FSS:EVS440 Vzdělávací a výzkumná politika - Informace o předmětu
EVS440 Vzdělávací a výzkumná politika
Fakulta sociálních studiíjaro 2018
- Rozsah
- 1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Petr Fiala, Ph.D., LL.M. (přednášející)
Mgr. Lukáš Hamřík, Ph.D. (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Markéta Pitrová, Ph.D.
Katedra mezinárodních vztahů a evropských studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Olga Cídlová, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mezinárodních vztahů a evropských studií – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Po 9:45–11:15 U43
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/24, pouze zareg.: 0/24 - Mateřské obory/plány
- Evropská studia (program FSS, N-MS)
- Mezinárodní vztahy (program FSS, N-MS)
- Politologie (program FSS, N-PL)
- Cíle předmětu
- Předmět Výzkumná a vzdělávací politika seznamuje studenty se základními politickými, sociálními a ekonomickými problémy vzdělávání a výzkumu v současné společnosti. Soustřeďuje se na představení struktury, procesů a výstupů vzdělávací a výzkumné politiky a její klíčové aktéry, na organizaci, řízení a financování školské soustavy, vysokých škol a výzkumných institucí. Pozornost je věnována konceptu společnosti vědění, vazbě mezi individuální a společenskou dimenzí vzdělávání, důsledkům přechodu od elitního, přes masové, až k univerzálnímu terciárnímu vzdělávání, problémů organizace a řízení výzkumu a jeho evaluace, a také souvislosti mezi hodnocením kvality a financováním vzdělávacích a výzkumných činností a institucí.
- Výstupy z učení
- Student bude schopen identifikovat hlavní aktéry vzdělávací politiky
Student dokáže vysvětlit hlavní výzvy vdělávací politiky
Student dokáže identifikovat hlavní slabiny a možnosti vzdělávací politiky Student dokáže vysvětlit komponenty vzdělávací politiky - Osnova
- 1. Politologické přístupy ke vzdělávací a výzkumné politice (analýza policy)
- 2. Vzdělávání, věda a politika
- 3. Společnost vědění
- 4. Řízení, organizace a aktéři školské soustavy
- 5. Sociální, ekonomické a politické problémy vzdělávání
- 6. Teorie (ne)vzdělanosti
- 7. Systém terciárního vzdělávání
- 8. Vysoké školy: autonomie, performativita, odpovědnost
- 9. Politika podpory výzkumu, vývoje a inovací
- 10. Komparace vzdělávacích a výzkumných politik evropských zemí
- 11. Evropská vzdělávací politika
- 12. Evropská politika podpory výzkumu a vývoje
- Literatura
- povinná literatura
- PRUDKÝ, Libor, Petr PABIAN a Karel ŠIMA. České vysoké školství : na cestě od elitního k univerzálnímu vzdělávání 1989-2009. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 162 s. ISBN 9788024730097. URL info
- FIALA, Petr a Jiří NANTL. Evropská vzdělávací politika a zájmy České republiky. In DOČKAL, Vít, Petr FIALA, Petr KANIOK a Markéta PITROVÁ. Česká politika v Evropské unii. Evropský integrační proces a zájmy České republiky. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2006, s. 63-75. Sborníky, č. 29. ISBN 80-210-4076-9. info
- Teorie a nástroje vzdělávací politiky. Edited by Jaroslav Kalous - Arnošt Veselý. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2006, 172 s. ISBN 8024612593. info
- Výukové metody
- Výuka je založena na přednáškách, řízené diskusi, pravidelné četbě odborné literatury a na aktivní individuální a skupinové práci v seminářích.
- Metody hodnocení
- Úspěšné absolvování předmětu předpokládá průběžnou přípravu na jednotlivá setkání včetně pravidelné četby zadané literatury, vypracování zadaných úkolů (3 kratší skupinové a jedna individuální práce) a aktivní účast na seminářích (70% hodnocení). Předmět je zakončen písemným testem ověřujícím dosažené znalosti (30 % hodnocení).
- Informace učitele
- pfiala@muni.cz
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2018/EVS440