FSS:SOC403 Teor. sociologie - Informace o předmětu
SOC403 Teoretická sociologie
Fakulta sociálních studiíjaro 2012
- Rozsah
- 1/1. 12 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Csaba Szaló, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Gábor Oláh, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Šárka Syslová (cvičící)
Mgr. František Černín (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Po 18:00–19:40 U34
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40 - Mateřské obory/plány
- Sociologie (program FSS, N-SO)
- Cíle předmětu
- Předmět Teoretická sociologie je koncipován jako metodologický. Studium a společná reflexe původních sociologických textů má především za cíl kultivovat sociologickou představivost a základní schopnosti pro disciplinovanou práci s analytickými koncepty, sociologickými výkladovými strategiemi a interpretačními postupy, tj. schopnost porozumět významům analytických konceptů v konkrétním teoretickém kon-textu, citlivost k jejich variabilitě, schopnost adekvátně je používat pro porozumění a analýzu konkrétní empirické skutečnosti. Svou povahou se tak předmět vrací ke klasické sociologické tradici, kdy přední autoři (Durkheim, Simmel, Pareto, Weber aj.) chápali pojmovou práci a interpretační kompetence jako stěžejní metodologický základ disciplíny. Volba projednávaných autorů a konceptů je vzhledem k rozsahu kursu nutně omezená. Naším cílem bude osvojit si schopnost kritické samostatné práce s analytickými pojmy obecně. Předmět lze tedy třeba chápat spíše jako metodologickou podporu pro konkrétní sociologickou práci (třeba pro psaní diplomové práce), než-li například jako systematickou přípravu na Státní závěrečnou zkoušku. Nicméně součástí povinností studujících je samostatně nastudovat dva základní texty k SZZ – Turner (2009) a Wagner (1994) – ke kterým se budeme v průběhu kursu vracet. Dalšími texty předepsanými jako povinná literatura pro společnou část nově koncipované Státní závěrečné zkoušky jsou například Weberova Protestantská etika a Distinction od Pierra Bourdieu.
- Osnova
- BLOK I: Teorie jako metoda – úvod 1. seminář 20.2.2012 18.00 - 20.30 Úvod do kursu: Co je sociologická teorie? četba: Joas, Hans., and Wolfganf. Knöbl. 2009. Social theory. (str.1-19) Sztompka, Piotr. 2004. „Shaping Sociological Imagination: The Importance of Theory.” (str. 254-267) Turner, Bryan. 2009. New Blackwell Companion to Social Theory. (str 1-14, 60-76, 281-295) 2. seminář 5. 3. 2012 18.00 - 20.30 Stará a nová pravidla sociologické metody četba: Durkheim, Émile. 1982. The Rules of Sociological Method. (Chapter 5) Giddens, Anthony. 1994. New Rules of Sociological Method. (Introduction, Conclusion) Turner, Bryan. 2009. New Blackwell Companion to Social Theory. (str. 19-55, 83-102) BLOK II: Nové trendy v sociologii (s Durkheimem proti Durkheimovi) 3. seminář 12. 3. 2012 18.00 - 20.30 Analytické zvěcnění sociálního světa: je možná sociologie jako věda? četba: Latour, Bruno. 2005. Reassembling the Social: An Introduction to Actor-Network Theory. (str. 1-42, 141-156, 159-164, 247-262) Turner, Bryan. 2009. New Blackwell Companion to Social Theory. (str. 141-155, 179-194, 451-467) 4. seminář 19. 3. 2012 18.00 - 20.30 Kulturní sociologie jako analýza významu a performativity četba: Alexander, Jeffrey C. & Smith, Philip. 2003. „The Strong Program in Cultural Sociology: Elements of a Structural Hermeneutics“. Alexander, Jeffrey C. 2006. „Cultural pragmatics: social performance between ritual and strategy.” Turner, Bryan. 2009. New Blackwell Companion to Social Theory. (str. 378-389, 199-215, 300-314.) 5. seminář 26. 3. 2012 18.00 - 20.30 0bjektivizace kolektivit (věřit znamená vidět) Individuální prezentace: Taylor, Charles. 2001. Multikulturalismus. Zkoumání politiky uznání. Praha: Filosofia. četba: Brubaker, Rogers & Loveman, Mara & Stamatov, Peter. 2004. “Ethnicity as Cognition.” Brubaker, Rogers & Cooper, Frederick. 2000. „Beyond Identity“. Turner, Bryan. 2009. New Blackwell Companion to Social Theory. (str. 159-175 a 218-232.) Průběžný individuální úkol (1): Samostatně se seznámit s konceptem „imaginárního společenství“ („imagined community“): kdo s tímto konceptem přišel, co znamená (označuje), jaké jsou příklady imaginárních společenství? Písemně zpracovaný úkol uložit do „Odevzdávárny“ předmětu v ISu do 26. 3. 2012, 12:00. 2. 4. 2012 Týden pro samostudium (výuka neprobíhá) Individuální úkol: Během čtecího týdne se studující seznámí s následujícím textem: Wagner, Peter. 1994. A Sociology of Modernity. Sledujte v textu následující tematické linie: Koncept modernizace: vznik modernity a její vývoj (3 stádia) Proměny v sociologické konceptualizaci modernity Dialektika emancipace a disciplinace v moderní době Proměny v povaze a formách utváření velkých kolektivit (národy, etnicity, atd.) Formování a proměny sociálních tříd a třídního konfliktu Proměny způsobů utváření sociálních identit Vyučující doporučuje využít možností diskusního fóra. BLOK III: Sociologie modernity a modernizace 6. seminář 4. 2012 18.00 - 20.30 Kritická sociologie modernity: sociální konstrukce a sociologická rekonstrukce Individuální prezentace: Boltanski, Luc & Chiapello, Eve. 2005. The New Spirit of Capitalism. (vybrané kapitoly) Četba: Wagner, Peter. 1994. A Sociology of Modernity: Liberty and Discipline. (viz čtecí týden) Marx, Karl: „Zbožní fetišismus a jeho tajemství“. (str. 88-101) Weber, Max: „Protestantská etika a duch kapitalismu“. Turner, Bryan. 2009. New Blackwell Companion to Social Theory. (str: 124-139, 260-278, 321-338, 360-371, 391-425.) 7. seminář 30. 4. 2012 18.00 - 20.30 Systémová diferenciace a sociální inkluze Individuální prezentace: Marx, Karl. 1956. „K židovské otázce.“ četba: Parsons, Talcott. 1971. The System of Modern Societies. (vybrané kapitoly) Alexander, Jeffrey C. 2006. „Ústřední solidarita, etnická okrajová skupina a sociální diferenciace.“ Turner, Bryan. 2009. New Blackwell Companion to Social Theory. (str. 106-123, 533-550.) Průběžný individuální úkol (2): Samostatně se seznámit s konceptem „odcizení“ („alienation“): kdo s tímto konceptem přišel, co znamená (označuje), jaké jsou příklady odcizení? Písemně zpracovaný úkol uložit do „Odevzdávárny“ předmětu v ISu do 30. 4. 2012, 12:00. 8. seminář 14. 5. 2012 18.00 - 20.30 Kolektivizace subjektivit a povaha objektivity sociologického bádání Individuální prezentace: Weber, Max. 1998. „’Objektivita‘ sociálněvědního a sociálněpolitického poznání“ a „Věda jako povolání“. (str. 7-63, 109-134) četba: Foucault, Michel. 1999. Dějiny sexuality I. Vůle k vědění. (str. 9-153) Bourdieu, Pierre. 1984. Distinction: A Social Critique of the Judgment of Taste. (str. xi-xiv, 1-7, 99-175) Turner, Bryan. 2009. New Blackwell Companion to Social Theory. (str. 83-102, 513-529, 551-563, 477-492.) Závěrečné zhodnocení kursu.
- Literatura
- povinná literatura
- The new Blackwell companion to social theory. Edited by Bryan S. Turner. Malden, MA, USA: Wiley-Blackwell, 2009, xvii, 618. ISBN 9781405169004. info
- BOLTANSKI, Luc a Ève CHIAPELLO. The new spirit of capitalism. New York, NY: Verso, 2005, xlvii, 601. ISBN 9781844671656. info
- ALEXANDER, Jeffrey C. The meanings of social life : a cultural sociology. New York: Oxford University Press, 2003, 296 p. ISBN 9780195306408. info
- BECK, Ulrich a Elisabeth BECK-GERNSHEIM. Individualization : institutionalized individualism and its social and political consequences. 1st pub. London: Sage Publications, 2002, xxv, 221. ISBN 0761961127. info
- FOUCAULT, Michel. Dějiny sexuality. I, Vůle k vědění : La volonté de savoir : historie de la sexualité. I (Orig.) : Vůle k vědění : dějiny sexuality. I (Variant.). [v Praze]: Herrmann & synové, 1999, 189 s. info
- WEBER, Max. Autorita, etika a společnost : pohled sociologa do dějin. Translated by Jan J. Škoda. 1. české vyd. Praha: Mladá fronta, 1997, 294 s. ISBN 8020406115. info
- BOURDIEU, Pierre. Distinction : a social critique of the judgement of taste. 1st pub. London: Routledge, 1996, xiv, 613. ISBN 0415045460. info
- WAGNER, Peter. A sociology of modernity : liberty and discipline. New York: Routledge, 1994, xv, 267. ISBN 0415081866. info
- PARSONS, Talcott. The system of modern societies. New Jersey: Prentice-Hall,Inc.,Englewood Cliffs, 1971, 152 s. ISBN 0-13-881540-1. info
- Výukové metody
- Předmět je veden v kombinaci přednášky a semináře. Studujícím je předepsána ke každému tématu/semináři extenzivní povinná četba, jež kombinuje původní teoretické sociologické texty a souhrnná pojednání o probíraných autorech/paradigmatech. Ke každému předepsanému textu si studující připravují tzv. position papers, na jejichž základě je v seminární části vedena diskuse.
- Metody hodnocení
- seminární kurs (2 hodiny týdně) zakončení kursu: závěrečný test průběžné úkoly: pravidelná písemná příprava na semináře („position papers“), individuální domácí úkol, průběžný test
- Informace učitele
- https://is.muni.cz/auth/el/1423/jaro2012/SOC403/
Podrobný sylabus najdete v studijních materiálech předmetu. - Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: závěrečný esej
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2012/SOC403