ZUR556 Digitální fotožurnalismus

Fakulta sociálních studií
jaro 2017
Rozsah
1/1/0. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Petr Lindner (přednášející), Ing. Rudolf Burgr, Ph.D. (zástupce)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Po 8:00–9:30 PC54, Po 8:00–9:30 AVC; a St 19. 4. 9:45–11:15 U42, St 3. 5. 9:45–11:15 U42, St 10. 5. 9:45–11:15 U42
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět primárně přináší osvojení základů fotožurnalistiky v běžné novinářské či publicistické praxi. Student získá znalosti nezbytné teorie fotografie například z pohledu kompozice nebo využití ohniskové vzdálenosti či hloubky ostrosti. Osvojí si technické dovednosti ve smyslu ovládání fotoaparátu pro daný účel. Student nabude znalosti problematiky užití fotografie v rozličných médiích, ve vztahu k layoutu tištěných nebo online médií. Bude umět systematicky archivovat snímky, a také je „popisovat“ ve smyslu metatagů, klíčových slov, ale také samotných popisek k fotografiím. Student získá nezbytné informace o etice ve fotografii, ať už ve vztahu k zobrazovaným skutečnostem nebo z pozice role samotného fotožurnalisty. Předmět není kurzem ovládání fotoaparátu.
Osnova
  • 1. (20. 2. | 8.00 h)
  • Úvodní seminář:
  • Seznámení s předmětem, s cvičeními a úkoly pro zápočet, včetně jejich zadání a termínů.
  • Role fotografie v médiích 21. století.
  • Reportáž | Dokument | (Street foto). Rozdíly, specifika, společné linie, rozdíly.
  • Dějiny a současnost žurnalistické fotografie ve zkratce.
  • Příklady, ukázky, kontroverze. Profesionální vs. „občanská“ fotožurnalistika.
  • 2. (27. 2. | 8.00 h)
  • Fotografická technika:
  • Zrcadlovky, bezzrcadlovky, kompakty, smartphony…
  • Velikost snímače ve vztahu ke kvalitě obrazu, hloubce ostrosti a dalším parametrům fotografie.
  • Význam a působení ohnisek. Hloubka ostrosti.
  • Krátké cvičení v hodině (bude rozšířeno v návaznosti na konkrétní témata).
  • Požadavky na vybavení studenta:
  • – fotoaparát, nejlépe digitální zrcadlovka (lze zapůjčit na fakultě)
  • – vlastní počítač, ideálně se čtečkou paměťových karet (není nezbytně nutný, ale je vhodný pro detailnější posuzování fotografií pořízených při cvičení)
  • 3. (6. 3. | 8.00 h)
  • Kompozice:
  • Základy kompozice obecně. Kompozice ve vztahu ke konkrétním médiím. Ohniska a hloubka ostrosti.
  • Cvičení.
  • Požadavky na vybavení studenta:
  • – fotoaparát, nejlépe digitální zrcadlovka (lze zapůjčit na fakultě)
  • – vlastní počítač, ideálně se čtečkou paměťových karet (není nezbytně nutný, ale je vhodný pro detailnější posuzování fotografií pořízených při cvičení)
  • 4. (13. 3. | 8.00 h)
  • Technická kvalita fotografie:
  • Exponometrie. Vyvážení bílé. Výhody (a zápory) datového formátu RAW.
  • Digitální úpravy, digitální „kurvítka“, barevná vs. černobílá fotografie v digitální době.
  • 5. (20. 3. | 8.00 h)
  • Portrét:
  • Specifika portrétu pro reportážní praxi a pro rozhovor.
  • Ochrana osobnostních práv. Komunikace s portrétovaným. Foto- a žurnalista v jedné osobě.
  • Práce s ohnisky, hloubkou ostrosti, se světlem. Blesk jako dobrý pomocník i zlý sluha.
  • Kompozice portrétu ve vztahu k portrétované osobě.
  • Cvičení.
  • Požadavky na vybavení studenta:
  • – fotoaparát, nejlépe digitální zrcadlovka (lze zapůjčit na fakultě)
  • – vlastní počítač, ideálně se čtečkou paměťových karet (není nezbytně nutný, ale je vhodný pro detailnější posuzování fotografií pořízených při cvičení)
  • 6. (27. 3. | 8.00 h)
  • Jak se neudusit v obrazovém smogu:
  • Archivace fotografií (software, částečně i hardware). Metadata, hromadné přiřazení informací k fotografiím.
  • Fotografie & popisky. Význam a pravidla popisek. Typografie popisek.
  • Krátké cvičení + diskuze.
  • 7.–9. (3. 4. | 8.00 h; 10. 4. | 8.00 h; 19. 4. | 9.45 h
  • /výjimečně středa a jiný čas – pondělí je státní svátek/) Reportáž:
  • Co je reportážní fotografie (a co není). Význam fotožurnalismu ve 21. století – v době internetu a sociálních sítí.
  • Etika ve fotožurnalistice. Manipulace s fotografií. Ochrana osobnostních práv. Etický kodex vydavatelů a tiskových agentur. Práva fotografa-novináře. Člověčí (lidský) přístup vs. „ostré lokty“.
  • Reportážní fotograf v akci. Akreditace vs. „volné“ focení (na ulici…).
  • Technika fotografování reportáže. General news vs. Spot news – fotografování v předem naplánovaných (a naplánovatelných) podmínkách vs. nepředvídatelné akce.
  • Funkce moderních fotoaparátů důležité pro pořizování reportážních snímků. Ohniska. Blesk. Expozice – jak je využít v praxi.
  • Cvičení.
  • Požadavky na vybavení studenta:
  • – fotoaparát, nejlépe digitální zrcadlovka (lze zapůjčit na fakultě)
  • – vlastní počítač, ideálně se čtečkou paměťových karet (není nezbytně nutný, ale je vhodný pro detailnější posuzování fotografií pořízených při cvičení)
  • Před semináři 7.–9. budou upřesněny konkrétní požadavky na vybavení na jednotlivé semináře.
  • 10. (24. 4. | 8.00 h)
  • Použití fotografie v médiích:
  • Kvantita vs. kvalita – jak vybrat správný set snímků do článku. „Online“ výběr v naléhavé situaci.
  • Layout tištěných médií ve vztahu k fotografii. Koordinace práce s redaktorem, fotoeditorem, šéfredaktorem.
  • Specifika fotografie pro web (televizi, videoservery – obecně online). Fotografie pro tiskové agentury.
  • Diskuze v hodině.
  • 11. (3. 5. | 9.45 h /výjimečně středa a jiný čas – pondělí je státní svátek/)
  • Dokument:
  • Dokument jako „nejvyšší forma ‚2D‘ obrazového sdělení“. Dokument v žurnalistické praxi. Delší formáty článků, seriály, časosběry, otevřená témata.
  • Fotograf (autor) vs. fotoeditor ve výběru fotografií. Role kurátora, role vydavatele a (/auto/cenzora)…
  • Přesahy reportážní fotografie a dokumentu k „artu“. Role obrazové informace a výtvarné fotografie v žurnalistice – kde jsou hranice?
  • Diskuze v hodině.
  • 12. (10. 5. | 9.45 h /výjimečně středa a jiný čas – pondělí je státní svátek/)
  • Základní úpravy fotografií
  • Etika úprav ve fotožurnalistice. RAW vs. JPEG podruhé. Rychlost zpracování a předávání obrazových dat, úpravy ve fotoaparátu. Digitální technika vs. kvalita. Digitální filtry, „kurvítka“.
  • „Košer“ základní úpravy – expozice, vyvážení bílé. Ořez, náklon, srovnání linií.
  • Cvičení v hodině + diskuze o možnostech úprav.
  • 13. (15. 5. | 8.00 h)
  • Závěrečné kolokvium:
  • Diskuze nad úkoly pro zápočet (a nad celým předmětem). Hodnocení předmětu, závěr předmětu.
Výukové metody
– seminární výuka – diskuze – praktická cvičení
Metody hodnocení
Předmět je uzavřen zápočtem. Zápočet bude udělen po odevzdání minimálně dvou ze tří dílčích úkolů a závěrečné práce, které budou splňovat přesně definované požadavky. Úkoly budou zadávány postupně v průběhu semestru. Pro udělení zápočtu student musí absolvovat minimálně 9 z 12 seminářů (závěrečné kolokvium se nezapočítává).
Informace učitele
Literatura
Naučte se fotografovat dobře – kompozice | Bryan Peterson | Zoner Press 2015
Portrét - naučte se fotografovat kreativně | Bryan Peterson | Zoner Press
Velká kniha reportážní fotografie | Vincent Laforet | Computer Press 2012
Zpravodajství v médiích | Barbora Osvaldová a kol. | Karolinum Press 2011
Manuál pouličního fotografa | David Gibson | Zoner Press 2014
Blesk, Praktické postupy pro digitální fotografii | Tomáš Dolejší | Computer Press 2010
Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník
Zákon č. 121/2000 Sb., autorský zákon
Online
Magnum photos | https://www.magnumphotos.com
VII Photo | http://viiphoto.com
Czech Press Photo | https://www.czechpressphoto.cz
World Press Photo | https://www.worldpressphoto.org
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, jaro 2018, jaro 2019.