EVS440 Vzdělávací a výzkumná politika

Fakulta sociálních studií
jaro 2017
Rozsah
1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Petr Fiala, Ph.D., LL.M. (přednášející)
Mgr. Sylvie Burianová (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Markéta Pitrová, Ph.D.
Katedra mezinárodních vztahů a evropských studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Olga Cídlová, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mezinárodních vztahů a evropských studií – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Po 9:45–11:15 U43
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/24, pouze zareg.: 0/24
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Výzkumná a vzdělávací politika seznamuje studenty se základními politickými, sociálními a ekonomickými problémy vzdělávání a výzkumu v současné společnosti. Soustřeďuje se na představení struktura, procesů a výstupů vzdělávací a výzkumné politiky a její klíčové aktéry, na organizaci, řízení a financování školské soustavy, vysokých škol a výzkumných institucí. Pozornost je věnována konceptu společnosti vědění, vazbě mezi individuální a společenskou dimenzí vzdělávání, důsledkům přechodu od elitního, přes masové, až k univerzálnímu terciárnímu vzdělávání, problémů organizace a řízení výzkumu a jeho evaluace, a také souvislosti mezi hodnocením kvality a financováním vzdělávacích a výzkumných činností a institucí.
Osnova
  • 1. Politologické přístupy ke vzdělávací a výzkumné politice (analýza policy)
  • 2. Vzdělávání, věda a politika
  • 3. Společnost vědění
  • 4. Řízení, organizace a aktéři školské soustavy
  • 5. Sociální, ekonomické a politické problémy vzdělávání
  • 6. Teorie (ne)vzdělanosti
  • 7. Systém terciárního vzdělávání
  • 8. Vysoké školy: autonomie, performativita, odpovědnost
  • 9. Politika podpory výzkumu, vývoje a inovací
  • 10. Komparace vzdělávacích a výzkumných politik evropských zemí
  • 11. Evropská vzdělávací politika
  • 12. Evropská politika podpory výzkumu a vývoje
  • Literatura:
  • Balík, Stanislav (2010): Školská politika. In Balík, Stanislav; Císař, Ondřej; Fiala, Petr: Veřejné politiky v České republice v letech 1989-2009. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury s. 505-540.
  • Fiala, Petr; Nantl, Jiří (2010): Vysokoškolská a výzkumná politika. In Balík, Stanislav; Císař, Ondřej; Fiala, Petr: Veřejné politiky v České republice v letech 1989 -2009. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, s. 541 -576.
  • Fiala, Petr; Nantl, Jiří (2006): Evropská vzdělávací politika a zájmy České republiky. In Dočkal, Vít; Fiala, Petr; Kaniok, Petr; Pitrová, Markéta: Česká politika v Evropské unii. Evropský integrační proces a zájmy České republiky. Brno: Masarykova univerzita, s. 63 -75.
  • Fiala, Petr; Schubert, Klaus (2000): Moderní analýza politiky. Brno: Barrister&Principal, s. 51-147.
  • Liesmann, Konrad Paul (2012): Teorie nevzdělanosti. Praha: Academia.
  • Petrusek, Miloslav (2007): Společnost vědění. In Společnosti pozdní doby. Praha: Sociologické nakladatelství, s. 407-415.
  • Prudký, Libor; Pabián, Petr; Šíma, Karel (2010): České vysoké školství. Na cestě od elitního k univerzálnímu vzdělávání 1989-2009. Praha: Grada Publishing 2010.
  • Průcha, Jan (2012): Srovnávací pedagogika. Mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha: Portál, s. 67-202.
  • Veselý, Arnošt (2005): Vzdělávací politika. In Potůček, Martin a kol.: Veřejná politika. Praha: Sociologické nakladatelství, s. 277-309.
Výukové metody
Výuka je založena na přednáškách, řízené diskusi, pravidelné četbě odborné literatury a na aktivní individuální a skupinové práci v seminářích.
Metody hodnocení
Úspěšné absolvování předmětu předpokládá průběžnou přípravu na jednotlivá setkání včetně pravidelné četby zadané literatury, vypracování zadaných úkolů (3 kratší skupinové a jedna individuální práce) a aktivní účast na seminářích (70% hodnocení). Předmět je zakončen písemným testem ověřujícím dosažené znalosti (30 % hodnocení).
Informace učitele
pfiala@muni.cz
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.