PSY411 Pedagogická a školní psychologie I

Fakulta sociálních studií
jaro 2016
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Hofman (cvičící)
Mgr. David Macek, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Milan Růžička (cvičící)
Mgr. Ondřej Straka, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
každý lichý čtvrtek 13:30–15:00 U23 a každý sudý čtvrtek 11:30–13:00 exP21, každý sudý čtvrtek 13:30–15:00 U23
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSY411/SA_Sude_Tydny: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
PSY411/SB_Liche_Tydny: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty s vybranými tématy pedagogické a školní psychologie. Studenti získají vhled do současných teoriích v rámci okruhů a dovednost je prakticky aplikovat. Na konci kurzu budou studenti:
umět chápat a umět vysvětlit systém poradenské péče v oblasti výchovy a vzdělávání
umět aplikovat současné teoretické koncepty v konkrétních modelových situacích
umět aplikovat na modelových případech své znalosti přípravy na práci s klienty, základy diagnostiky i intervenčních strategií vč. etických aspektů činnosti psychologa v dané oblasti
budou umět interpretovat výsledky modelových diagnostických situací
budou se orientovat v legislativním rámci upravujícím činnost psychologa v oblasti
budou se orientovat v profesní nabídce možných specializacích v oblasti
Osnova
  • Pedagogická i školní psychologie v souvislostech (specializace, etické kodexy, platná legislativa, odborné společnočnosti atd.)
  • Žak v procesu učení (učení, chyba a učení, styly učení, elektronické učení, autoregulace učení; psychologický pohled na učivo: žákovské pojetí učiva, strukturování učiva, akademické aspirace, inkluze atd.)
  • Interakce učitel a žák (interakční styly učitele, pojetí profesní role atd.)
  • Škola jako sociální prostředí (klima školní třídy a školy, stres a zvládání školní zátěže žáky, sociální opora u dětí a dospívajících atd.)
  • Řešení modelových situací
Literatura
  • ČÁP, Jan a Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178-463-X. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 383 s. ISBN 80-7178-063-4. info
  • BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
  • a další - viz sylabus kurzu
  • KREJČÍŘOVÁ, Dana a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Edited by Mojmír Svoboda. Vydání první. Praha: Portál, 2001, 791 stran. ISBN 8071785458. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie, Zuzana HADJ-MOUSSOVÁ a Stanislav ŠTECH. Psychologie handicapu. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 230 s. ISBN 8071849294. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie školního dítěte. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 66 s. ISBN 807184487X. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha, 1995, 108 s. info
Výukové metody
výuka probíhá blokově; má podobu přednášky, skupinová diskuse v hodině, prezentace a diskuse s odborníky z praxe, řešení modelových případů, četba, domácí příprava
Metody hodnocení
aktivní účast na výuce (75 % účast), 3 krátké průběžné testy (65% bodů), zpracování a prezentace posteru na vybrané téma, zkouška - písemný test (70%)
Informace učitele
https://is.muni.cz/auth/dok/rfmgr.pl?fakulta=1423;obdobi=3566;kod=PSY411;furl=%2Fel%2F1423%2Fjaro2007%2FPSY411


Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, podzim 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.