VPL462 Odborná analytická stáž pro rozvoj a řízení lidských zdrojů

Fakulta sociálních studií
jaro 2013
Rozsah
100. 10 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Josef Horňáček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Blanka Plasová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Vlasta Řezníková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Jiří Winkler, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Iveta Zelenková, Ph.D. (přednášející)
Bc. Lucie Mořkovská, MPP (pomocník)
PhDr. Helena Tomešová Bartáková, Ph.D., M.Sc. (pomocník)
doc. PhDr. Jiří Winkler, Ph.D. (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Tomáš Sirovátka, CSc.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Po 14:00–15:40 U53
Předpoklady
Předpoklady zápisu: 1) Zájemce o zápis má vyjasněn cíl své diplomové práce a alespoň zčásti provedenou konceptualizaci. 2) Student v semestru, kdy si zapisuje tento kurz, plánuje sběr dat pro diplomovou práci (obvykle poslední semestr studia) 3) Předpokladem je uzavření smlouvy o stáži s organizací, ve které bude stáž realizována.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 14 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/14, pouze zareg.: 0/14
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
1) Umožnit bezprostřední návaznost teoretické a metodické přípravy diplomové práce studenta s řešením praktických problémů v oblasti rozvoje a řízení lidských zdrojů ve vybraných zaměstnavatelských organizacích, které využije při přípravě a tvorbě empirické části diplomové práce.
2) Seznámit studenty s praktickou zkušeností expertů z oblasti rozvoje a řízení lidských zdrojů.
3) Poskytnout studentům metodickou podporu při a propojování praktických problémů/témat s teoretickými poznatky.
4) Umožnit studentům navázat kontakt s budoucími zaměstnavateli absolventů oboru.
Osnova
  • Organizace stáže:
  • 1) Nejpozději do druhého týdne semestru si student dle svého uvážení zvolí organizaci a domluví si v ní stáž (na výběr má partnerské předjednané organizace poskytující stáže nebo si domluví vlastní organizaci). Na začátku semestru studenti obdrží aktuální seznam předjednaných partnerských organizací a dle svého zájmu vyplní a zašle vyučujícím Formulář zájemce o stáž, kde označí organizace, ve kterých má zájem stáž vykonávat. Student formuluje nabídku pro organizaci, tedy navrhne a stručně popíše téma výzkumu diplomové práce, kterou dané organizaci nabízí. Tato nabídka musí být zpracována zvlášť pro každou organizaci, o kterou má student/ka zájem. Organizace si pak na základě svých požadavků, podkladů, případně pohovorů, vyberou studenta/ku, která/á bude u nich stáž vykonávat. Organizace souhlasí s výzkumným projektem. Tento souhlas je explicitně vyjádřen v podepsaném protokolu, který je součástí smlouvy. Studenti, kteří v tomto výběru neuspějí, si musí sami najít jinou organizaci, protože jinak nemohou splnit požadavky kurzu! Studenti musí konzultovat celý proces výběru organizace s vyučujícími předmětu (buď na prvních dvou skupinových setkáních či individuálně).
  • 2) V prvním či maximálně druhém týdnu semestru si student vytiskne ze studijních materiálů předmětu „Smlouvu o spolupráci při realizaci odborné praxe studentů FSS MU“ – tuto smlouvu vyplní, nechá potvrdit statutárním zástupcem a školitelem odborné stáže v organizaci a předá ji ve třech vyhotoveních do kanceláře 5.57, která ji nechá potvrdit děkanem FSS a garantem praxí na katedře. Jeden výtisk potvrzené Smlouvy zůstává ve škole, jeden je předán studentem v organizaci stáže a jeden zůstává studentovi (o podpisu Smlouvy jsou studenti upozorněni elektronicky).
  • 3) Další organizační pokyny student získá při první skupinové konzultaci.
  • Harmonogram: 1. setkání: Úvodní informace k průběhu kurzu a stáže, vytvoření tématické a organizační databáze odborné stáže, konzultace výzkumných záměrů.
  • 2. setkání: Projednání rozmístění studentů v organizacích a případných problémů s podepisováním Smlouvy o spolupráci a Protokolu o přijetí studenta na praxi. Konzultace výzkumných záměrů a dosavadního postupu.
  • 3. a 4. setkání: Konzultace dosavadního postupu, reflexe pobytu na stáži, sdílení zkušeností. Každý student si na seminář připraví ppt prezentaci obsahující 1) typ organizace, řešený praktický problém (1 slide); 2) hlavní výzkumná otázka, dílčí výzkumné otázky a jejich ukazatele (max. 2 slidy); 3) výzkumná strategie, výzkumný design, technika sběru dat, výběr a velikost vzorku (1 slide); 4) limity proveditelnosti výzkumu (1 slide); 5) případné otázky pro skupinu, které byste chtěli prodiskutovat vzhledem k prováděnému výzkumu a pobytu na stáži.
  • V posledním týdnu semestru: odevzdání Výkazu o vykonané praxi a Závěrečného hodnocení studenta na praxi (po domluvě s vyučujícími je možné individuální posunutí termínu v závislosti na termínu dokončení praxe).
  • Na konci zkouškového období: Odevzdání Výzkumného protokolu do odevzdávány předmětu.
Literatura
    doporučená literatura
  • Kubr, M. Poradenství pro podnikatele a manažery. Ženeva: ILO, 1986
  • Lubasová A., 2001. Personální analýza, plánování a strategie: čítanka pro kurz magisterského kombinovaného studia. Brno: MUNI.
  • The SAGE handbook of organizational research methods. Edited by David A. Buchanan - Alan Bryman. Los Angeles: SAGE, 2009, xxxvi, 738. ISBN 9781446200643. info
  • BRYMAN, Alan. Social research methods. 3rd ed. Oxford: Oxford University Press, 2008, xiii, 748. ISBN 9780199202959. info
  • HRONÍK, František. Jak se nespálit podruhé :strategie a praxe výběrového řízení. 1. vyd. Brno: MotivPress, 2007, 376 s. ISBN 978-80-254-0698-4. info
  • HRONÍK, F. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 233 s. ISBN 978-80-247-1457-8. info
  • ARMSTRONG, Michael Stuart. Řízení lidských zdrojů : nejnovější trendy a postupy. 10. vyd. Praha: Grada, 2007, 789 s. ISBN 978-80-247-1407-3. info
Výukové metody
Přímá praxe realizace empirického výzkumu v organizacích, zpracování výzkumného protokolu/ záznamu o výzkumu, konzultace skupinová i individuální.
Metody hodnocení
Prezentace výzkumného protokolu.
Informace učitele


Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019.