FSS:PSY411 Educational and School Psych - Course Information
PSY411 Educational and School Psychology
Faculty of Social StudiesSpring 2015
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Ondřej Straka, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Petr Doležal, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. David Macek, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Lenka Maruniaková (seminar tutor)
Mgr. Monika Skutková, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Kamila Dufková (assistant) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Supplier department: Department of Psychology – Faculty of Social Studies - Timetable
- each even Thursday 11:30–13:00 U33
- Timetable of Seminar Groups:
PSY411/B_Liche_Tydny: each odd Thursday 13:30–15:00 U23, K. Dufková, M. Koubíková, Š. Portešová, O. Straka - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Psychology (programme FSS, N-PS)
- Course objectives
- The aim of the course is to acquaint students with selected topics educational and school psychology. Students will gain insight into current theories of the lines and skill is practically applied.
At the end of the course students will:
be able to understand and be able to explain the system of guidance and consultancy in czech education
be able to apply current theoretical concepts in model scenarios
be able to apply case-based knowledge of their preparation for working with clients, basic diagnostic and intervention strategies inc. ethical aspects of psychological operations in the field
be able to interpret and make decisions based on the results of the model situations data
will focus on the legislative framework governing the activities of the educational or school psychologist
will be oriented in possible professional careers in the field and in postgraduate study courses - Syllabus
- Educational and school psychology contexts (careers, ethic code, legislative framework, professional societies)
- Student in education process (learning and instruction, student concepts in learning, academic aspiration, inclusion, special educational needs etc.)
- Teacher - student interaction (interaction styles, burn out syndrome, conflicts facilitation)
- Classroom and school as social environments (school climate, school culture, clasroom climate, academic coping atd.)
- Model situations solving
- Literature
- required literature
- • Metodický pokyn MŠMT k řešení šikanování ve školách a školských zařízeních
- KNOTOVÁ, Dana, Lenka HLOUŠKOVÁ, Bohumíra LAZAROVÁ, Šárka PORTEŠOVÁ, Martina HREJSEMNOU and Michaela VACKOVÁ. Školní poradenství (School counseling). Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 258 pp. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4502-2. info
- JUCOVIČOVÁ, Drahomíra, Hana ŽÁČKOVÁ, Jaroslava BUDÍKOVÁ, Blanka BARTOŠOVÁ and Apolena ŠAUEROVÁ. Individuální vzdělávací plán pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami : se specifickými poruchami učení a chování, s mentálním postižením (v MŠ i ZŠ), se sociálním znevýhodněním, z cizojazyčného prostředí. 1. vydání. Praha: D + H, 2009, 158 stran. ISBN 9788087295007. info
- recommended literature
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 383 s. ISBN 80-7178-063-4. info
- BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
- • MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013
- BRAUN, Richard, MARKOVÁ, Dana, NOVÁČKOVÁ, Jana. Praktikum školní psychologie. Praha: Portál, 2014
- ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK and Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě (Communication in classroom). Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 293 pp. ISBN 978-80-262-0085-7. info
- ČAVOJSKÁ, Magdalena. Vyhledáváme rozumově nadané žáky : krok za krokem s nadaným žákem : metodická příručka. 1. vyd. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2010, 68 s. ISBN 9788087000410. info
- VÁGNEROVÁ, Marie and Jarmila KLÉGROVÁ. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2008, 538 stran. ISBN 9788024615387. info
- CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Translated by Milan Koldinský. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006, 289 s. ISBN 8073671182. info
- VÁGNEROVÁ, Marie, Zuzana HADJ-MOUSSOVÁ and Stanislav ŠTECH. Psychologie handicapu. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 230 s. ISBN 8071849294. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha, 1995, 108 s. info
- Teaching methods
- block lectures, class discussion, model situations solving, homeworks, presentations by professionals in the sector, reading
- Assessment methods
- Active participation in lessons (75% presence on seminars); One writen test during the course Final exam - written test (30 pt. out of 50)
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually. - Listed among pre-requisites of other courses
- PSYn4110 Educational and School Psychology
!PSY411 - PSYn4130 Internship (councelling - children, adolescents)
!PSY413 && (PSY411 || PSYn4110) && (PSY534 || PSYn5340) - PSYn5370 Educational and school psychology
!PSY537 && (PSY411 || PSYn4110) - PSYn5380 Praxis in Special Education
!PSY538 && (PSY411 || PSYn4110)
- PSYn4110 Educational and School Psychology
- Teacher's information
- http://is.muni.cz/el/1423/jaro2015/PSY411/
- Enrolment Statistics (Spring 2015, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2015/PSY411