Stuttgart: Ernst Klett Verlag, 1961, 409 s. ISBN 3-12-906880-5. info
- ROGERS, Carl R. Die nicht-direktive Beratung :Counseling and Psychotherapy. München: Kindler, 1972. ISBN 3-463-02176-5. info
- ROGERS, Carl R. Stávame sa partnermi : manželstvo a jeho alternatívy. Modra: Persona, 2001, 192 s. ISBN 80-867980-5-7. info
- NYKL, Ladislav. Beziehung im Mittelpunkt der Persönlichkeitsentwicklung - C. Rogers im Vergleich mit Behaviorismus, Psychoanalyse und anderen Theorien - Mutter-Kind und andere Beziehungen. Münster Berlin Hamburg London Wien: LIT Veralg, 2005, 190 s. ISBN 80-86598-69-1. URL URL info
- Výukové metody
- Tři celodenní bloky sestávajících se ze seminářů, skupinová práce.
- Metody hodnocení
- 80 % aktivní účast, kurz předpokládá aktivní zapojení do skupinového procesu (introspekci a exploraci) a orientovanost ve vybrané literatuře. Indikátorem úspěšného zakončení je písemná práce o obsahu asi 6 stran z rámce tématů výuky vztažené aspoň na jednu knihu z dané literatury. Každý účastník zavěsí svoji práci do IS-systemu a hodnotí dvě jiné písemné práce. Písemné práce mohou být vypracovány týmově (tým 2-3 studenti), práce pak obsahuje vcelku ca 12 stran. Písemné práce odpadají pro účastníky dřívějších seminářů a studenty, kteří se zůčastnili na vytvoření e-learningových podkladů. Kniha "On encounter groups" od C. Rogers je jedna ze základních. Existuje v originálu a je skvěký německý překlad, kniha je přeožena též do slovenštiny a je v knihovně fakulty.
- Informace učitele
- http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
Termin: pátek (sobota) 16.3., 17.3., 27.4.2007. od 9.00 do 17.00 hod. Závěrečný rozhovor: 15.6.2007. Pohovor se skládá z vlastního hodnocení, zhodnocení písemných prací a závěrečného hodnocení lektorem. Kurz probíhá převážně v rámci procesů encontrových skupin podle C. Rogerse. Pro knihovnu jsem opatřil čtyři videa o Carlu Rogersovi a skupinách vedených Reinhardem Tauschem, jakož i DVD: DVD: Carl Rogers and the Person-Centered Approach - Howard Kirschenbaum Videa: Carl Rogers - Kraft des Guten Reinhard Tausch und Anne-Marie Tausch - Familientherapie Reinhard Tausch und Anne-Marie Tausch - Auf dem Weg zueinander Reinhard Tausch und Anne-Marie Tausch - Reise zum unbekannten Ich - Encountergruppe - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
základní podklady jsou přístupné na způsob e-learningu v IS-systemu. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2011/PSY434