FSS:ZURn4102 Psychologie médií - Informace o předmětu
ZURn4102 Psychologie médií
Fakulta sociálních studiíjaro 2021
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Lukas Blinka, PhD. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Marie Jaroň Bedrošová, Ph.D. (přednášející)
Vojtěch Dvořák, Ph.D. (pomocník)
Bc. Jakub Krahulec (pomocník)
Mgr. Klára Smejkal, Ph.D. (pomocník)
Mgr. et Mgr. Martin Vérteši (pomocník) - Garance
- doc. Mgr. Lukas Blinka, PhD.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Čt 10:00–11:40 AVC
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Mediální průmysly a produkce (program FSS, N-MSZU)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, N-MSZU)
- Mediální výzkum a analytika (program FSS, N-MSZU)
- Cíle předmětu
- Předmět si klade za cíl seznámit studenty s psychologickou interpretací – teoretickou a empirickou – používání a účinků médií. Zaměření je jednak na klasická témata v rámci psychologie aplikovaná na mediální oblast – například jak emoce či kognitivní schopnosti ovlivňují výběr a účinek médií, jednak na významná témata, kterým se psychologii médií věnuje nejintenzivněji – například vlivem násilí v médiích či pornografie.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- Orientovat se a znát základní poznatky psychologie
- Orientovat se a znát základní poznatky mediálních studií a studií mediálních účinků
- Aplikovat tyto poznatky na motivy k používání médií a efekty tohoto používání
- Orientovat se v současném mediálně psychologickém výzkumu
- Kriticky zhodnotit populárně-mediální prezentace mediálně psychologického výzkumu - Osnova
- 1. Teorie a metody mediální psychologie
- 2. Motivace k používání médií
- 3. Individuální rozdíly v účincích médií
- 4. Média a emoce
- 5. Média a kognice – učení, paměť, pozornost, inteligence
- 6. Média a přesvědčování
- 7. Zobrazování stereotypů
- 8. Násilí v médiích a agrese vlivem médií
- 9. Média a sex, erotika, pornografie
- 10. Nadměrné užívání médií, zdraví a well-being a užívání médií
- 11. Specifické věkové skupiny a média – děti, senioři
- Literatura
- SLATER, M. D. (2007). Reinforcing spirals: The mutual influence of media selectivity and media effects and their impact on individual behavior and social identity. Communication Theory, 17(3), 281-303.
- VALKENBURG, P. M., & PETER, J. (2013). The differential susceptibility to media effects model. Journal of Communication, 63(2), 221-243.
- PERSE, Elizabeth M. a Jennifer L. LAMBE. Media effects and society. Second edition. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2017, x, 328. ISBN 9780415878197. info
- The Oxford handbook of media psychology. Edited by Karen E. Dill. New York: Oxford University Press, 2013, xviii, 558. ISBN 9780199394821. info
- GILES, David. Psychologie médií. Translated by Helena Šolcová. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 185 s. ISBN 9788024739212. info
- Media effects : advances in theory and research. Edited by Jennings Bryant - Mary Beth Oliver. 3rd ed. Abingdon, Oxon: Routledge, 2009, xv, 640. ISBN 9780805864502. info
- Výukové metody
- přednáška, četba
- Metody hodnocení
- Průběžný test z četby, teoretická stať, závěrečná zkouška
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2021/ZURn4102