PSY525 Psychologie leadershipu

Fakulta sociálních studií
jaro 2018
Rozsah
0/0. 4 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
doc. Ing. Mgr. Jakub Procházka, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Mgr. Jakub Procházka, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Pá 2. 3. 8:00–11:15 U23, Pá 16. 3. 8:00–11:15 U23, Pá 13. 4. 8:00–11:15 U23, Pá 27. 4. 8:00–11:15 U23
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 18 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/18, pouze zareg.: 0/18, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/18
Jiné omezení: Povinný předmět profilace Psychologie práce.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s psychologickými teoriemi souvisejícími s oblastí leadershipu (vůdcovství) a s jejich aplikací do praxe. V předmětu je zdůrazněn organizačně-psychologický poradenský pohled. Předmět zprostředkuje studentům základní poznatky nezbytné k posouzení, podpoře a rozvoji leadershipu u leaderů, týmů a organizací.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen::
- popsat a vysvětlit faktory efektivity leadershipu;
- posoudit vhodnost přístupu leadera k následovníkům vzhledem k situaci;
- plánovat rozvoj leaderů.
Osnova
  • Předmět je vyučován ve čtyřech blocích po čtyřech vyučovacích hodinách.
  • 1. setkání
  • Organizační informace: způsob práce v předmětu, požadavky na ukončení předmětu
  • Témata: Kdo je to leader a co je to leadership + Leadership v psychologii
  • 2. setkání
  • Diskuse (s domácí přípravou)
  • Témata: Dobrý a špatný leader; Role leadera; Leadership v týmech; Transakční/transformační leadeři; Práce s nástroji transformačního leadershipu
  • 3. setkání
  • Prezentace studentů: Teorie a přístupy k leadershipu
  • Témata: Různé přístupy k leadershipu, práce s nástroji prezentovaných přístupů k leadershipu
  • 4. setkání
  • Prezentace studentů: Pozorování a měření leadershipu; Trénink leaderů
  • Témata: Propojení různých teorií leadershipu, případové studie; výzkum v oblasti leadershipu; nové trendy v leadershipu; kritika tradičních přístupů
  • Zkouškový test
Literatura
    povinná literatura
  • PROCHÁZKA, Jakub, Martin VACULÍK a Petr SMUTNÝ. Psychologie efektivního leadershipu. Praha: Grada, 2013, 152 s. Psyché. ISBN 978-80-247-4646-3. URL info
  • WOODS, Stephen A. a Michael A. WEST. The psychology of work and organizations. Andover: South-Western/Cengage Learning, 2010, xviii, 598. ISBN 9781408018866. info
    doporučená literatura
  • BASS, B. M., B. J. AVOLIO, D. I. JUNG a Y. BERSON. Predicting unit performance by assessing transformational and transactional leadership. Journal of Applied Psychology. 2003, roč. 88, č. 2, s. 207-218. info
  • LUKAS, Josef a Josef SMOLÍK. Psychologie vůdcovství. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2008, 208 s. KPS003. ISBN 978-80-251-2139-9. URL info
  • PROCHÁZKA, Jakub, Martin VACULÍK, Marie SOUČKOVÁ a Marcela LEUGNEROVÁ. Encyklopedie psychologie práce. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 156 s. n/a. ISBN 978-80-210-7744-7. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.13140/2.1.2641.4884. URL info
  • ARNOLD, John a Ray RANDALL. Work psychology : understanding human behaviour in the workplace. 5th ed. New York: Financial Times Prentice Hall, 2010, xxix, 814. ISBN 9780273711216. info
Výukové metody
Modelové situace; Hraní rolí; Týmové prezentace; Diskuse
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zkouškou. Studenti získávají 70 % bodů v průběhu semestru za individuální a skupinové domácí úkoly, za účast na seminářích a za aktivity na seminářích a 30 % bodů za závěrečný zkouškový test. Pro úspěšné ukončení předmětu je třeba získat alespoň 30% ze všech bodovaných aktivit a alespoň 60% z celkového počtu bodů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019.