GEN108 Metody prosazování genderové rovnosti

Fakulta sociálních studií
jaro 2014
Rozsah
1/1. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Martina Kampichler, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Dvořáčková, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Kateřina Nedbálková, Ph.D.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Po 15:15–16:45 U35
Předpoklady
KREDITY_MIN(50)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 60 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/60, pouze zareg.: 0/60, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/60
Mateřské obory/plány
předmět má 18 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studující s nejdůležitějšími metodami prosazování genderové rovnosti (např. gender mainstreaming, genderový budgeting, genderové statistiky či různé formy pozitivních opatření) a s jejich praktickou aplikací na základě existujícího institucionálního zabezpečení politiky genderové rovnosti v rámci OSN, EU a České republiky.
Po úspěšném ukončení kurzu budou studující schopni rozlišovat, kriticky komentovat a aplikovat zásadní přístupy k podpoře genderové rovnosti a nástroje s nimi spojené a popsat institucionální zakotvení (včetně klíčových dokumentů) podpory genderové rovnosti na úrovni České republiky, OSN a EU.
Osnova
  • 1. Úvod do kurzu
  • 2. Teoretické základy politik a opatření genderové rovnosti
  • 3. Gender mainstreaming: vývoj, cíle a praktické přístupy
  • 4. Přehled feministických kritik gender mainstreamingu
  • 5. Vývoj podpory genderové rovnosti v OSN
  • 6. Vývoj podpory genderové rovnosti v EU
  • 7. ČR – institucionální zabezpečení
  • 8. Pozitivní akce
  • 9. Genderová rovnost v organizacích – gender audit
  • 10. Gender budgeting
Literatura
  • NIEMANIS, Astrida. Gender mainstreaming in practice : a toolkit. Edited by Nadja Dolata. 3rd ed. Bratislava: Regional Bureau for Europe and the CIS, 2007, 149 s. ISBN 9789295042650. info
  • ASKLÖF, Cecilia. Příručka na cestu k rovnosti žen a mužů. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR, 2003, 58 s. info
  • REES, Teresa L. Mainstreaming equality in the European union : education, training and labour market policies. 1st pub. London: Routledge, 1998, xix, 260. ISBN 0415115345. info
Výukové metody
Kurz probíhá formou přednášek, které jsou zaměřené hlavně na teoretické základy metod prosazování a institucionálního zabezpečení genderové rovnosti a vysvětlují a doplňují četbu kurzu. V průběhu semestru studující odevzdávají 2 individuální psané úkoly, zabývající se metodami prosazování genderové rovnosti z teoretického hlediska, a jejich kritické reflexe, v rámci kterých pracují s relevantními teoretickými texty. Seminární diskuze se zabývají především praktickými aspekty prosazování genderové rovnosti. Dalším úkolem je proto prezentace a kritické hodnocení projektů k podpoře genderové rovnosti z praxe, které studující vypracovávají v týmech. Diskuze k projektům doplňují a prohlubují informace z četby a přednášek především z praktického hlediska a spolu se zpětnou vazbou ke všem úkolům pomáhají studujícím látce lépe rozumět a propojit jednotlivá témata. Závěrečná práce (opět ve skupinách) pak poskytuje možnost detailněji vypracovat téma z kurzu dle vlastního zájmu.
Metody hodnocení
Během semestru je nutné vypracovat 2 úkoly (domácí práce s relevantní literaturou ve formě krátkých písemných prací), zabývající se teoretickými aspekty přístupů prezentovaných v kurzu. Z těchto dvou úkolů je možné získat 10 a 15 bodů. Písemný test probíhá na jedné z hodin ke konci semestru. Skládá se z otevřených a multiple choice otázek, které se vztahují především k literatuře a přednáškám o teoretických základech metod prosazování genderové rovnosti a jejich institucionálním zabezpečení. Z testu mohou studující získat 25 bodů. Dalším úkolem je vypracovat v týmech prezentaci a kritické hodnocení projektu podporující genderovou rovnost. Za týmovou prezentaci je možné získat 30 bodů. Posledním úkolem je pak vypracování závěrečné práce (za 25 bodů) v týmu. Cílem práce je zabývat se do větší hloubky tématem spojeným s kurzem.
K úspěšnému ukončení předmětu je nutné dosáhnout min. 60 bodů (ze 100).
Informace učitele
Uvedená literatura je doplněna v podrobném sylabu, který je umístěn ve studijních materiálů IS. Tam také budou v průběhu kurzu zavěšovány všechny důležité dodatky a materiály.

The course literature is completed through a more detailed syllabus, which can be found in the course's study materials published in the IS (Information System). Further information during the course will also be placed there.

Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.