ZUR556 Digital photojournalism

Faculty of Social Studies
Spring 2017
Extent and Intensity
1/1/0. 6 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Petr Lindner (lecturer), Ing. Rudolf Burgr, Ph.D. (deputy)
Guaranteed by
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Department of Media Studies and Journalism – Faculty of Social Studies
Contact Person: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Supplier department: Department of Media Studies and Journalism – Faculty of Social Studies
Timetable
Mon 8:00–9:30 PC54, Mon 8:00–9:30 AVC; and Wed 19. 4. 9:45–11:15 U42, Wed 3. 5. 9:45–11:15 U42, Wed 10. 5. 9:45–11:15 U42
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/20, only registered: 0/20
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět primárně přináší osvojení základů fotožurnalistiky v běžné novinářské či publicistické praxi. Student získá znalosti nezbytné teorie fotografie například z pohledu kompozice nebo využití ohniskové vzdálenosti či hloubky ostrosti. Osvojí si technické dovednosti ve smyslu ovládání fotoaparátu pro daný účel. Student nabude znalosti problematiky užití fotografie v rozličných médiích, ve vztahu k layoutu tištěných nebo online médií. Bude umět systematicky archivovat snímky, a také je „popisovat“ ve smyslu metatagů, klíčových slov, ale také samotných popisek k fotografiím. Student získá nezbytné informace o etice ve fotografii, ať už ve vztahu k zobrazovaným skutečnostem nebo z pozice role samotného fotožurnalisty. Předmět není kurzem ovládání fotoaparátu.
Syllabus (in Czech)
  • 1. (20. 2. | 8.00 h)
  • Úvodní seminář:
  • Seznámení s předmětem, s cvičeními a úkoly pro zápočet, včetně jejich zadání a termínů.
  • Role fotografie v médiích 21. století.
  • Reportáž | Dokument | (Street foto). Rozdíly, specifika, společné linie, rozdíly.
  • Dějiny a současnost žurnalistické fotografie ve zkratce.
  • Příklady, ukázky, kontroverze. Profesionální vs. „občanská“ fotožurnalistika.
  • 2. (27. 2. | 8.00 h)
  • Fotografická technika:
  • Zrcadlovky, bezzrcadlovky, kompakty, smartphony…
  • Velikost snímače ve vztahu ke kvalitě obrazu, hloubce ostrosti a dalším parametrům fotografie.
  • Význam a působení ohnisek. Hloubka ostrosti.
  • Krátké cvičení v hodině (bude rozšířeno v návaznosti na konkrétní témata).
  • Požadavky na vybavení studenta:
  • – fotoaparát, nejlépe digitální zrcadlovka (lze zapůjčit na fakultě)
  • – vlastní počítač, ideálně se čtečkou paměťových karet (není nezbytně nutný, ale je vhodný pro detailnější posuzování fotografií pořízených při cvičení)
  • 3. (6. 3. | 8.00 h)
  • Kompozice:
  • Základy kompozice obecně. Kompozice ve vztahu ke konkrétním médiím. Ohniska a hloubka ostrosti.
  • Cvičení.
  • Požadavky na vybavení studenta:
  • – fotoaparát, nejlépe digitální zrcadlovka (lze zapůjčit na fakultě)
  • – vlastní počítač, ideálně se čtečkou paměťových karet (není nezbytně nutný, ale je vhodný pro detailnější posuzování fotografií pořízených při cvičení)
  • 4. (13. 3. | 8.00 h)
  • Technická kvalita fotografie:
  • Exponometrie. Vyvážení bílé. Výhody (a zápory) datového formátu RAW.
  • Digitální úpravy, digitální „kurvítka“, barevná vs. černobílá fotografie v digitální době.
  • 5. (20. 3. | 8.00 h)
  • Portrét:
  • Specifika portrétu pro reportážní praxi a pro rozhovor.
  • Ochrana osobnostních práv. Komunikace s portrétovaným. Foto- a žurnalista v jedné osobě.
  • Práce s ohnisky, hloubkou ostrosti, se světlem. Blesk jako dobrý pomocník i zlý sluha.
  • Kompozice portrétu ve vztahu k portrétované osobě.
  • Cvičení.
  • Požadavky na vybavení studenta:
  • – fotoaparát, nejlépe digitální zrcadlovka (lze zapůjčit na fakultě)
  • – vlastní počítač, ideálně se čtečkou paměťových karet (není nezbytně nutný, ale je vhodný pro detailnější posuzování fotografií pořízených při cvičení)
  • 6. (27. 3. | 8.00 h)
  • Jak se neudusit v obrazovém smogu:
  • Archivace fotografií (software, částečně i hardware). Metadata, hromadné přiřazení informací k fotografiím.
  • Fotografie & popisky. Význam a pravidla popisek. Typografie popisek.
  • Krátké cvičení + diskuze.
  • 7.–9. (3. 4. | 8.00 h; 10. 4. | 8.00 h; 19. 4. | 9.45 h
  • /výjimečně středa a jiný čas – pondělí je státní svátek/) Reportáž:
  • Co je reportážní fotografie (a co není). Význam fotožurnalismu ve 21. století – v době internetu a sociálních sítí.
  • Etika ve fotožurnalistice. Manipulace s fotografií. Ochrana osobnostních práv. Etický kodex vydavatelů a tiskových agentur. Práva fotografa-novináře. Člověčí (lidský) přístup vs. „ostré lokty“.
  • Reportážní fotograf v akci. Akreditace vs. „volné“ focení (na ulici…).
  • Technika fotografování reportáže. General news vs. Spot news – fotografování v předem naplánovaných (a naplánovatelných) podmínkách vs. nepředvídatelné akce.
  • Funkce moderních fotoaparátů důležité pro pořizování reportážních snímků. Ohniska. Blesk. Expozice – jak je využít v praxi.
  • Cvičení.
  • Požadavky na vybavení studenta:
  • – fotoaparát, nejlépe digitální zrcadlovka (lze zapůjčit na fakultě)
  • – vlastní počítač, ideálně se čtečkou paměťových karet (není nezbytně nutný, ale je vhodný pro detailnější posuzování fotografií pořízených při cvičení)
  • Před semináři 7.–9. budou upřesněny konkrétní požadavky na vybavení na jednotlivé semináře.
  • 10. (24. 4. | 8.00 h)
  • Použití fotografie v médiích:
  • Kvantita vs. kvalita – jak vybrat správný set snímků do článku. „Online“ výběr v naléhavé situaci.
  • Layout tištěných médií ve vztahu k fotografii. Koordinace práce s redaktorem, fotoeditorem, šéfredaktorem.
  • Specifika fotografie pro web (televizi, videoservery – obecně online). Fotografie pro tiskové agentury.
  • Diskuze v hodině.
  • 11. (3. 5. | 9.45 h /výjimečně středa a jiný čas – pondělí je státní svátek/)
  • Dokument:
  • Dokument jako „nejvyšší forma ‚2D‘ obrazového sdělení“. Dokument v žurnalistické praxi. Delší formáty článků, seriály, časosběry, otevřená témata.
  • Fotograf (autor) vs. fotoeditor ve výběru fotografií. Role kurátora, role vydavatele a (/auto/cenzora)…
  • Přesahy reportážní fotografie a dokumentu k „artu“. Role obrazové informace a výtvarné fotografie v žurnalistice – kde jsou hranice?
  • Diskuze v hodině.
  • 12. (10. 5. | 9.45 h /výjimečně středa a jiný čas – pondělí je státní svátek/)
  • Základní úpravy fotografií
  • Etika úprav ve fotožurnalistice. RAW vs. JPEG podruhé. Rychlost zpracování a předávání obrazových dat, úpravy ve fotoaparátu. Digitální technika vs. kvalita. Digitální filtry, „kurvítka“.
  • „Košer“ základní úpravy – expozice, vyvážení bílé. Ořez, náklon, srovnání linií.
  • Cvičení v hodině + diskuze o možnostech úprav.
  • 13. (15. 5. | 8.00 h)
  • Závěrečné kolokvium:
  • Diskuze nad úkoly pro zápočet (a nad celým předmětem). Hodnocení předmětu, závěr předmětu.
Teaching methods (in Czech)
– seminární výuka – diskuze – praktická cvičení
Assessment methods (in Czech)
Předmět je uzavřen zápočtem. Zápočet bude udělen po odevzdání minimálně dvou ze tří dílčích úkolů a závěrečné práce, které budou splňovat přesně definované požadavky. Úkoly budou zadávány postupně v průběhu semestru. Pro udělení zápočtu student musí absolvovat minimálně 9 z 12 seminářů (závěrečné kolokvium se nezapočítává).
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is also listed under the following terms Autumn 2007, Spring 2018, Spring 2019.
  • Enrolment Statistics (Spring 2017, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2017/ZUR556