FSS:PSY411 Pedagogická a školní psych I - Informace o předmětu
PSY411 Pedagogická a školní psychologie I
Fakulta sociálních studiíjaro 2019
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Ondřej Bouša (přednášející)
doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Lenka Šamánková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Hofman (cvičící)
Mgr. David Macek, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Ondřej Straka, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- každý sudý čtvrtek 12:00–13:40 P52
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSY411/02_Liche_tydny: každý lichý čtvrtek 14:00–15:40 U43 - Předpoklady
- Předmět navazuje na znalosti posluchačů v předmětech vývojová psychologie, psychologie výchovy a vzdělávání. Doporučujeme si tedy tyto předměty zopakovat před samotným zahájením semestru.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studenty s vybranými tématy pedagogické a školní psychologie. Studenti získají vhled do současných teoriích v rámci okruhů a dovednost je prakticky aplikovat.
Na konci kurzu budou studenti:
umět chápat a umět vysvětlit systém poradenské péče v oblasti výchovy a vzdělávání
umět aplikovat současné teoretické koncepty v konkrétních modelových situacích
umět aplikovat na modelových případech své znalosti přípravy na práci s klienty, základy diagnostiky i intervenčních strategií vč. etických aspektů činnosti psychologa v dané oblasti
budou umět interpretovat výsledky modelových diagnostických situací
budou se orientovat v legislativním rámci upravujícím činnost psychologa v oblasti
budou se orientovat v profesní nabídce možných specializacích v oblasti - Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu bude student schopen:
orientovat se v základních legislativních rámcích práce psychologa ve školním kontextu
identifikovat diagnostická a intervenční specifika spojená s jednotlivými specifickými vzdělávacími potřebami žáků a studentů v průběhu celé školní docházky
navrhnout rámcová řešení specifických problémů školské praxe (např. záškoláctví, porozvodová péče)
Orientovat se v systému poradenské péče o děti i v sítích dalších odborníků a specialistů, se kterými je možné dále konzultovat - Osnova
- Pedagogická i školní psychologie v souvislostech (specializace, etické kodexy, platná legislativa, odborné společnočnosti atd.)
- Specifické problémové okruhy:
- Specifické poruchy učení (zejm. dyslexie, dysortografie, dysgrafie, dyskalkulie, dyspraxie), příčiny, projevy, reedukace a kompenzace, hodnocení a klasifikace na různých stupních vzdělávání. Uzpůsobení podmínek pro konání maturitní zkoušky.
- Děti nadané a mimořádně nadané, nadání v útlém věku, dvojí výjimečnost, typické charakteristiky a projevy, identifikace nadání rodiči a učiteli, specifické sociální a emocionální problémy, podvýkon, zásady a možnosti vzdělávání nadaných žáků (akcelerace, obohacování, integrace).
- Problematika týraní a zneužívání dětí (formy, projevy). Náhradní rodinná péče, deprivace, nepodnětné prostředí, CAN.
- Výchovné problémy: záškoláctví, krádeže, šikana, lhaní, podvody, neposlušnost, neukázněnost, krádeže, kouření, alkoholismus, zneužívání drog, sexuální přestupky, agresivita. Etiologie, symptomy, intervence.
- Rozchodová a rozvodová problematika, konflikty mezi rodiči a jejich dopady, děti v soudních sporech, porozvodová péče, syndrom odcizeného dítěte.
- Kariérové poradenství pro žáky, kompetence škol a školských poradenských zařízení.
- Literatura
- povinná literatura
- ČÁP, Jan a Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178-463-X. info
- VÁGNEROVÁ, Marie, Zuzana HADJ-MOUSSOVÁ a Stanislav ŠTECH. Psychologie handicapu. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 230 s. ISBN 8071849294. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie školního dítěte. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 66 s. ISBN 807184487X. info
- doporučená literatura
- PORTEŠOVÁ, Šárka. Rozumově nadané děti s dyslexií. 1. vyd. Praha: Portál, 2011, 216 s. Speciální pedagogika. ISBN 978-80-7367-990-3. URL info
- KREJČÍŘOVÁ, Dana a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Edited by Mojmír Svoboda. Vydání první. Praha: Portál, 2001, 791 stran. ISBN 8071785458. info
- BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 383 s. ISBN 80-7178-063-4. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha, 1995, 108 s. info
- Výukové metody
- Výuka má podobu přednášky, skupinové diskuse v hodině, setkání a diskuse s odborníky z praxe, řešení modelových případů, četba odborných publikací, domácí příprava
- Metody hodnocení
- Aktivní účast na výuce, průběžný test v polovině semestru. Zkouška – písemná forma, test o rozsahu cca 60 minut, otevřené i uzavřené otázky.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- PSYn4110 Pedagogická a školní psychologie I
!PSY411 - PSYn4130 Praxe a stáže (pedagogická a školní psychologie)
!PSY413 && (PSY411 || PSYn4110) && (PSY534 || PSYn5340) - PSYn5370 Pedagogická a školní psychologie II
!PSY537 && (PSY411 || PSYn4110) - PSYn5380 Praktikum ve speciální pedagogice
!PSY538 && (PSY411 || PSYn4110)
- PSYn4110 Pedagogická a školní psychologie I
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2019/PSY411