ZUR228 Public Relations

Fakulta sociálních studií
jaro 2013
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Štěpán Neubauer (přednášející), Ing. Rudolf Burgr, Ph.D. (zástupce)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
každé liché úterý 14:00–17:40 Studio 527
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 19 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy public relations a naučit je chápat a prakticky koncipovat tuto komunikační disciplinu. Public relations jsou komunikační aktivitou, která se intenzivně rozvíjí v různých oblastech života společnosti a napomáhá ke konsensu při řešení problémů a témat veřejnosti. Komunikační aktivity public relations se realizují podle teoretického schématu individuálním a skupinovým působením a působením mediálním. Public relations disponují množinou prostředků a forem, určitými strategickými postupy a technikami, jak je vyhodnocovat.
Osnova
  • Blok přednášek 1
  • 1. Základy public relations - co jsou, historie a rozvoj, etika a profesionalita, organizace (přednáška – 2 hod.)
  • 2. Komunikační proces public relations - průzkum, plánování, komunikace, evaluace (přednáška – 2 hod.)
  • 3. Praktické cvičení 1. - Příklady tiskových zpráv vybraných organizací
  • Blok přednášek 2
  • 4. Strategie - veřejné mínění a přesvědčování, konflikt management, rizika a krize, legislativa, nové technologie (přednáška – 2 hod.)
  • 5. Aplikace - vlády, mezinárodní public relations, firmy, neziskové organizace, výchova, zábava, sport, turistika (přednáška – 2 hod.)
  • Blok přednášek 3
  • 6. Krizová komunikace organizací (přednáška- 2 hod.)
  • 7. Seminář 2. – Praktické případy krizové komunikace
  • Blok přednášek 4
  • 8. Corporate Publishing, PR online, PR Events (přednáška –2 hod.)
  • 9. Seminář 3. – Corporate Publishing a PR online v praxi organizací, tisková konference
  • Blok přednášek 5
  • 10. Media relations I. Úvod, tiskový mluvčí (přednáška – 2 hod.)
  • 11. Seminář 4. – Aktivity tiskového mluvčího v organizaci, 2 hod. (plus praktika s tiskovým mluvčím IBM Česká republika – Vladimírou Pavelkovou)
  • Blok přednášek 6
  • 12. Media relations II- Účinnost komunikace public relations (přednáška – 2 hod)
  • 13. Komunikační management – public relations 21. století (přednáška – 2 hod.)
  • !Závěrečný test!

Literatura
    povinná literatura
  • SVOBODA, Václav. Základy public relations. Vyd. 2. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2005, 152 s. ISBN 807318043X. info
  • BAJČAN, Roman. Techniky public relations, aneb, Jak pracovat s médii. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2003, 147 s. ISBN 8072610961. info
  • VĚRČÁK, Vladimír, Jana GIRGAŠOVÁ a Renata LIŠKAŘOVÁ. Media relations není manipulace. Vyd. 1. Praha: Ekopress, 2004, 136 s. ISBN 8086119432. info
  • SVOBODA, Václav. Public relations : moderně a účinně. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 240 s. ISBN 8024705648. info
    doporučená literatura
  • The essentials of public relations (Orig.) : Nejúčinnější propagace : public relations. info
  • Svoboda, V. Public relations moderně a účinně, 2. Doplněné a rozšířené vydání, Grada Publishing, Praha listopad 2009
  • Bentele, G., Piwinger, B., Schönborn, G., Kommunikationsmanagement , Neuwied: Krifel: Luchterhand 2002.
  • Němec, P., Public Relations - Praxe komunikace s veřejností, Management Press, Praha 1996.
  • L'ETANG, Jacquie. Public relations : základní teorie, praxe, kritické přístupy. Translated by Petr Antonín. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 338 s. ISBN 9788073675967. info
  • SCOTT, David Meerman. Nová pravidla marketingu a PR : naučte se využívat vydávání zpráv, blogy, podcasty, virální marketing a online média pro přímé oslovení zákazníků. Translated by Jitka Plchotová. Vydání 1. Brno: Zoner Press, 2008, 272 stran. ISBN 9788086815930. info
  • SVOBODA, Václav. Corporate identity : učební text. 1. vyd. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, 2004, 67 s. ISBN 8073181061. info
  • PELSMACKER, Patrick de. Marketingová komunikace. Translated by Vlasta Šafaříková. Praha: Grada, 2003, 581 s. ISBN 8024702541. info
  • CAYWOOD, Clarke L. Public relations : řízená komunikace podniku s veřejností. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2003, xxxvii, 60. ISBN 8072268864. info
  • KOHOUT, Jaroslav. Veřejné mínění, image a metody public relations. Vyd. 1. Praha: Management Press, 1999, 122 s. ISBN 80-7261-006-6. info
Výukové metody
Teoretická příprava - přednášky Praktická cvičení
Metody hodnocení
Výuka se uskutečňuje šesti přednáškovými bloky, kterých musí studenti absolvovat nejméně čtyři. Praktické úkoly a zadání studenti plní během přednášek.
Požadavky na zápočet
1. Docházka na min. čtyři přednáškové bloky.
2. Písemný závěrečný test. Rozsah 30 otázek.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019.